Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2653
Doknr.
401802
Dato
08-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 12. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 439 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Social- og Ældreudvalget.
Spørgsmål nr. 439:
”Hvad mener ministeren kan være årsagen til, at tilsynet ikke
som det første
foretager en systematisk inddragelse af borgere, ansatte og pårørende, når
loven lægger op til det? Spørgsmålet stilles på baggrund af foretræde om
socialtilsynets informationsgrundlag og metoder ifm. tilsyn den 11. marts
2021.”
Svar:
Om socialtilsynets løbende driftsorienterede tilsyn med tilbud omfattet af lov om
socialtilsyn kan jeg gerne starte med at fremhæve to centrale elementer ift. det
stillede spørgsmål:
Et centralt element er, at socialtilsynets tilsyn med driften af de tilbud, der er
omfattet af socialtilsynet, skal tilrettelægges med udgangspunkt i det enkelte
tilbuds konkrete forhold. Det betyder bl.a. at tilsynsintensiteten skal
tilrettelægges efter forholdene og fastsættes efter en risikovurdering.
Risikovurderingen foretages på baggrund af de samlede oplysninger,
socialtilsynet har eller indhenter, om det enkelte tilbud.
Tilrettelæggelsen af tilsynet skal altid tage udgangspunkt i de oplysninger, som
socialtilsynet er i besiddelse af om det konkrete tilbud.
Et andet centralt element er derfor, at socialtilsynet til brug for varetagelsen af
deres tilsynsopgave skal indhente relevant information herunder fra tilbuddet,
anbringende kommuner, ansatte og borgere i tilbuddet og andre relevante
personer f.eks. pårørende.
Herudover kan socialtilsynet være i besiddelse af bl.a. oplysninger fra
whistleblows eller indberetninger om magtanvendelse.
Socialtilsynene skal således systematisk vurdere, hvilke oplysninger der skal
indhentes, hvornår og hvor mange tilsynsbesøg der skal aflægges ud over det
lovpligtige minimum, som er et tilsynsbesøg årligt, hvordan tilsynsbesøgene
metodisk skal tilrettelægges, og om disse skal være anmeldte eller uanmeldte.
Dette skal også ske ud fra en risikobaseret tilgang og under hensyn til
forholdene i de konkrete tilbud.
1