Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2377047_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3028
Doknr.
410312
Dato
20-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. marts 2021stillet følgende
spørgsmål nr. 488 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 488:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen omdelt på SOU alm. del
- bilag 242
(fortroligt) om systemvold, herunder redegøre for, hvad myndighederne gør for
at forebygge systemvold?”
Svar:
Spørgsmålet henviser til en fortrolig henvendelse om en konkret sag om en
familie, der er ramt af skilsmisse, hvor børnene i en periode har været anbragt
uden for hjemmet uden samtykke, men nu bor hos den ene af forældrene.
Det lyder som et meget trist og ulykkeligt forløb, som familien har været i
gennem.
Jeg har stor forståelse for, hvor hårdt og frustrerende det er for familier at sidde
i disse svære situationer - uanset om det drejer sig om skilsmisse, svigt, vold
eller lignende ulykkeligheder.
Vi mener i regeringen, at det er helt afgørende, at børn i skilsmissefamilier får
de bedste forudsætninger for trygge og stabile rammer, uden at de kommer i
klemme - hverken mellem forældre eller mellem myndigheder.
Jeg kan desværre ikke gå ind i den konkrete sag, men jeg kan oplyse om de
regler, der generelt gælder på området.
En anbringelse uden for hjemmet uden samtykke er den mest indgribende
afgørelse for både børn og forældre.
Derfor kan børn og unge-udvalget kun anbringe børn eller unge uden
samtykke, når der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses
under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet, og at der er tale om
problemer, hvori der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges
sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af
1) utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge,
2) overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for,
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen om systemvold, til social- og ældreministeren
2377047_0002.png
3) misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale
vanskeligheder hos barnet eller den unge eller
4) andre adfærds eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Samtidigt er der også opstillet en række betingelser til sagsbehandlingen i
disse sager, som sikrer en høj grad af retssikkerhed. En indstilling om
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke skal derfor altid omfatte en
børnefaglige undersøgelse, en vurdering af forældremyndighedsindehaverens
kompetencer til at varetage omsorgen for barnet eller den unge og tage hånd
om barnets eller den unges særlige behov, en handleplan for anbringelsen og
barnets eller den unges holdning til den påtænkte foranstaltning.
I forbindelse med den børnefaglige undersøgelse efter servicelovens § 50 kan
kommunen vælge at foretage en psykologisk undersøgelse af forældrenes
kompetencer. Dette kan fx være med den hensigt at afdække, hvorvidt
forældrene kan varetage barnets behov for støtte, evt. med støtte til
forældrene, hjælp i hjemmet eller lignende.
Kommunen har i deres behandling af sagen pligt til at sørge for, at sagen er
tilstrækkelig oplyst, herunder sikre, at der er et tilstrækkeligt grundlag for at
træffe den pågældende afgørelse. Herunder påhviler det kommunen så vidt
muligt at afklare og tage stilling til evt. bevistvivl.
Hvis der under en sags behandling fremkommer oplysninger, der stiller
spørgsmålstegn ved validiteten af sagens oplysninger, herunder fx en
psykologisk undersøgelse af forældremyndighedsindehavers kompetencer, har
kommunen pligt til at reagere herpå. I disse tilfælde skal kommunen således
undersøge og vurdere oplysningernes rigtighed og afgøre, om oplysningerne
kan lægges til grund for afgørelsen.
En forældrekompetenceundersøgelse står aldrig alene
men indgår i den
samlede børnefaglige undersøge.
Med henblik på at styrke kvaliteten af de psykologiske undersøgelser af
forældremyndighedsindehaveren har Folketinget pr. 1. marts 2020 besluttet, at
disse undersøgelser skal udarbejdes af en autoriseret psykolog. Derudover er
de eksisterende retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af
forældrekompetenceundersøgelser netop blevet opdateret.
(”Retningslinjer for
udarbejdelse og anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser”,
Socialstyrelsen, januar 2021).
Henvendelsen omhandler også børnehuse og kommunernes brug af
børnehuse.
Kommunerne er forpligtede til at anvende børnehusene i sager, hvor
alle
følgende betingelser er til stede. Kommunen skal have igangsat en børnefaglig
undersøgelse, der er viden eller mistanke om seksuelle eller voldelige overgreb
mod barnet eller den unge under 18 år, og andre sektorer end kommunen er
involveret (sygehusvæsen og/eller politi).
I forhold behandlingen af sager om forældremyndighed og barnets bopæl og
oplysningen af sådanne sager kan jeg oplyse, at komplekse sager skal
behandles efter § 7 i lov om Familieretshuset. Det betyder, at familierne mødes
af en tværfaglig tilgang, hvor både juridiske og børne- og familiefaglige
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen om systemvold, til social- og ældreministeren
2377047_0003.png
kompetencer indgår. I behandlingen af sagerne skal der være fokus på
beskyttelse af barnet, og Familieretshuset skal sørge for at undersøge og
oplyse sagen og belyse forældrenes personlige egenskaber og deres evne til
at drage omsorg for barnet.
Jeg kan derudover oplyse, at såfremt der er påstand om vold, herunder psykisk
vold, er det væsentligt, at barnets bedste belyses indgående. Familieretshuset
skal her have fokus på forpligtelsen efter § 4 i forældreansvarsloven til, at
afgørelsen skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold
eller anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder at
være vidne til vold.
Står det under Familieretshusets behandling af en sag klart, at barnet udsættes
for vold eller grænseoverskridende handlinger, skal Familieretshuset hurtigst
muligt fjerne muligheden for overgreb ved at træffe en midlertidig afgørelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3