Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10458
Doknr.
327709
Dato
27-11-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 27. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 48 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 48:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange tvangsbortadoptioner, der har været de sid-
ste 4 år opgjort pr. kommune og barnets alder, og vil ministeren redegøre for, om en
kommune er forpligtet til at undersøge og inddrage barnets netværk inden en tvangs-
anbringelse eller en tvangsbortadoption? Spørgsmålet stilles i forlængelse af samrådet
med ministeren om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn den 22.
oktober 2020.”
Svar:
Til besvarelsen af spørgsmålet om sager om adoption uden samtykke har jeg indhentet
bidrag fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen oplyser, at der i perioden 1. oktober 2016 - 28. oktober 2020 er truffet 58
afgørelser om adoption uden samtykke efter § 9, stk. 3 eller stk. 4, i adoptionsloven. I 18
af disse sager verserer afgørelsen ved domstolene, hvorfor afgørelsen om adoption ikke er
endelig. I en enkelt sag er udstedelse af bevilling til adoption igangsat efter domsafsigel-
se. I de øvrige 39 sager er den endelige afgørelse enten afsluttet ved afgørelse ved Anke-
styrelsen/Statsforvaltning/Familieretshuset eller indbragt for by- eller landsretten, som
har truffet den endelige afgørelse.
Der vedlægges en oversigt over sager om adoption uden samtykke fordelt på kommune,
fødselsår, bestemmelse, afgørelsesdato og bevillingsdato.
Jeg kan dernæst oplyse, at kommunen efter servicelovens § 47 er forpligtet til at over-
veje, hvordan der kan ske en systematisk inddragelse af familie og netværk i sager om
særlig støtte til børn og unge. Formålet er at sikre, at familiens og netværkets viden om
barnet afdækkes grundigt, samt at ressourcer i familien og netværket afdækkes og
inddrages i løsningen af barnets problemer. Det kan fx være, at personer fra netværket
hjælper barnet eller den unge med at komme i skole, eller barnet eller den unge kan
komme i aflastning eller anbringes i netværket hos personer, som barnet kender eller
er tryg ved.
Dette skal ses i sammenhæng med reglerne om den børnefaglige undersøgelse efter
servicelovens § 50. Det følger heraf, at kommunen har pligt til at undersøge barnets
eller den unges forhold, hvis det må antages, at barnet eller den unge trænger til særlig
støtte. Undersøgelsen skal anlægge en helhedsbetragtning, og kommunen skal i un-
dersøgelsen bl.a. afdække ressourcer og problemer hos barnet, familien og netværket.