Transportministeren
Social- og Ældreudvalget
Folketinget
8. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Social- og Ældreudvalget har i brev af 9. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(F).
Spørgsmål nr. 423:
Vil ministeren redegøre for, om der findes initiativer til at sikre til-
gængelighed til offentlig transport for personer, som ikke benytter
betalingskort eller digitale betalingsløsninger, eventuelt ved en ud-
bredelse af muligheden for at andre salgssteder som lokale køb-
mænd eller supermarkeder kan overtage den personlige betjening
af rejsende ved at yde services som fornyelse af pendlerkort eller
optankning af rejsekort?
Svar:
Mit ministerium har bedt de regionale trafikselskaber (BAT, Fyn-
Bus, Midttrafik, Movia, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik),
DSB og Arriva, om at redegøre for initiativer for at udbrede person-
lig betjening. Trafikvirksomhedernes tilbagemeldinger er opsum-
meret nedenfor.
BAT
har oplyst, at der sælges klippekort i dagligvarebutikker og
turistkontorer i de fleste byer på Bornholm. For så vidt angår peri-
odekort og pendlerkort, kan man få personlig betjening til køb af
disse i BATs kundeservicekontor. Bornholm har ikke rejsekort.
FynBus
oplyser, at salgsstederne på Fyn med personlig betjening
er en kombination af borgerservice, biblioteker, supermarkeder og
centerinformationer, hvor borgere blandt andet kan optanke rejse-
kort og forny deres pendlerkort.
Midttrafik
oplyser, at selskabet arbejder på at indgå aftaler med
borgerservice i de kommuner, hvor selskabet opererer, således at
borgerservice kan tage mod kontantbetaling og bestillinger til pen-
sionistkort eller rejsekort. Der er for nuværende indgået aftaler
med Randers Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune.