Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2365452_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2726
Doknr.
405692
Dato
31-03-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 16. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 447 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 447:
”På side 99 i Furesø Kommunes ”Effektiviserings-
og besparelsesforslag til
Budget 2020
– 2023” (version pr. 24.10.2019) fremgår følgende: ”Flere borgere
med særlige behov skal tilbydes en plejehjemsplads frem for en plads på et
købt
specialiseret tilbud. Dette kan også omfatte nuværende borgere med
BPA ordninger. Foreløbig vurderes det, at 1-2 borgere årligt vil kunne få plads
på kommunens plejehjemspladser. Det kan fx være borgere fra egne og
eksterne botilbud, borgere med BPA ordninger eller fra eget hjem, hvor
plejebehovet er blevet det primære behov for borgeren. Det vurderes, at der fra
2022 er et potentiale på kr. 900.000. Udgiftsspændet i de konkrete
foranstaltninger varierer meget alt efter om borgerne kommer fra en BPA-
ordning og eller har været hjemmeboende. Potentialet på kr. 900.000 er et
estimeret gennemsnit.” Vil ministeren kommentere dette spareforslag
og
redegøre for, om ministeren mener, det er i overensstemmelse med gældende
lovgivning og om ministeren mener, det er rimeligt, samt hvad ministeren agter
at foretage sig i forhold til ovenstående budgetforslag?”
Svar:
Det skal ikke være en kamp at få hjælp, og alle borgere skal have den hjælp og
støtte, der ud fra en konkret og individuel vurdering modsvarer deres
hjælpebehov. Derfor er det hverken rimeligt eller i overensstemmelse med
lovgivningen, hvis en kommune ændrer indsatsen til en borger alene med det
formål at opnå en besparelse.
I forhold til det i spørgsmålet omhandlede effektiviserings- og
besparelsesforslag har Furesø Kommune på eget initiativ, da kommunen blev
opmærksom på spørgsmålet, indsendt vedlagte brev til ministeriet med en
uddybning af baggrunden for forslaget og en redegørelse for, hvorfor
kommunen mener, at forslaget er i overensstemmelse med gældende
lovgivning. Kommunen har ligeledes indsendt det samlede effektiviserings- og
besparelsesforslag til budget 2020
2023, fra hvilket et uddrag med det i
spørgsmålet omhandlede forslag er vedlagt.
Jeg har noteret mig det i Furesø Kommunes brev til ministeriet anførte om, at
baggrunden for budgetforslaget er, at flere borgere, som får støtte i regi af
voksne med særlige behov, bliver ældre, hvorved behovet for pleje bliver
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministerens kommentar til dette spareforslag og redegøre for, om ministeren mener, det er i overensstemmelse med gældende lovgivning, til social- og ældreministeren
2365452_0002.png
forøget. Samtidig træder behovet for socialpædagogisk hjælp og støtte for disse
borgere mere i baggrunden. Furesø Kommune er i den forbindelse blevet
opmærksom på, at det øgede plejebehov i nogle tilfælde dækkes bedre på en
plejehjemsplads end i det tilbud eller i den ordning, borgeren hidtil har været
bevilliget. Samtidig har det vist sig, at der kan være en potentiel økonomisk
besparelse herved. Forslaget skal således sikre, at borgere på det
specialiserede voksenområde får adgang til kommunens plejecentre på lige fod
med alle andre, når de opfylder kriterierne for at få tilbudt en plejehjemsplads, i
stedet for at fortsætte i et tilbud eller en ordning, som ikke længere i samme grad
understøtter borgerens plejebehov på bedste vis.
Jeg har også noteret mig, at Furesø Kommune understreger, at det, i
overensstemmelse med reglerne i serviceloven, vil bero på en konkret og
individuel vurdering af den enkeltes behov, hvordan behovet for pleje og støtte
gives bedst muligt, ligesom hjælpen altid bliver tilrettelagt i samarbejde med
den enkelte borger. Der vil således være tale om, at de pågældende borgere
efter en forudgående dialog om de ændrede plejebehov - og hvis de opfylder
betingelserne herfor - vil blive tilbudt en plejehjemsplads på et af kommunens
plejecentre.
Endelig tilføjer Furesø Kommune sidst i brevet, at det, med det pågældende
effektiviserings- og besparelsesforslag, ikke er hensigten at flytte borgere fra
deres nuværende botilbud mod deres vilje, afvikle en BPA-ordning hvor
betingelserne fortsat er opfyldt, eller tvinge borgere til at give samtykke til en
flytning.
På baggrund af ovenstående har jeg ikke holdepunkter for at antage, at Furesø
Kommunes effektiviserings- og besparelsesforslag er i strid med lovgivningen,
og jeg foretager mig derfor ikke yderligere i anledning heraf.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
-
-
Bilag 1: Brev fra Furesø Kommune
Bilag 2: Uddrag af Furesø Kommunes effektiviserings- og
besparelsesforslag til budget 2020 - 2023
2