Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2371867_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 789
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 9654
Doknr.
317309
Dato
29-10-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 789 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 789:
”Vil
ministeren kommentere indholdet i artiklen "Advokater: Krisecentre misbruges"
bragt i Politiken den 4. oktober 2020, og vil ministeren iværksætte en undersøgelse af,
hvorvidt krisecentre misbruges til at vinde samværssager, og vil ministeren endvidere
oplyse, hvad ministeren agter at gøre for at standse dette misbrug, såfremt det finder
sted?”
Svar:
Som jeg har tilkendegivet ved flere nylige besvarelser til udvalget om samarbejdschi-
kane i forældreansvarssager, så er det helt uacceptabelt, hvis forældre chikanerer hin-
anden og uden grund forhindrer den anden forælders kontakt med barnet.
For nærmere om Familieretshusets belysning af komplekse sager, hvor der er oplys-
ninger og påstande om risikofaktorer, og hvor der kan være et højt konfliktniveau,
henviser jeg til min besvarelse af SOU alm. del spørgsmål 767 (vedlagt). Som det
fremgår af svaret, sker belysningen af disse sager på forskellig vis. Oplysning om, at
barnet opholder sig på et krisecenter med den ene forælder, står således ikke alene,
men indgår som en del af den samlede oplysning af sagen.
Boformer efter servicelovens § 109 (krisecentre) er omfattet af det såkaldte selvmø-
derprincip, som indebærer en ret for kvinden til at få ophold og modtage hjælp på
krisecentre uden forudgående kommunal visitation. Selvmøderprincippet understøt-
ter, at boformerne har en akut karakter og er afgørende for, at kvinder udsat for vold
kan få akut hjælp uden at skulle afvente en afgørelse fra kommunen. Det er således
lederen af krisecenteret, der træffer afgørelse om optagelse og udskrivning, jf. service-
lovens § 109, stk. 3.
Selvmøderprincippet og boformslederens indskrivningsret medfører, at krisecentrene
og boformslederne har en vigtig opgave i forhold til beslutningen om at optage eller
afvise en kvinde. Det er afgørende, at kvinder, som får ophold, befinder sig i kerneom-
rådet for krisecentrenes virke. Derfor er visitationsarbejdet på et krisecenter koncen-
treret om en grundig visitationssamtale med kvinden. Visitationen og screeningen
foretages således ofte af fagpersonale med voldserfaring. Dertil har personalet løbende
samtaler med kvinden efter hendes optagelse, som medvirker til at sikre, at opholdet
er berettiget.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm., om kvindecentrene eller mandecentrene bliver brugt uretmæssigt i konfliktsager ved skilsmisse og i sager om samvær eller forældremyndighed, til social- og ældreministeren
2371867_0002.png
Socialtilsynet har ansvaret for at godkende og føre tilsyn med sociale tilbud, herunder
krisecentre. Til vurdering af kvaliteten i krisecentre ved godkendelse og tilsyn anven-
der socialtilsynene en kvalitetsmodel, jf. bekendtgørelse nr. 617 af 3. maj 2020 om
socialtilsyn. Af modellen fremgår, at det er afgørende for kvaliteten i tilbuddet, at der
er et klart formål med indsatsen, og at tilbuddets metoder medvirker til at sikre bor-
gernes trivsel og resulterer i den ønskede udvikling for borgerne. Det er derfor væsent-
ligt, at tilbuddet kan redegøre for dets målsætning, målgruppe(r) og metoder. Tilbud-
dets målgruppe og målgruppebeskrivelse indgår derfor som en del af tilsynet.
Jeg har tillid til krisecentrenes visitationsarbejde, og jeg mener derfor ikke, at det er
for nemt at tage ophold på krisecenter, som påstået i artiklen. Derfor mener jeg heller
ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for at iværksætte en undersøgelse af
krisecentrenes visitation.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm. del
svar på spørgsmål 767
2