Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2653
Doknr.
401802
Dato
08-04-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 12. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 434 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Social- og Ældreudvalget.
Spørgsmål nr. 434:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23. februar 2021 fra Erik
Grootveld om socialtilsynets informationsgrundlag og metoder ifm. tilsyn, jf.
SOU alm. del
–
bilag
–
202 (internt), herunder kommentere de spørgsmål der
rejses i materialet, og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, i hvilket
omfang ministeren mener, at socialtilsynets tilsynsindsats lever op til
intentionerne i lovgivningen?”
Svar:
Indledningsvist skal jeg bemærke, at de spørgsmål og forslag, som rejses i det
vedlagte bilag 202 udelukkende er baseret på Erik Grootvelds egen analyse.
Generelt om socialtilsynets driftsorienterede og risikobaserede tilsyn og
tilsynsmetoder, herunder inddragelse af oplysninger fra bl.a. borgere,
personale m.v. kan jeg i det hele henvise til min samtidige besvarelse af SOU
alm. del
–
svar på spm. 439.
Generelt om socialtilsynets whistleblowerordning kan jeg i det hele henvise til
min samtidige besvarelse af SOU alm. del
–
svar på spm. 435. Hertil kan jeg
oplyse, at whistleblowerordningen benyttes i stigende grad, hvilket jeg mener
er positivt, da det bl.a. betyder, at kendskabet til whistleblowerordningen stadig
bliver mere udbredt, og det er med til at sikre, at socialtilsynet får det bredest
mulige oplysningsgrundlag, så tilsynet kan reagere på bekymrende forhold i
tilbuddene, som tilsynet måske elles ikke ville have fået kendskab til.
Social- og Ældreministeriet har derudover til brug for besvarelsen af
spørgsmålets del om, hvorvidt socialtilsynets tilsynsindsats lever op til
intentionerne i lovgivningen, indhentet bidrag Socialstyrelsens auditfunktion,
som er en særlig enhed i Socialstyrelsen, der har til opgave at understøtte en
systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent varetagelse af
tilsynsopgaven på tværs af de fem socialtilsyn bl.a. ved at følge praksis i
socialtilsynet.
1