Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2365453_0001.png
Til Social- og Ældreministeriet
Vedr. SOU spørgsmål 447 Alm. del 2020-21
17. marts 2021
Furesø Kommune
Stiager 2
3500 Værløse
Furesø Kommune er blevet opmærksom på, at Social- og ældreminister Astrid Krag
den 16. marts 2021 er blevet stillet et spørgsmål af Social- og Ældreudvalget (SOU
spørgsmål 447) om lovligheden af et effektiviserings- og besparelsesforslag på Furesø
Kommunes budget for 2020-2023 vedrørende perspektiver i en ældrestrategi for
voksne med særlige behov. Ministeren er blevet bedt om at kommentere
besparelsesforslaget og redegøre for, om forslaget er i overensstemmelse med
gældende lovgivning, samt om forslaget er rimeligt, og hvad ministeren agter at
foretage sig i forhold til Furesø Kommunes budgetforslag.
Furesø Kommune ønsker med denne henvendelse at uddybe baggrunden for
budgetforslaget, og hvorfor kommunen mener, at budgetforslaget er i
overensstemmelse med gældende lovgivning.
Baggrunden for budgetforslaget er, at flere borgere, som får støtte i regi af voksne med
særlige behov, bliver ældre, hvorved behovet for pleje bliver forøget. Samtidig træder
behovet for socialpædagogisk hjælp og støtte for disse borgere mere i baggrunden.
Furesø Kommune er i den forbindelse blevet opmærksom på, at det øgede plejebehov i
nogle tilfælde dækkes bedre på en plejehjemsplads end i det tilbud eller i den ordning,
borgeren hidtil har været bevilliget. Samtidig har det vist sig, at der kan være en
potentiel økonomisk besparelse herved.
Der kan f.eks. være tale om borgere, som bor på et specialiseret botilbud, hvor
indsatserne primært tager sigte på socialpædagogisk hjælp og støtte og i mindre grad
på behovet for pleje. Derudover kan det være borgere, som indtil videre har kunnet
klare sig i egen bolig med hjælp fra f.eks. bostøtte, dagtilbud og kommunens
kontaktordning, men hvor det med alderen eller sygdomsfremskridning, hos dem
selv eller ægtefællen, ikke længere er den bedste løsning at forblive i eget hjem. Der
kan også være tale om borgere med en BPA- ordning, hvor plejebehovet er blevet
den primære udfordring frem for den pædagogiske indsats.
Forslaget skal således sikre, at borgere på det specialiserede voksenområde får
adgang til kommunens plejecentre på lige fod med alle andre, når de opfylder
kriterierne for at få tilbudt en plejehjemsplads, i stedet for at fortsætte i et tilbud eller
en ordning, som ikke længere i samme grad understøtter borgerens plejebehov på
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministerens kommentar til dette spareforslag og redegøre for, om ministeren mener, det er i overensstemmelse med gældende lovgivning, til social- og ældreministeren
2365453_0002.png
bedste vis. På denne måde sidestilles borgere på det specialiserede område med
resten af kommunens borgere i forhold til visitering til en plejehjemsplads.
De bebeboer, som i forvejen bor på Furesø Kommunes plejecentre, har alle brug for
hjælp mange gange i døgnet, til f.eks. personlig pleje, mad, tryghed, og til at
strukturere deres hverdag og ofte også til at være sociale og aktive. Der er således på
kommunens plejecentre både de nødvendige kompetencer og fysiske rammer, som
kan rumme de målgrupper fra specialområdet, der vil være relevante i denne
sammenhæng. Det er derfor Furesø Kommunes opfattelse, at de pågældende borgere
på det specialiserede område både vil kunne få deres øgede behov for pleje, samt
behovet for socialpædagogisk støtte dækket på kommunens plejecentre.
Furesø Kommune understreger, at det, i overensstemmelse med reglerne i
serviceloven, vil bero på en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov,
hvordan behovet for pleje og støtte gives bedst muligt, ligesom hjælpen altid bliver
tilrettelagt i samarbejde med den enkelte borger. Der vil således være tale om, at de
pågældende borgere efter en forudgående dialog om de ændrede plejebehov - og hvis
de opfylder betingelserne herfor - vil blive tilbudt en plejehjemsplads på et af
kommunens plejecentre.
Afslutningsvis kan Furesø Kommune tilføje, at det, med det pågældende
effektiviserings- og besparelsesforslag, ikke er hensigten at flytte borgere fra deres
nuværende botilbud mod deres vilje, afvikle en BPA-ordning hvor betingelserne
fortsat er opfyldt, eller tvinge borgere til at give samtykke til en flytning. Dette
fremgår ligeledes klart af budgetforslaget.
Furesø Kommune håber på denne baggrund at have redegjort for, at budgetforslaget
”USS10- Perspektiver i en ældrestrategi for voksne med særlige behov” følger
gældende lovgivning.
Hvis der er spørgsmål til ovenstående eller til det vedhæftede bilag
”Effektiviserings
og besparelsesforslag til Budget 2023-2023 (version 24.10.2019)”, som indeholder
den fulde beskrivelse af forslagets indhold på side 98-99, kan Centerchef Charlotte
Kruse Lange kontaktes på mail [email protected] eller telefon 7216 3980.
Med venlig hilsen
Tine Gram
Velfærdsdirektør
Side 2 af 2