Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2371373_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
406602
Dato
13-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 16. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 444 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 444:
Vil ministeren oplyse om de fordele og ulemper, der kan være ved at
samtænke det sundhedsfaglige-, ældre- og socialtilsynet?
Svar:
Jeg antager, at spørgeren ønsker oplyst, hvorvidt der er fordele og ulemper
ved at sammenlægge det sundhedsfaglige-, ældre- og socialtilsynet i ét tilsyn.
Indledningsvist skal jeg bemærke, at tilbud på det specialiserede socialområde
er omfattet af flere forskellige tilsyn, som hver fører tilsyn med udgangspunkt i
forskellige regelsæt med forskellige formål og nok så vigtigt - forskellig
faglighed, De forskellige myndigheder, herunder tilsyn, er faglige eksperter
inden for hver deres område og bidrager til at sikre, at de forskellige regelsæt
med forskellige formål, f.eks. sikkerhedsmæssige, socialfaglige og
sundhedsfaglige, bliver overholdt.
På den baggrund vil jeg være bekymret for at samle alle tilsynene under ét, da
de forskellige formål og fokus ikke vil få samme vægt i ét samlet tilsyn.
Til gengæld er det for mig at se meget vigtigt, at der en konstruktiv og løbende
dialog mellem de forskellige tilsyn, og at der samarbejdes og orienteres om
bekymrende forhold på tværs af tilsynsmyndighederne, så oplysningerne ikke
falder mellem to stole men bliver håndteret. Det er derfor også et element i
forhandlingerne om styrkelse af socialtilsynet.
Særligt i forhold til socialtilsynet kan jeg oplyse om følgende initiativer, som har
til formål at styrke samarbejdet med andre tilsynsmyndigheder:
I 2016 tog Socialstyrelsen initiativ til etablering af et dialogforum for
tilsynsmyndigheder i forhold til sociale tilbud. Formålet med dialogforummet er
bl.a. at styrke samarbejde og koordination på tværs af tilsynsmyndigheder med
fokus på fælles snitflader. Som udgangspunkt deltager Styrelsen for
Patientsikkerhed, Arbejdstilsynet, Ombudsmanden, Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet, Fødevarestyrelsen, socialtilsynene, Ankestyrelsen og
Socialstyrelsen i dialogforummet. Der afholdes møder to gange årligt.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 444: Spm., om de fordele og ulemper, der kan være ved at samtænke det sundhedsfaglige-, ældre- og socialtilsynet, til social- og ældreministeren
2371373_0002.png
Siden 2018 har Socialstyrelsen initieret et samarbejde med Styrelsen for
Patientsikkerhed og socialtilsynene, hvor der afholdes halvårlige dialogmøder.
Formålet med møderne er
gennem drøftelse af konkrete eksempler
at
afdække evt. uhensigtsmæssige snitflader og styrke dialogen mellem de to
tilsynsmyndigheder.
Siden 2019 har Styrelsen for Patientsikkerheds og Socialstyrelsens direktioner
afholdt kvartalsmøder med henblik på overordnet koordinering af
tilsynsopgaverne, drøftelse af eventuelle snitfladeudfordringer og sikre gensidig
orientering om tværsektorielle initiativer og aktiviteter.
I forhold til overvejelser om forbedret tilsyn med ældreplejen kan jeg oplyse, at
vi er i gang med en proces i flere led. Det sker med afsæt dels i
tilbagemeldingerne fra efterårets ældretopmøde og dels i aftalen af 24.
november om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet.
Første led i processen var fremsættelsen den 24. februar 2021 af lovforslag L
170 om videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn samt
indførelse af obligatoriske opfølgnings- og læringsforløb efter påbud fra
Styrelsen for Patientsikkerhed. Formålet med lovforslaget er at understøtte, at
de plejeenheder, som har fået et påbud fra Ældretilsynet, får hjælp til at løfte
kvaliteten gennem støtte til faglig læring og udvikling. Med lovforslaget
imødekommes et bredt ønske fra både organisationerne på området og et stort
flertal af Folketingets partier i forhold til at sætte fokus på læring og udvikling i
tilknytning til tilsynet.
Dernæst er der indledt drøftelser med partiernes ældreordførere for at afklare
partiernes fokusområder i forhold til tilsynet med ældreplejen. Det første møde
med ældreordførerne blev afholdt den 5. marts 2021, og der vil blive inviteret til
yderligere drøftelser i løbet af foråret. Blandt andet bør det efter min mening
drøftes, hvad det er, et tilsyn skal kunne, men også hvad der ikke skal være en
del af tilsynets opgaver. Parallelt hermed forventer jeg også, at vi får et overblik
over den samlede lovgivning på området, herunder praksis på området mere
generelt med henblik på at få det bedst mulige vidensgrundlag for at vurdere,
hvad der fremadrettet skal ske for at forbedre tilsynet med ældreplejen.
Med henvisning til den proces, der nu er sat i gang, herunder drøftelserne med
ældreordførerne, forventer jeg, at vi bl.a. kommer til at drøfte forskellige
modeller for, hvordan tilsynet med ældreplejen indrettes mest
hensigtsmæssigt. I den forbindelse forventer jeg også, at vi kommer til at drøfte
fordele og ulemper ved de forskellige modeller, hvilket jeg vil se frem til.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2