Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2364230_0001.png
Folketinget
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
1218 København K
DK Danmark
Dato:
29. marts 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-0032/36-0040
Dok.:
1877267
Besvarelse af spørgsmål nr. 396 (Alm. del) fra Folketingets Social- og
Ældreudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 396 (Alm. del), som Folketin-
gets Social- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 3. marts
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm., om det i henhold til straffelovens § 150 kan være misbrug af en kommunal medarbejders stilling, hvis en kommunal medarbejder påbyder en udsat borger personligt at deltage i et møde og nægter at lade borgerens partsrepræsentant varetage mødet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 396 (Alm. del) fra Folketingets Social- og Ældreudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om det i henhold til straffelovens § 150
kan være misbrug af en kommunal medarbejders stilling, hvis
en kommunal medarbejder påbyder en udsat borger personligt
at deltage i et møde og nægter at lade borgerens partsrepræsen-
tant varetage mødet, selvom der foreligger en lægefaglig vurde-
ring af, at krav om personlig deltagelse kan forværre borgerens
helbred?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Efter straffelovens § 150 straffes den, som virker i offentlig
tjeneste eller hverv, der misbruger sin stilling til at tvinge nogen
til at gøre, tåle eller undlade noget, med fængsel indtil 3 år. Be-
stemmelsen i staffelovens § 150 rækker ud over den almindelige
bestemmelse om ulovlig tvang i straffelovens § 260, ved som
strafbart middel at kriminalisere misbrug af stilling.
Straffelovens § 150 er således en kvalificeret fremtrædelsesform
af den almindelige bestemmelse om misbrug af stilling i straffe-
lovens § 155. Efter straffelovens § 155 straffes den, som virker
i offentlig tjeneste eller hverv, der misbruger sin stilling til at
krænke privates eller det offentliges ret, med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder. Sker det for at skaffe sig eller andre uberettiget
fordel, er straffen fængsel indtil 2 år. Straffelovens § 155 er be-
grænset til at angå aktive, forsætlige forhold af pligtstridig ka-
rakter.
2.
Rigsadvokaten er ikke umiddelbart bekendt med sager, hvor
offentligt ansatte er straffet for overtrædelse af straffelovens §§
150 eller 155 ved at have påbudt en borger at møde personligt
op til et møde eller lignende.
Der findes ikke meget trykt praksis om overtrædelse af § 150,
men bestemmelsen ses umiddelbart navnlig at have været an-
vendt i sammenhæng med straffelovens § 232 om blufærdig-
hedskrænkelse, eksempelvis som ved Vestre Landsrets dom af
30. november 2017, trykt i ugeskrift for retsvæsen 2018, side
1043, hvor en tjenestegørende motorsagkyndig blev fundet skyl-
dig i overtrædelse af straffelovens §§ 150 og 232. Retten fandt,
at den køreprøvesagkyndige over for unge piger, der var til kø-
reprøve, var kommet med seksuelle udtalelser, der var egnede
til at krænke deres blufærdighed, og at han udnyttede sin stilling
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm., om det i henhold til straffelovens § 150 kan være misbrug af en kommunal medarbejders stilling, hvis en kommunal medarbejder påbyder en udsat borger personligt at deltage i et møde og nægter at lade borgerens partsrepræsentant varetage mødet, til justitsministeren
til at fremkomme med udtalelserne, som de unge piger måtte
tåle at høre på, bl.a. fordi de gerne ville bestå køreprøven.
Straffelovens § 155 ses eksempelvis anvendt overfor offentligt
ansatte, der misbruger deres stilling til at foretage uberettigede
opslag i registre, eller som misbruger deres stilling til eksempel-
vis at stjæle medicin fra arbejdspladsen.
3.
Det er Rigsadvokatens umiddelbare opfattelse, at det må an-
ses for tvivlsomt, om det vil være en overtrædelse af straffelo-
ven, hvis en kommunal medarbejder påbyder en udsat borger
personligt at deltage i et møde og nægter at lade borgerens parts-
repræsentant varetage mødet, selvom der foreligger en lægefag-
lig vurdering af, at personlig deltagelse kan forværre borgerens
helbred. Det vil for det første kræve, at påbuddet til borgeren
ikke er sagligt, og for det andet, at medarbejderen derved for-
sætligt og ved misbrug af sin stilling kan siges at have udsat
borgeren for ulovlig tvang. Denne vurdering vil i alle tilfælde
bero på en konkret vurdering af alle sagens omstændigheder.”
Side 3/3