Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3017
Doknr.
411112
Dato
19-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 484 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 484:
”Vil ministeren redegøre for, om hun påtænker at ændre reglerne vedr.
kompensation for merudgifter forbindelse med et varigt og omfattende
handicap? Der henvises til henvendelsen fra Maj-Britt Emborg, Foreningen for
Børn og unge med Handicap og deres Familier, jf. SOU alm. del bilag 241?”
Svar:
For at modtage merudgiftsydelse skal der efter servicelovens § 100, stk. 3,
foreligge sandsynliggjorte merudgifter på mindst 567 kr. pr. måned eller mindst
6.804 kr. årligt (2021-priser) Dette minimumsbeløb reguleres en gang om året
den 1. januar med satsreguleringsprocenten.
Hvis en borger ikke kan sandsynliggøre merudgifter af en størrelsesorden, der
som minimum er lig med minimumsbeløbet på 6.804 kr. årligt, skal
kommunalbestyrelsen være opmærksom på borgerens behov for rådgivning og
vejledning samt på retssikkerhedslovens § 5, hvorefter kommunalbestyrelsen
skal behandle ansøgninger om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes
for at give hjælp efter den sociale lovgivning.
Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse være opmærksom på borgere, der
efter en økonomisk trangsvurdering ikke har midler til at afholde udgifter, der
enten ikke efter en konkret individuel vurdering er omfattet af personkredsen i
servicelovens § 100, eller hvis merudgifter som minimum ikke er lig med
minimumsbeløbet på 6.804 kr. årligt (2021-priser).
FN’s Konvention
om Rettigheder for Personer med Handicap
(Handicapkonventionen)
blev vedtaget af FN’s Generalforsamling
den 13.
december 2006. Handicapkonventionen er til dato ratificeret eller tiltrådt af 182
medlemslande. Danmark ratificerede handicapkonventionen i august 2009.
Forud for ratifikationen blev det vurderet, at ratifikationen af
handicapkonventionen ikke krævede en ændring af dansk lovgivning. Der blev
således konstateret normharmoni mellem handicapkonventionens krav til
staten og dansk lovgivning. Efterfølgende lovgivning, som falder inden for
konventionens anvendelsesområde, skal vurderes i relation til konventionens
krav, dvs. der skal løbende tages stilling til om den nye lovgivning er i
overensstemmelse med konventionens forpligtelser. En sådan vurdering er
også foretaget i forhold til servicelovens regler om merudgifter.
1