Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2362698_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2633
Doknr.
403160
Dato
26-03-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 11. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 431 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 431:
”Vil ministeren redegøre for, om de ekstra midler ministeren siger,
der er tilført
til området har mindsket antallet af hjemvisninger af sager om servicelovens
regler ved Ankestyrelsen, og hvordan borgerne konkret kan mærke på
kvaliteten af deres afgørelser, at der er tilført flere midler til området?”
Svar:
Det lægges til grund, at spørgeren henviser til de midler, som regeringen har
tilført velfærdsområdet bredt set.
Jeg vil indledningsvist bemærke, at det for regeringen er en højt prioriteret
opgave at løfte velfærden. Vi har derfor også i de to seneste
kommuneøkonomiaftaler prioriteret et løft af velfærdsområdet i kommunerne.
Kvaliteten af kommunens afgørelser og antallet af hjemvisninger fra
Ankestyrelsen handler ikke udelukkende om tilstrækkelige midler men nok så
vigtigt også om opbygning af viden, politisk og ledelsesmæssigt fokus,
kulturændringer, dialog og genopbygning af den tillid mellem borger og
kommune, som desværre nogle steder har lidt et knæk. Antallet af kroner vi har
prioriteret til indsatser, der skal understøtte forandring, vil ikke umiddelbart og
med det samme kunne oversættes til et fald i antallet af hjemviste sager.
Vigtige indsatser er bl.a. Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne,
praksiskoordinationen og de omfattende læringsaktiviteter, der bl.a. består af
task-forceforløb, webinarer, læringsforløb hos kommunerne og fokus på at
gøre handlingsanvisninger i hjemviste sager tydeligere.
I den seneste finanslov blev der endvidere afsat midler, som kommunerne kan
søge til at etablere og forankre en borgerrådgiver. Borgeren vil helt konkret
kunne mærke den indsats ved, at borgerrådgiveren kan rådgive og vejlede
borgeren i mødet med kommunen.
Vi arbejder også på den mere langsigtede bane. Den kommende evaluering af
det specialiserede socialområde skal give os viden om de specialiserede tilbud
og indsatser, så vi her i Folketinget har et godt grundlag for at drøfte behovet
for strukturelle ændringer på området.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm., om de ekstra midler ministeren siger, der er tilført til området har mindsket antallet af hjemvisninger af sager om servicelovens regler ved Ankestyrelsen, til social- og ældreministeren
2362698_0002.png
Endelig vil jeg nævne det nye partnerskab om retssikkerhed og tillid på
handicapområdet mellem KL, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Socialrådgiverforening og mig som social- og ældreminister. Partnerskabet skal
være med til at genskabe tilliden og styrke retssikkerheden. Samtidigt er det et
eksempel på, at det ikke kun handler om økonomi, og at det første skridt ikke
altid er flere penge, når det handler om at genskabe tilliden mellem borger og
kommune.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2