Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2372841_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2882
Doknr.
405393
Dato
14-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 22. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 465 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 465:
Vil ministeren kommentere artiklen Stadig ingen handicapbil på vej efter to år
fra fyens.dk den 21. marts 2021?
Svar:
Tildeling af støtte til køb af bil er for nogle mennesker et spørgsmål om
kernevelfærd, som har betydning for deres livskvalitet, idet det kan være
afgørende for sikre en sammenhængende hverdag. I gennemsnit skulle
borgere i 2019 vente i 39 uger på at få svar, når de søgte om støtte til en
handicapbil. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som angiver, at ventetiderne
er faldet med en uge i forhold til 2018. Faldet kommer dog efter, at ventetiden
er steget i de tre foregående år.
En gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 39 uger skal kunne forbedres. Det her
handler om mennesker, som ikke kan komme på arbejde, er afskåret fra at
hente deres barn i skolen eller tage på udflugter ligesom andre familier. Det er
positivt, at udviklingen er vendt, men ventetiden skal være kortere.
Bilstøtte er et kompliceret og dyrt område, selvom der er tale om relativt få
sager. Regeringen har derfor iværksat en række initiativer, som gerne skulle
resultere i en kortere sagsbehandlingstid. Regeringen har i to økonomiaftaler
løftet kommunernes økonomi med mere end 3 mia. kr., og i foråret har vi landet
en aftale om en mere retfærdig udligning. Dette skal netop sikre, at
kommunerne har råd til at tilbyde ordentlig velfærd i hele landet, og derfor
forventer jeg også nu, at sagsbehandlingstiderne bliver kortere.
Derudover er det et juridisk kompliceret område, som i visse sager forlænger
sagsbehandlingstiden. Jeg har derfor bedt Ankestyrelsen om at tilbyde
kommunerne et undervisningsforløb i regler og praksis på bilstøtteområdet.
Det er fortsat kommunernes opgave at sikre en tilstrækkelig oplysning af
sagerne, således at afgørelserne træffes på et fyldestgørende grundlag. Af
bilbekendtgørelsens § 11, stk. 3 fremgår det, at
kommunalbestyrelsen i
genbevillingssager kan anvende en forenklet sagsbehandlingsprocedure, hvor
afgørelse træffes uden, at der indhentes yderligere oplysninger i forbindelse
med ansøgning og genbevilling af bil. Proceduren kan anvendes, hvis
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om ministeren mener, det er rimeligt og værdigt, at en borger skal vente mere end to år på en handicapbil, til social- og ældreministeren
2372841_0002.png
ansøgerens funktionsnedsættelse og kørselsbehov i al væsentlighed er
uændret, siden kommunalbestyrelsen sidst traf afgørelse om støtte til køb af
bil, og ansøgeren underskriver en tro og love-erklæring herom.
Det er op til kommunerne i den konkrete sag at beslutte, om der kan anvendes
en tro og love-erklæring, eller om der er behov for indhentelse af nye
oplysninger i sagen. I det der typisk forløber 8 år mellem den oprindelige
bevilling og genbevillingssagen, vil det imidlertid ofte kunne være relevant at
indhente yderligere oplysninger i sagen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2