Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2350273_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
25. februar 2021
Samråd i SOU alm. del den 5. marts 2021.
Spørgsmål N om de udfordringer, som mindre frivillige foreninger
oplever som følge af GDPR- og hvidvaskreglerne, stillet efter ønske fra
Anni Matthiesen (V) og Stén Knuth (V) den 23. januar 2021.
[Indledning]
Tak for ordet og tak for muligheden for at komme og være
med til at snakke om noget, der ligger os alle rigtig meget på
sinde, nemlig vores frivillige foreninger.
Jeg får lyst til her for en indledning at understrege, at et
stærkt og rigt foreningsliv i Danmark er essentielt for os alle.
Foreningerne er i høj grad med til at forme os som
mennesker. Og også med til at forme fællesskabet mellem os
som mennesker. Jeg tror, de fleste af os har været medlem af
enten en idræts- og fritidsforening, ungdomsklub eller en
anden slags forening.
Samtidig er det magtpåliggende, at vi er i stand til at
bekæmpe samfundsundergravende finansiel kriminalitet
om det så er skatteunddragelse, snyd med offentlige midler
eller finansiering af terrorisme. Denne form for kriminel
adfærd er helt uacceptabel. Der har derfor de senere år været
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
bred politisk enighed om at styrke indsatsen mod hvidvask
og terrorfinansiering.
Det er et vigtigt element i en stærk samfundskontrakt, at der
slås ned på hvidvask og anden finansiel kriminalitet, og at vi
gør en stor indsats for at forhindre kriminaliteten. Jeg er også
overbevist om, at det er i den frivillige sektors egen interesse,
at den ikke misbruges eller bliver et sted, hvor ulovligheder
får frit spil.
Vi har fx set en sag, hvor en lille forening har finansieret en
terrororganisation i udlandet og forsøgt at sløre denne
kriminalitet ved gentagne overførsler af små beløb.
Omvendt skal den ordentlige del af foreningsdanmark
og
det er jo langt, langt, langt de fleste - spejderne og
badmintonklubben mv.
naturligvis ikke rammes unødigt
hårdt af reglerne. De frivillige i foreningsdanmark og dem,
som gør en ekstra indsats for medborgerne fra Thy til Tårnby,
skal have gode rammevilkår.
Det er derfor vigtigt, at vi sikrer den rette balance.
[Besvarelse af det konkrete samrådsspørgsmål]
I samrådsspørgsmål N, bliver jeg spurgt om, hvad jeg har
tænkt mig at gøre ved de problemer, som mindre frivillige
foreninger oplever som følge af GDPR- og hvidvaskreglerne
og der henvises blandt andet til beslutningsforslag nr. B 101
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
om forslag til folketingsbeslutning om at undtage mindre
foreninger
fra
hvidvaskningsregler
og
persondataforordningen.
Jeg vil indledningsvis bemærke, at som spørgerne ved, så
forhandles B 101 for øjeblikket i regi af kulturministeren og
Folketingets Kulturudvalg. Jeg kan forstå, at der har været
afholdt 1. behandling af beslutningsforslaget.
I forhold til hvidvaskreglerne er det vigtigt at holde sig for
øje, at formålet med hvidvaskloven er at forebygge og
bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering. Denne form for
kriminalitet er selvsagt helt uacceptabel.
Som et væsentligt led i kampen mod hvidvask mv., er
bankerne blevet tillagt den samfundsmæssige opgave at være
den
”første forsvarslinje”,
og skal således forhindre de
kriminelle i at misbruge det finansielle system til at kunne få
gavn af udbyttet fra deres kriminelle aktiviteter.
Et helt centralt punkt i arbejdet med forsvarslinjen er, at den
enkelte bank er forpligtet til at kende
alle
sine kunder
tilstrækkeligt
også når kunden er en forening. Det skal
sikre, at banken kan finde de brodne kar, som eventuelt måtte
være blandt dens kunder.
Hvidvaskloven bygger samtidig på det, der kaldes en
risikobaseret
tilgang.
Omfanget
af
de
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
kundekendskabsprocedurer som en bank skal foretage i
forhold til den enkelte kunde skal således baseres på en
risikovurdering af den pågældende kunde.
Det gælder også i forhold til foreninger. Bankerne skal derfor
tilrettelægge deres kundekendskabsprocedurer ud fra en
risikovurdering af den enkelte forening. Samtidig skal
bankerne kunne overvåge om foreningernes aktiviteter er
legitime.
Afhængig af risikovurderingen kan bankerne differentiere
mellem de oplysnings- og dokumentationskrav, de kræver af
deres kunder, fx en forening.
Hvis en forening vurderes at være en lavrisiko-kunde, kan
bankerne
således
begrænse
omfanget
af
deres
kundekendskabsprocedurer, og foreningen vil således blive
mødt med få og enkelte dokumentationskrav. Og vil derved
opleve færre byrder. Er kunden derimod en højrisiko-kunde,
vil dokumentationskravene være mere omfangsrige.
Langt de fleste foreninger i Danmark har et legitimt formål.
Og mange foreninger vil derfor formentlig kunne
kategoriseres som værende lavrisikokunder. Men det
afhænger af en konkret vurdering af den enkelte kunde.
Bankerne kan ikke ud fra en generel betragtning alene
fx
ud fra foreningens navn eller dens størrelse
kategorisere en
forening som lavrisikokunde. Tværtimod vil mange
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
foreninger med illegitime hensigter netop forsøge at se
”uskyldige” ud.
Der vil også være foreninger, som skal anses som
højrisikokunder. Det gælder også mindre foreninger.
Politiets Efterretningstjeneste peger således i sine nationale
risikovurderinger på foreninger, særligt på non-profit-
området, som et væsentligt risikoområde i forbindelse med
terrorfinansiering. Og som jeg nævnte tidligere er der set
konkrete eksempler, hvor små foreninger har været
involveret i terrorfinansiering.
Det er også en af årsagerne til, at det ikke er muligt at indføre
en bagatelgrænse for foreninger, fx helt små foreninger, eller
på anden vis at undtage foreningerne fra bankernes
kundekendskabsprocedurer efter hvidvaskloven.
I
forbindelse
med
implementeringen
af
EU’s
4.
hvidvaskdirektiv i hvidvaskloven i 2017 blev det fra dansk
side undersøgt, om det var muligt at undtage foreninger fra
kravene om kundekendskabsprocedurer.
EU-Kommissionen svarede, at det ikke vil være i
overensstemmelse med direktivet at gøre undtagelser fra
kundekendskabsforpligtelsen for foreninger, end ikke for
foreninger med velgørende formål.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
I Danmark har vi i øvrigt implementeret hvidvaskdirektivet
tekstnært, og har ikke indført yderligere krav eller skærpelser
i
forhold
til
bankernes
forpligtelser
om
kundekendskabsprocedurerne.
Det skete på baggrund af et bredt politisk ønske, som netop
var begrundet i hensynet om at sikre, at reglerne ikke er mere
byrdefulde end nødvendigt for de berørte aktører, herunder
også for kunder som fx foreninger. Det er derfor ikke muligt
at indføre yderligere lempelser i lovgivningen om
kundekendskabsprocedurerne.
Som jeg nævnte tidligere, er det vigtigt, at vi finder den rette
balance, så vi både har en effektiv indsats mod hvidvask og
terrorfinansiering, og samtidig sikrer, at foreningslivet ikke
bliver mødt med unødige byrder som følge af bankernes
kundekendskabsprocedurer. I den forbindelse er det bl.a.
relevant at undersøge, om kundekendskabsprocedurerne kan
gøres mere smidige og om risikovurderingerne kan blive
mere målrettede.
Derfor er der nedsat en arbejdsgruppe bestående af
repræsentanter
for
foreningslivet,
bankerne
og
myndighederne, som i fællesskab skal udarbejde forslag til
mulige løsninger på hvidvaskområdet, der kan mindske
byrderne for foreningerne uden at gå på kompromis med
indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
Arbejdsgruppen skal således se på, hvordan man inden for de
gældende hvidvaskregler kan finde effektive løsninger,
herunder digitale løsninger, til bankernes gennemførelse af
kundekendskabsprocedurer over for foreninger, der er lav-
risiko kunder i bankerne, som letter de administrative byrder
for foreningerne såvel som for bankerne. Det er
forventningen, at man dermed også vil se en afledt effekt på
priserne.
Arbejdet er allerede godt i gang, og arbejdsgruppen forventes
at
afrapportere
i
2.
kvartal
2021.
Derefter
vil
kulturministeren og jeg indkalde kultur-, idræts- og
folkeoplysningsordførerne samt erhvervsordførerne til en
drøftelse af arbejdsgruppens forslag.
Jeg ser frem til at modtage arbejdsgruppens afrapportering
og den kommende drøftelse af, hvordan vi forhåbentlig kan
gøre livet lidt lettere for de mindre frivillige foreninger,
samtidig med at vi fortsat varetager den meget vigtige
samfundsmæssige opgave, det er at forebygge hvidvask og
terrorfinansiering.
I forhold til den del af samrådsspørgsmålet, der vedrører
databeskyttelsesreglerne,
hører
det
under
justitsministerens ansvarsområde. Jeg har derfor indhentet et
bidrag fra justitsministeren, som har oplyst mig følgende
og jeg citerer:
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
”Databeskyttelsesforordningens
og databeskyttelseslovens
regler skal i relevant omfang iagttages, når foreninger
behandler personoplysninger, eksempelvis oplysninger om
foreningens medlemmer.
Der er i starten af 2020 igangsat en national evaluering af
databeskyttelsesreglerne. Indholdet af evalueringen er
nærmere beskrevet i en procesplan af 7. april 2020 (EUU,
Alm. del, bilag 562, 2019-20).
Som
det
fremgår
af
procesplanen,
undersøger
Justitsministeriet som led i evalueringen bl.a. de generelle
muligheder for at begrænse databeskyttelsesforordningens
anvendelse
foreninger.
En sådan begrænsning vil skulle ske i medfør af
databeskyttelsesforordningens artikel 23, som opstiller en
række betingelser for, hvornår forordningens regler kan
begrænses. Justitsministeriets undersøgelse tager således
navnlig udgangspunkt i en undersøgelse af rækkevidden af
artikel 23. Som det fremgår af besvarelsen af 6. februar 2020
på spørgsmål nr. 715 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
er det Justitsministeriets vurdering, at en begrænsning af
forordningens regler alene på baggrund af, at den enkelte
forening ikke har tilstrækkelige ressourcer til at overholde
reglerne, ikke vil kunne gennemføres inden for rammerne af
artikel 23.
8
mindre
aktører,
herunder
frivillige
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 5/3-21 om GDPR- og hvidvaskreglernes betydning for mindre frivillige foreninger, til erhvervsministeren
Som led i evalueringen er der desuden gennemført en
erfaringsindsamling. Som det fremgår af den omtalte
procesplan, sker erfaringsindsamlingen med henblik på i
evalueringen at kunne identificere de konkrete situationer,
der
ifølge
interessenterne
er
uklare,
når
databeskyttelsesreglerne skal efterleves i praksis, og
formidle mulige løsninger og eventuel vejledning om
konkrete problemstillinger.
Erfaringsindsamlingen er gennemført som en offentlig
høring, hvor alle interessenter har haft mulighed for at
bidrage (i modsætning til det, som fremgår af procesplanen
fra april 2020, hvor en række specifikke organisationer mv.
alene er nævnt). Høringen er foregået over tre måneder fra
juni-september 2020 (eksklusiv juli). Justitsministeriet har i
forbindelse med høringen bl.a. modtaget høringssvar fra
Danmarks Idrætsforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd og
DGI. I øjeblikket pågår der i Justitsministeriet et arbejde
med at gennemgå alle modtagne høringssvar, der samlet set
har et omfang på over 230 sider.
Som det ligeledes fremgår af en revideret procesplan for
evalueringen (EUU, Alm. del, bilag 205, 2020-21), forventer
Justitsministeriet at afrapportere på de ovenfor nævnte
undersøgelser i 1. halvår 2021.”
Citat slut. Tak for ordet.
9