Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2371814_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021-2712
Doknr.
404719
Dato
13-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 16. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 449 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jacob
Jensen (V).
Spørgsmål nr. 449:
”Med henvisning til artiklen på www.tv2east.dk den 15. marts 2021 ”Tilsyn rea-
gerede ikke på voldsepisoder -
nu vil politikere have ministre ind i sagen” be-
des ministeren redegøre for, hvordan Socialtilsynet har ageret i den konkrete
sag, herunder om tilsynet har levet op til sin forpligtigelse som tilsynsmyndig-
hed. I forlængelse heraf bedes ministeren forhold sig til, hvorvidt de gældende
rammer for tilsynets opgavevaretagelse, herunder prioriteringer af opgaver og
generel ressourcetildeling, kan tilpasses for bedre at kunne imødegå tilsva-
rende tragiske hændelser fremover?”
Svar:
Umiddelbart efter drabet på en medarbejder på det psykiatriske botilbud Ør-
bækskilde bad jeg socialtilsynet om en redegørelse.
Det fremgår af redegørelsen, at socialtilsynet var i tæt kontakt med Ørbækskil-
des bestyrelsesformand straks efter orientering om aftenen samme dag som
drabet skete og de følgende dage, hvor der fulgtes op på situationen. Socialtil-
synet havde fokus på, hvilken støtte der kunne tilbydes beboere og medarbej-
dere, herunder hvordan der kunne sikres kompetent medarbejderdækning.
Socialtilsynet anmodede desuden Ørbækskilde om en skriftlig redegørelse.
Socialtilsynet aflagde endvidere anmeldt tilsynsbesøg på Ørbækskilde den 4.
januar 2021, hvor der blev afholdt samtaler med leder, medarbejdere og bebo-
ere på begge tilbuddets adresser.
Socialtilsynets indhentede en oversigt over medarbejdere, indskrevne beboere,
oversigt over eventuelle tidligere voldsepisoder, dagbogsnotater og ak-
tuel/fremtidig vagtplan. Endvidere blev der trianguleret med gerningsmandens
anbringende kommune og Midt- og Vestsjællands Politi.
På baggrund af den viden, der blev indhentet ved besøget den 4. januar 2021
samt det skriftlige materiale, socialtilsynet modtog fra Ørbækskilde, udarbej-
dede socialtilsynet en tilsynsrapport med afsæt i den kvalitetsmodel, der i hen-
hold til lov om socialtilsyn skal anvendes ved vurderingen af sociale tilbuds ge-
nerelle kvalitet.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 449: MFU spm. om, hvorvidt de gældende rammer for tilsynets opgavevaretagelse, herunder prioriteringer af opgaver og generel ressourcetildeling, kan tilpasses for bedre at kunne imødegå tilsvarende tragiske hændelser fremover, til social- og ældreministeren
2371814_0002.png
Socialtilsynet har således handlet hurtigt, da det blev bekendt med drabet og
har sikret, at der blev taget hånd om både medarbejdere og beboere og har så-
ledes levet op til sine forpligtelser som tilsynsmyndighed.
Generelt om socialtilsynets prioritering af opgaver kan jeg oplyse, at socialtilsy-
net skal føre et risikobaseret tilsyn. Det betyder, at socialtilsynet skal differenti-
ere tilsynsindsatsen og målrette den mod de tilbud, hvor der kan være eller er
udfordringer med kvaliteten. Tilrettelæggelsen af tilsynet skal altid tage ud-
gangspunkt i de oplysninger, som socialtilsynet er i besiddelse af om det kon-
krete tilbud. Det kan være oplysninger indhentet fra tilbuddet eller fra f.eks. bor-
gere, pårørende, anbringende kommuner, whistleblows m.v. Oplysningerne an-
vendes til en konkret risikovurdering, som kan give anledning til at føre et mere
eller mindre intensivt tilsyn.
Jeg mener, at der er behov for at styrke de generelle rammer for socialtilsyne-
nes arbejde og ikke mindst for at styrke samarbejdet mellem tilsynsmyndighe-
der, så det sikres, at oplysninger om bekymrende forhold ikke falder mellem to
stole, men i stedet bliver håndteret og handlet på.
I forhandlingerne om styrkelse af socialtilsynet ser vi derfor også på, hvordan
samarbejdet mellem forskellige tilsynsmyndigheder kan styrkes, så det sikres,
at oplysninger om bekymrende forhold bliver håndteret. Regeringen har bl.a.
foreslået, at socialtilsynet forpligtes til at videregive relevante oplysninger om
bekymrende forhold i et socialt tilbud og om tilsynsmæssige skridt til andre til-
synsmyndigheder.
Jeg er meget optaget af det voldsforebyggende arbejde, og at der bliver fulgt
op på voldsepisoder på botilbud. Der har gennem flere år været iværksat tiltag
med henblik på voldsforebyggelse på botilbud mv. Det har desværre vist sig, at
de eksisterende tiltag ikke er tilstrækkelige.
Efter drabet på en medarbejder på Ørbækskilde bad jeg derfor om og fik også
accept fra partierne bag aftalen om reserven 2021-2024 til, at de midler, der er
afsat til videreførelse af Socialstyrelsens indsatsteam, målrettes botilbud, hvor
Arbejdstilsynet eller socialtilsynet giver et påbud begrundet i problemer med ar-
bejdsmiljøet eller arbejdstilrettelæggelsen.
Socialstyrelsen har nu med bistand fra Arbejdstilsynet udarbejdet en model for
indsatsteamets arbejde gående ud på, at indsatsteamet i 2021-2022 tilbyder 10
indsatsforløb årligt til de botilbud, der vurderes at have størst behov herfor. Det
vil være de botilbud, hvor socialtilsynet og Arbejdstilsynet har vurderet, at der
er en forøget risiko for voldsomme episoder mellem borgere og medarbejdere
og borgerne imellem.
Det er det første skridt af mange på vej hen mod en bedre socialpsykiatri og
mere trygge arbejdsforhold for de ansatte.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2