Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2291543_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10458
Doknr.
327709
Dato
27-11-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 27. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 43 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 43:
”Vil
ministeren oversende en oversigt med de forskellige årsager til tvangsanbringelser
og tvangsbortadoptioner, som ministeren nævnte på samrådet? Spørgsmålet stilles i
forlængelse af samrådet med ministeren om tvangsanbringelser og bortadoptioner af
udsatte børn den 22. oktober 2020.”
Svar:
En anbringelse uden for hjemmet er én af de sociale foranstaltninger, kommunerne
kan træffe afgørelse om, hvis et barn har brug for særlig støtte, jf. servicelovens § 52.
Hvis forældremyndighedsindehaveren og den unge over 15 år ikke samtykker til an-
bringelsen, så kan børn og unge-udvalget træffe afgørelse om en anbringelse uden
samtykke, jf. servicelovens § 58, hvis der er åbenbar risiko for, at barnets eller den
unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade, samt at problemerne ikke kan løses
under barnets eller den unges ophold i hjemmet.
Der kan være forskellige årsager til, at børn og unge anbringes uden for hjemmet, lige-
som graden af udsathed hos anbragte børn og unge er meget forskelligartet. Ser man
på, hvad sagsbehandlerne oftest angiver som årsag til anbringelser
uden samtykke,
anbringes langt størstedelen af børn og unge som følge af omsorgssvigt eller anden
bekymrende adfærd hos forældrene. For de yngste børn i 0-5-årsalderen er det 93 pct.,
mens det gælder 91 pct. blandt de 6-11-årige, 85 pct. blandt 12-14-årige og 73 pct.
blandt de 15-17-årige, jf. tabel 1.
Sagsbehandlerne kan imidlertid angive flere årsager til anbringelse, og blandt de 12-
17-årige skyldes en stor andel af anbringelser også bekymrende adfærd hos den unge
selv (65-69 pct.), mens op mod 15 pct. bl.a. anbringes som følge af et handicap, jf. tabel
1.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af en oversigt med de forskellige årsager til tvangsanbringelser og tvangsbortadoptioner, som ministeren nævnte på samrådet den 22/10-20, til social- og indenrigsministeren
2291543_0002.png
Tabel 1
Årsager til anbringelser uden samtykke af børn og unge i 2015-2019, efter alder ved anbringelsen
0-2 år
3-5 år
6-8 år
9-11 år
12-14 år
15-17 år
--------------------------------------
pct.
--------------------------------------
Omsorgssvigt mv.
1
Overgreb
Utilstrækkelig omsorg
Anden form for omsorgssvigt
Misbrug, forældre
Kriminalitet, forældre
Bekymrende adfærd hos forældre
Bekymrende adfærd hos barn/ung mv.
2
Misbrug hos barn/ung
Kriminalitet hos barn/ung
Skoleproblemer
Bekymrende adfærd hos barn/ung
Sundhedsforhold hos barn/ung
Konflikt/vold i hjemmet
Handicap
3
hos forældre
Handicap
3
hos barn/ung
Ingen specifik årsag angivet
Antal børn og ung, i alt
93
6
76
21
14
3
28
31
.
.
.
.
18
12
29
3
3
635
93
23
69
28
15
5
24
45
.
.
.
.
12
18
21
3
6
289
91
23
66
28
14
4
27
54
.
.
13
52
13
17
16
6
6
373
91
19
67
26
13
3
26
57
.
.
22
56
16
18
16
7
5
329
85
24
61
25
12
2
25
65
5
8
27
60
17
21
15
13
6
333
73
16
50
23
9
1
23
69
21
21
24
61
15
21
13
15
8
364
Note.: 1) Omsorgssvigt eller bekymrende adfærd hos forældre inkl. overgreb, stof/alkohol misbrug og kriminalitet. 2) Bekymrende
adfærd hos barn/ung inkl. skoleproblemer, misbrug og kriminalitet.3) Betydeligt eller varig nedsat fysisk eller psykisk funkti-
onsevne.
Anm.: Omfatter børn og unge i alderen 0-17 år, der fik iværksat en anbringelse uden samtykke i årene 2015-2019. Barnets eller
den unges alder er opgjort på anbringelsestidspunktet. Den pågældende sagsbehandler kan angive mere end én årsag.
Børn og unge, der har fået iværksat anbringelser i flere af årene, indgår flere gange i opgørelsen. Børn og unge, der har
fået iværksat anbringelser i flere af årene, indgår flere gange i opgørelsen.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata
I forhold til spørgsmålet om årsager til adoption uden samtykke, kan jeg oplyse, at der
kan meddeles adoption uden samtykke i følgende fire situationer:
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af en oversigt med de forskellige årsager til tvangsanbringelser og tvangsbortadoptioner, som ministeren nævnte på samrådet den 22/10-20, til social- og indenrigsministeren
2291543_0003.png
Tabel 2
Årsager til adoption
Bestemmelse
Anvendelsesområde
Typiske årsager til adoptionsafgørelser
§ 9, stk. 1
Kan anvendes i situationer, hvor forældrene først
har givet samtykke til adoption og derefter tilbage-
kaldt samtykket, hvis tilbagekaldelsen under særlig Bestemmelsen ses ikke anvendt i praksis.
hensyntagen til barnets bedste ikke er rimeligt
begrundet.
Kan eksempelvis anvendes, hvis barnet har været
anbragt uden for hjemmet i en længere årrække,
og barnets forældre ikke ønsker at have kontakt
med barnet. Bestemmelsen bruges meget sjæl-
dent.
§ 9, stk. 2
Kan anvendes i situationer hvor væsentlige hen-
syn til, hvad der er bedst for barnet, taler for
adoption.
§ 9, stk. 3
Kan anvendes, hvis det er sandsynliggjort, at
forældrene varigt vil være ude af stand til at vareta-
Forældrene har typisk en psykisk sygdom, be-
ge omsorgen for barnet, og at adoption af hensyn
grænset intellektuel kapacitet eller følelsesmæssi-
til kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvækst vil
ge og sociale vanskeligheder, som for eksempel
være bedst for barnet. Disse afgørelser træffes ud
alkohol- eller stofmisbrug. Børnene har i langt de
fra en samlet vurdering af forældrenes evne til at
fleste tilfælde været anbragt fra fødslen, og i de
varetage omsorgen for barnet samt at væsentlige
øvrige tilfælde fra ganske få uger efter fødslen.
hensyn til, hvad der er bedst for barnet, taler for en
bortadoption.
Kan anvendes i situationer, hvor et barn er anbragt
i en plejefamilie, og hvor barnets tilknytning til
plejefamilien har antaget en sådan karakter, at det
vil være skadeligt for barnet at bryde denne tilknyt- Barnet har en stærk tilknytning til plejeforældrene,
ning, navnlig under hensyn til kontinuiteten og
og det vil være skadeligt for barnet, at bryde kon-
stabiliteten i barnets opvækst og til barnets relation takten til plejefamilien.
til sine forældre. Det er endvidere en betingelse for
adoption, at væsentlige hensyn til, hvad der er
bedst for barnet, taler for det.
§ 9, stk. 4
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3