Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2364232_0001.png
Folketinget
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
1218 København K
DK Danmark
Dato:
29. marts 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-0032/36-0040
Dok.:
1877261
Besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Social- og
Ældreudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del), som Folketin-
gets Social- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 3. marts
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm., om straffelovens kapitel 16 også finder anvendelse for kommuner og medarbejdere i kommuner i forbindelse med sagsbehandlingen i sager om f.eks. sårbare unge og mennesker med handicap, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Social- og Ældreudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om straffelovens kapitel 16 også finder
anvendelse for kommuner og medarbejdere i kommuner i for-
bindelse med sagsbehandlingen i sager om f.eks. sårbare unge
og mennesker med handicap?”
Svar
:
1.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at straffelovens kapitel 16 (§§ 144-
157 b) indeholder en række bestemmelser om forbrydelser i offentlig tjene-
ste eller hverv mv.
Det følger således bl.a. af straffelovens § 150, at den, som virker i offentlig
tjeneste eller hverv, og som misbruger sin stilling til at tvinge nogen til at
gøre, tåle eller undlade noget, straffes med fængsel indtil 3 år.
Det følger endvidere af straffelovens § 155, at når nogen, som virker i of-
fentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin stilling til at krænke privates eller
det offentliges ret, straffes vedkommende med bøde eller fængsel indtil 4
måneder. Sker det for at skaffe sig eller andre uberettiget fordel, kan straffen
stige med fængsel indtil 2 år.
Det følger herudover af straffelovens § 156, at når nogen, som virker i of-
fentlig tjeneste eller hverv, nægter eller undlader at opfylde en pligt, som
tjenesten eller hvervet medfører, eller at efterkomme lovlig tjenstlig befa-
ling, straffes vedkommende med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Endelig følger det af straffelovens § 157, at når nogen, som virker i offentlig
tjeneste eller hverv, gør sig skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelse
eller skødesløshed i tjenestens eller hvervets udførelse eller i overholdelsen
af de pligter, som tjenesten eller hvervet medfører, straffes vedkommende
med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Begrebet "offentlig tjeneste" omfatter navnlig ansatte i den statslige og kom-
munale forvaltning, ved domstolene og ved Folketinget samt organer under
Folketinget (Rigsrevisionen og Folketingets Ombudsmand).
2.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det følger af straffelovens §
306, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar ef-
ter reglerne i 5. kapitel for overtrædelser af straffeloven.
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm., om straffelovens kapitel 16 også finder anvendelse for kommuner og medarbejdere i kommuner i forbindelse med sagsbehandlingen i sager om f.eks. sårbare unge og mennesker med handicap, til justitsministeren
Det følger bl.a. af reglerne i straffelovens 5. kapitel, at en juridisk person
kan straffes med bøde, når dette er bestemt ved eller i medfør af lov, jf.
straffelovens § 25. Bestemmelsen omfatter også kommuner og statslige
myndigheder, jf. straffelovens § 26, stk. 1.
Kommuner og statslige myndigheder kan dog alene straffes i anledning af
overtrædelser, der begås ved udøvelse af virksomhed, der svarer til eller kan
sidestilles med virksomhed udøvet af private, jf. straffelovens § 27, stk. 2.
Bestemmelsen indebærer, at offentlige myndigheder ikke kan ifalde kollek-
tivansvar i anledning af overtrædelser, der begås som led i myndighedsudø-
velse, f.eks. ved udstedelse af en ulovlig tilladelse. I tilfælde af overtrædel-
ser i forbindelse med myndighedsudøvelse vil der derfor alene kunne blive
spørgsmål om personligt strafansvar for de ansvarlige enkeltpersoner.
Justitsministeriet bemærker, at der i særlovgivningen kan være fastsat andre
regler om offentlige myndigheders strafansvar for overtrædelser af den på-
gældende lovgivning.
Side 3/3