Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3024
Doknr.
411397
Dato
21-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 24. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 482 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 482:
”Vil
ministeren bekræfte, at det transnationale adoptionssystem i Danmark
stadig i dag baserer sig på et tillidsprincip, hvor danske adoptionsbureauer ikke
påtager sig ansvaret for tjekke dokumentationen fra afgiverlande?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”International
adoption foregår i et samarbejde mellem Danmark og det
land, hvor barnet kommer fra. Det er i henhold til Haagerkonventionen,
som regulerer området, et fælles ansvar for alle involverede parter i
adoptionsprocessen at sikre, at adoptionerne gennemføres etisk og
lovligt.
Der er indsat en række foranstaltninger både i konventionen og i dansk
lovgivning for at forhindre uetisk og ulovlig adfærd i den internationale
adoptionsformidling. En af disse foranstaltninger er, at både modtager-
og afgiverlandet skal samtykke til, at adoptionssagen kan fortsætte,
allerede når et barn matches med ansøgere. Dette for så tidligt som
muligt i processen at sikre, at sagen følger medlemsstaternes lovgivning
og konventionens regler. Ved ændringen af adoptionsloven i 2016 blev
det indført, at kun de danske myndigheder kan godkende et
matchningsforslag, hvor det før også var de adoptionsformidlende
organisationers opgave.
Når DIA’s (Danish International Adoption –
den danske
adoptionsformidlende organisation) udenlandske samarbejdspart har
bragt et barn i forslag til danske ansøgere, skal DIA gennemgå
adoptionssagen med henblik på i videst muligt omfang at sikre, at
konventionens principper og den gældende lovgivning i barnets
hjemland er overholdt. DIA skal dermed foretage en kvalificeret
vurdering af de foreliggende oplysninger om frigivelsen af barnet til
international adoption (Akkrediteringsvilkårenes pkt. 6.1. Barn i forslag).
1