Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2368538_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2653
Doknr.
401802
Dato
08-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 12. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 439 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Social- og Ældreudvalget.
Spørgsmål nr. 439:
”Hvad mener ministeren kan være årsagen til, at tilsynet ikke
som det første
foretager en systematisk inddragelse af borgere, ansatte og pårørende, når
loven lægger op til det? Spørgsmålet stilles på baggrund af foretræde om
socialtilsynets informationsgrundlag og metoder ifm. tilsyn den 11. marts
2021.”
Svar:
Om socialtilsynets løbende driftsorienterede tilsyn med tilbud omfattet af lov om
socialtilsyn kan jeg gerne starte med at fremhæve to centrale elementer ift. det
stillede spørgsmål:
Et centralt element er, at socialtilsynets tilsyn med driften af de tilbud, der er
omfattet af socialtilsynet, skal tilrettelægges med udgangspunkt i det enkelte
tilbuds konkrete forhold. Det betyder bl.a. at tilsynsintensiteten skal
tilrettelægges efter forholdene og fastsættes efter en risikovurdering.
Risikovurderingen foretages på baggrund af de samlede oplysninger,
socialtilsynet har eller indhenter, om det enkelte tilbud.
Tilrettelæggelsen af tilsynet skal altid tage udgangspunkt i de oplysninger, som
socialtilsynet er i besiddelse af om det konkrete tilbud.
Et andet centralt element er derfor, at socialtilsynet til brug for varetagelsen af
deres tilsynsopgave skal indhente relevant information herunder fra tilbuddet,
anbringende kommuner, ansatte og borgere i tilbuddet og andre relevante
personer f.eks. pårørende.
Herudover kan socialtilsynet være i besiddelse af bl.a. oplysninger fra
whistleblows eller indberetninger om magtanvendelse.
Socialtilsynene skal således systematisk vurdere, hvilke oplysninger der skal
indhentes, hvornår og hvor mange tilsynsbesøg der skal aflægges ud over det
lovpligtige minimum, som er et tilsynsbesøg årligt, hvordan tilsynsbesøgene
metodisk skal tilrettelægges, og om disse skal være anmeldte eller uanmeldte.
Dette skal også ske ud fra en risikobaseret tilgang og under hensyn til
forholdene i de konkrete tilbud.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om årsagen til, at tilsynet ikke som det første foretager en systematisk inddragelse af borgere, ansatte og pårørende, når loven lægger op til det, til social- og ældreministeren
2368538_0002.png
Tilsynsintensiteten kan også øges på andre måder end ved antallet af
tilsynsbesøg f.eks. ved at indhente oplysninger eller redegørelser fra tilbuddet
eller reagere på f.eks. whistleblows.
Social- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag Socialstyrelsens auditfunktion, som oplyser følgende
vedrørende inddragelse af børn, unge og pårørende i socialtilsynets vurdering
af sociale tilbuds kvalitet:
”Socialstyrelsens
Auditfunktion understøtter de fem socialtilsyn i forhold
til en ensartet, systematisk og fagligt kompetent tilsynspraksis.
Auditfunktionen har udviklet en række redskaber til socialtilsynets
inddragelse af børn og unge i plejefamilier og sociale tilbud i forbindelse
med det driftsorienterede tilsyn. Det drejer sig om følgende redskaber:
To tegnefilm om socialtilsynet
målrettet børn fra 4-12 år, der fortæller
barnet om, hvad socialtilsynet er, og hvorfor tilsynskonsulenten
kommer på besøg.
En brevskabelon,
som tilsynskonsulenterne kan sende til børnene/de
unge forud for tilsynsbesøget. Brevet indeholder information om, at
socialtilsynet kommer på besøg og gerne vil tale med dem.
Pjecen ”Når socialtilsynet kommer på besøg”,
som beskriver bl.a.
formålet med tilsynet. Pjecen er aldersopdelt (5-11 år og 12-18 år) og
findes også i en version til tilbuds- og plejefamilieområdet.
Observationsredskab til tilsynskonsulenter,
som har til formål at
understøtte en større opmærksomhed på og viden om, hvordan
tilsynskonsulenter aktivt og struktureret kan gøre brug af
observationer.
Redskaberne har til formål at støtte børn og unges deltagelse og dermed
give tilsynskonsulenterne mulighed for at få et indblik i deres
perspektiver.
Desuden havde socialtilsynene i 2018 særlig fokus på at inddrage
pårørende som informanter i forbindelse med driftsorienteret tilsyn.
Pjecen "Erfaringer med inddragelse af pårørende som informanter"
opsummerer socialtilsynenes erfaringer med at inddrage pårørende.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2