Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2368017_0001.png
Transportministeren
Social- og Ældreudvalget
Folketinget
8. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Social- og Ældreudvalget har i brev af 9. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(F).
Spørgsmål nr. 423:
Vil ministeren redegøre for, om der findes initiativer til at sikre til-
gængelighed til offentlig transport for personer, som ikke benytter
betalingskort eller digitale betalingsløsninger, eventuelt ved en ud-
bredelse af muligheden for at andre salgssteder som lokale køb-
mænd eller supermarkeder kan overtage den personlige betjening
af rejsende ved at yde services som fornyelse af pendlerkort eller
optankning af rejsekort?
Svar:
Mit ministerium har bedt de regionale trafikselskaber (BAT, Fyn-
Bus, Midttrafik, Movia, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik),
DSB og Arriva, om at redegøre for initiativer for at udbrede person-
lig betjening. Trafikvirksomhedernes tilbagemeldinger er opsum-
meret nedenfor.
BAT
har oplyst, at der sælges klippekort i dagligvarebutikker og
turistkontorer i de fleste byer på Bornholm. For så vidt angår peri-
odekort og pendlerkort, kan man få personlig betjening til køb af
disse i BATs kundeservicekontor. Bornholm har ikke rejsekort.
FynBus
oplyser, at salgsstederne på Fyn med personlig betjening
er en kombination af borgerservice, biblioteker, supermarkeder og
centerinformationer, hvor borgere blandt andet kan optanke rejse-
kort og forny deres pendlerkort.
Midttrafik
oplyser, at selskabet arbejder på at indgå aftaler med
borgerservice i de kommuner, hvor selskabet opererer, således at
borgerservice kan tage mod kontantbetaling og bestillinger til pen-
sionistkort eller rejsekort. Der er for nuværende indgået aftaler
med Randers Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministeren kan redegøre for, om der findes initiativer til at sikre tilgængelighed til offentlig transport for personer, som ikke benytter betalingskort eller digitale betalingsløsninger, til transportministeren
2368017_0002.png
Side 2/2
Derudover har Midttrafik en kundeambassadør, der blandt andet
rådgiver om rejsekort og pensionistkort. I normale tider besøger
kundeambassadøren ældre- og handicaporganisationer, senior-
klubber og kommuner.
Movia
oplyser, at selskabet har private salgssteder med personlig
betjening, hvor man kan købe og optanke rejsekort samt pensio-
nistkort. Hvis et salgssted lukker i et område, hvor der ikke kan fin-
des et andet privat salgssted, indleder Movia dialog med den rele-
vante kommune og relevante organisationer i et forsøg på at etab-
lere en kommunal aftale om salg- og/eller serviceløsninger til de
digitalt sårbare kunder i området. For 2021 er det besluttet at af-
prøve denne kommunale samarbejdsform via to pilotprojekter,
hvor det første forventes etableret primo 2. kvartal 2021.
Nordjyllands Trafikselskab
oplyser, at selskabet arbejder på at
etablere et nyt salgssted med personlig betjening på stationen i
Thisted. Derudover har selskabet et kundecenter i Aalborg med
mulighed for personlig betjening.
Sydtrafik
har nedlagt selskabets egne personligt betjente salgsste-
der, og opgaven med personlig betjent optankning, fornyelse eller
bestilling af rejsekort udføres i dag af borgerservice eller bibliote-
ker i de kommuner, hvor selskabet opererer. Med denne ordning
har Sydtrafik øget antallet af betjente salgssteder. Derudover har
Sydtrafik ansat to kundeambassadører, som besøger ældreforenin-
ger og boligforeninger for at gøre det nemmere at anskaffe og
bruge rejsekort.
DSB
henviser til de betjente salgssteder på deres togstationer,
hvor man kan købe billetter mv. Derudover tilbyder DSB’s Kunde-
center postforsendelse af billetter til særlige kundegrupper (fx per-
soner med et handicap og ældre). Der gælder særlige regler for
handicappede for så vidt angår køb af billet i toget. I tilfælde, hvor
en rejsende med et handicap ikke har kunnet købe en billet i en
selvbetjent billetautomat, eller rejser fra en station uden salgssted,
kan der købes billet til børnetakst uden gebyr i toget.
Arriva
oplyser, at rejsende med et handicap, som af den grund
ikke er i stand til at betjene sig af de gængse muligheder for billet-
køb i fx en selvbetjent billetautomat, har mulighed for at købe billet
kontant af personalet i toget.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht