Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2378241_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3024
Doknr.
411397
Dato
21-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 24. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 483 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 483:
”Eftersom
det danske transnationale adoptionssystem stadig i dag baserer sig
på et tillidsprincip om, at informationen fra afgiverlandene er i orden, er
ministeren så enig i, at ulovlige adoptioner stadig kan foregå, eller vil
ministeren garantere, at der ikke den dag i dag sker adoptioner til Danmark,
som reelt er ulovlige?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har oplyst følgende:
”Der
er i Haagerkonventionen og den danske lovgivning indsat en række
foranstaltninger, som skal sikre, at internationale adoptioner foregår i
overensstemmelse med lovgivningen. Ved den politiske aftale i 2014 om
en reform af adoptionssystemet i Danmark blev både kravene til den
formidlende organisation DIA og til tilsynet med organisationen skærpet
betragteligt med det formål at sikre, at adoptioner bliver gennemført
lovligt og til barnets bedste.
Efter lovændringen
[som følge af den politiske aftale fra 2014, red.
SÆM]
skal DIA blandt andet løbende have tilladelse til at kunne formidle
adoptioner fra hvert enkelt afgiverland og fra hver enkelt samarbejdspart
i afgiverlandet. En tilladelse er betinget af, at afgiverlandets
adoptionssystem og lovgivning i praksis kan sikre, at adoptionerne er
lovlige og til barnets bedste. De danske myndigheder har siden 2016
påset, om afgiverlandets forslag til matchning af et konkret barn med
danske adoptanter har fulgt Haagerkonventionen og afgiverlandets
regler og procedurer. Der er således indsat foranstaltninger, som sikrer
en statslig vurdering af adoptionsformidlingen på både systemniveau og i
den konkrete sag.
Heroverfor står, at international adoption foregår i et samarbejde mellem
to suveræne stater. Danmark har et ansvar for lovligheden af
adoptionerne, men ingen reel myndighed i barnets hjemland.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om at ulovlige adoptioner stadig kan foregå, da det danske transnationale adoptionssystem stadig baserer sig på et tillidsprincip om, at informationen fra afgiverlandene er i orden, til social- og ældreministeren
2378241_0002.png
Ankestyrelsen tilstræber derfor i tråd med den politiske aftale fra 2014 at
styrke dialogen med de relevante aktører i udlandet og understøtter i
international sammenhæng udviklingen af god praksis samt indsamling
og udveksling af viden om adoptionssystemerne i udlandet og i
Danmark.
I erkendelsen af at der i det internationale adoptionssystem er risiko for
uetisk og ulovlig adfærd, er der både i det danske tilsyn og i
internationalt regi et fortsat fokus på at forebygge dette. Ankestyrelsen
deltager aktivt i en international arbejdsgruppe, der har til formål at
tilvejebringe fælles, internationale redskaber til at identificere, forebygge
og håndtere ulovlige forhold i den internationale adoptionsformidling.”
Jeg henholder mig til Ankestyrelsens bidrag. Jeg bemærker i øvrigt, at
Danmark igennem mange år har arbejdet for at sikre, at internationale
adoptioner sker på en måde, der er etisk korrekt og i overensstemmelse med
de internationale konventioner på området. Dette vedvarende arbejde har på
baggrund af de erfaringer og den viden, vi har fået, ført til, at der i dag føres et
tæt tilsyn med adoptionsområdet og samarbejdet med afgiverlandene.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2