Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2361590_0001.png
Resultatplan for
Ankestyrelsen
2021
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0002.png
Indledning
Resultatplanen indgås mellem Social- og Indenrigsministeriet og Ankestyrelsen.
Nærværende resultatplan gælder fra 1. januar til 31. december 2021. Visse af planens
mål har et flerårigt sigte og angiver en retning for kontinuerlig forbedring af opfyldel-
sen af målsætningen. Planen indeholder henholdsvis strategiske og kernefaglige mål
samt økonomiske og administrative mål. Målene af økonomisk og administrativ karak-
ter er tværgående for institutionerne under ministeriet.
Som led i institutionens almindelige virke kan der i årets løb udarbejdes strategier og
analyser, der ikke er omfattet af resultatplanen. Resultatplanen indeholder områder
med særligt fokus for departementets løbende styring i forhold til bl.a. kvalitet, pro-
duktivitet, økonomi og administration.
Ankestyrelsen udarbejder månedligt afrapporteringer til Social- og Indenrigsministe-
riet, som indeholder opgørelser for udviklingen i sagsbehandlingstiden for de rele-
vante sagsområder samt for sager, som er omfattet af satspuljeaftalte frister for sags-
behandlingstiden. Det gælder fast track for tidligere hjemviste sager og sager omfattet
af varslingsordningen.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0003.png
1. Strategiske mål og kernefaglige mål
Mål 1.1
Absolutte lovbestemte frister for sagsbehandlingstider
Visse sagstyper, som behandles i Ankestyrelsen, har absolutte lovbestemte frister for
sagsbehandlingstiden. Disse er kendetegnet ved, at der i lovgivningen ikke er beskre-
vet undtagelser fra fristoverholdelsen. Det må således altid tilstræbes, at samtlige af
disse sager overholder fristerne.
Ankestyrelsen afrapporterer månedligt på alle sagsområder med lovbestemte frister til
departementet. Der er i resultatplanen udvalgt sagsområder, hvor der er behov for et
særligt fokus i 2021.
Med henblik på at optimere sagsbehandlingstiden er der i resultatplanen indlagt et
krav om målopfyldelse på 97 procent. Dette under hensyn til, at navnlig eksterne for-
hold kan føre til en umulighed i forhold til en 100 procent opfyldelse.
Mål 1.1
Absolutte lovbestemte frister for sagsbehandlingstider
Tabel a
Maksimal sagsbehandlingstid for sager om tvangsmæssige foranstaltninger over for børn og unge på 8 uger
Andel sager behandlet
inden for 8 uger, pct.
Mål
Resultat
2020
97
2021
97
2022
97
2023
97
2024
97
98*
-
-
-
-
*Andelen er opgjort for perioden 1. januar
30. november 2020.
Tabel b
Maksimal sagsbehandlingstid for beslutning om mødebehandling for sager om underretning på 8 uger
Andel sager behandlet
inden for 8 uger, pct.
Mål
Resultat
2020
97
2021
97
2022
97
2023
97
2024
97
97*
-
-
-
-
*Andelen er opgjort for perioden 1. januar
30. november 2020.
Tabel c
Maksimal sagsbehandlingstid for sager om tilbud til forsikrede ledige på 4 uger
1
Andel sager behandlet
inden for 4 uger, pct.
Mål
Resultat
2020
97
2021
97
2022
97
2023
97
2024
97
95*
-
-
-
-
*Andelen er opgjort for perioden 1. januar
30. november 2020.
1
Henset til det meget begrænsede antal sager om tilbud til forsikrede ledige er antallet af sager med frist-
overskridelse, hvor førsteinstanser har begået fejl
fx registreringsfejl
ved oversendelse af sagen til Anke-
styrelsen, ekskluderet.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0004.png
1.2
13 ugers kommunale social- og beskæftigelsessager
Ankestyrelsen skal leve op til aftalte frister og mål for sagsbehandlingstider. I 2021 vil
Ankestyrelsen afvikle sagspukler. Denne afvikling indebærer, at alle ældre sager som
udgangspunkt skal afsluttes. Over de kommende år vil sagsbehandlingstiderne nærme
sig de aftalte frister og mål for de enkelte sagsområder.
Antallet af verserende sager er afgørende for Ankestyrelsens sagsbehandlingstid. For
at opnå en balanceret drift, skal Ankestyrelsen gradvist nedbringe sagspukler.
Mål 1.2.
Aftalte frister for sagsbehandlingstider
Sager omfattet af målsætningen om 13 uger er kommunale social- og beskæftigelsessager (undtaget sygedagpengesa-
ger), det sociale tilsyn, adoptionssager, sager om arbejdsløshedsdagpenge, efterløn, voksen- og efteruddannelsesstøtte,
ferieloven og ansættelsesbevisloven samt nævnssager (sager om hhv. arbejdsmiljø, forskelsbehandling, specialundervis-
ning, afslag på godkendt adoptant, autorisation af psykologer og tilsyn, uddannelsesstøtte, herunder SU og handicaptil-
læg).
Tabel a
Maksimal gennemsnitlig sagsbehandlingstid for sager omfattet af målsætningen om 13 ugers gennemsnitlig sags-
behandlingstid
Uger
Mål
Resultat
2019
17,0
18,3
2020
17,3
18,5*
2021
15,0
-
2022
13,0
-
2023
13,0
-
2024
13,0
-
*Sagsbehandlingstiden er opgjort for perioden 1. januar
30. november 2020.
1.3
10 ugers sager fra Udbetaling Danmark og sygedagpengesager
Ankestyrelsen skal leve op til aftalte frister og mål for sagsbehandlingstider. I 2021 vil
Ankestyrelsen afvikle sagspukler. Denne afvikling indebærer, at alle ældre sager som
udgangspunkt skal afsluttes. Over de kommende år vil sagsbehandlingstiderne nærme
sig de aftalte frister og mål for de enkelte sagsområder.
Mål 1.3
Aftalte frister for sagsbehandlingstider
Tabel a
Maksimal sagsbehandlingstid for sager fra Udbetaling Danmark og sygedagpengesager på 10 uger, som er fuldt
oplyst ved modtagelsen i Ankestyrelsen
Uger (Gennem-
snit)
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Mål
17,0
15,5
13,0
Alle sager be- Alle sager be- Alle sager be-
handles inden handles inden handles inden
10 uger
for 10 uger
for 10 uger
-
-
-
Resultat
16,1
12,9*
-
*Status per 30. november 2020
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0005.png
1.4
Arbejdsskadesager
Ankestyrelsen skal nedbringe sagsbehandlingstiden på det gebyrfinansierede område,
som er en væsentlig del af styrelsens virksomhed. Der er tale om et proces- og tids-
krævende sagsområde. Sagerne kræver fx ofte inddragelse af lægekonsulenter, og sa-
gerne bliver i flere tilfælde behandlet på ankemøder med beskikkede medlemmer.
Mål 1.4
Sagsbehandlingstid for arbejdsskadesager
Tabel a
Maksimal gennemsnitlig sagsbehandlingstid for sager om arbejdsskade
Uger
Mål
2020
2021
2022
2023
2024
24,0
19,5
[19,5
[19,5]
[19,5]
Resultat
21,1*
-
-
-
-
*Sagsbehandlingstiden er opgjort for perioden 1. januar
–30.
november 2020.
1.5
Finansloven for 2021: pukkelafvikling
Ankestyrelsen vil i 2021 tilrettelægge en ekstra målrettet indsats i forhold til sagsbe-
handlingen dels på handicapområdet, herunder børnehandicap, dels i forhold til sager
inden for det kommunale tilsyn.
Fra årets begyndelse er indsatsen på handicapområdet bl.a. i forhold til sager om bør-
nehandicap som fx tabt arbejdsfortjeneste og merudgifter. Den særlige indsats skal bi-
drage til, at Ankestyrelsen kan afvikle sagspukler inden for de respektive sagsområder
og dermed nå målene for sagsbehandlingstid. Forud for 3. kvartal vil Ankestyrelsen
vurdere, hvor der er behov for en særlig indsats for resten af året, afhængigt af sagsud-
viklingen.
Mål 1.5
Tabel a
Maksimalt antal verserende sager med liggetid over seks måneder vedrørende børne- og voksenhandicap
Antal sager
2020
2021
220
Mål
Resultat
300*
-
*Antallet er opgjort pr 30. november 2020.
For så vidt angår den ekstra indsats inden for tilsynsområdet henvises til mål 1.6
Til-
synssager, som består af mål for afgørelse af aktindsigtssager inden for 20 dage og af-
vikling af verserende sager i det kommunale og regionale tilsyn
eksklusive aktind-
sigtssager. Ankestyrelsen skal ultimo 2021 være nede på højst 400 sager i det kommu-
nale og regionale tilsyn.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0006.png
1.6
Tilsynssager
Ankestyrelsen skal leve op til aftalte frister og mål for sagsbehandlingstider. I 2021 vil
Ankestyrelsen afvikle sagspukler. Denne afvikling indebærer, at alle ældre sager som
udgangspunkt skal afsluttes. Over de kommende år vil sagsbehandlingstiderne nærme
sig de aftalte frister og mål for de enkelte sagsområder.
Antallet af verserende sager er afgørende for Ankestyrelsens sagsbehandlingstid. For
at opnå en balanceret drift skal Ankestyrelsen gradvist nedbringe sagspukler. Der gen-
nemføres en særlig indsats for pukkelafvikling på tilsynsområdet, jf. pkt 1.5
Mål 1.6
Aftalte frister for sagsbehandlingstider
Tabel a
Alle tilsynssager om kommuner og regioners afgørelse om aktindsigt (aktindsigt på det kommunale tilsynsom-
råde) behandles inden for som udgangspunkt 20 arbejdsdage fra sagen modtages i Ankestyrelsen
Andel sager be-
handlet inden
for 20 dage (pct.)
Mål
Resultat
2019
80
86
2020
80
78*
2021
80
-
2022
80
-
2023
80
-
2024
80
-
*Andelen er opgjort for perioden 1. januar
30. november 2020.
Afvikling af verserende sager
Tabel b
Sager i det kommunale og regionale tilsyn eksklusiv aktindsigtssager
Max antal sager
Mål
Resultat
2019
-
444
2020
400
795*
2021
400
-
2022
[400]
-
2023
[400]
-
2024
[400]
-
*Status per 30. november 2020
Mål 1.7
Høj kvalitet og lav kritik fra Folketingets Ombudsmand
Ankestyrelsen skal, som øverste administrative klageinstans, sikre, at klageren får en
sagsbehandling af høj juridisk kvalitet. En høj juridisk kvalitet skal afspejles i en lav
procent af sager med kritik fra Folketingets Ombudsmand.
Mål 1.7
Ankestyrelsens kritikprocent skal ligge minimum 1,9 procentpoint lavere end gennemsnittet blandt stats-
lige myndigheder eller også skal Ankestyrelsen have forbedret sin egen kritikprocent i forhold til et gen-
nemsnit af de seneste to år.
Tabel a
Ankestyrelsens kritikprocent for sager, som behandles af Folketingets Ombudsmand
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0007.png
Statens gen-
2016
nemsnit
Statens gen-
nemsnit
3.9
2017
2,7
2018
3,0
Min. 1,9 pro-
centpoint la-
vere end
statens gen-
nemsnit
0,8
2019
2,4
Min. 1,9 pro-
centpoint la-
vere end
statens gen-
nemsnit
1,3
2020
-
Min. 1,9 pro-
centpoint la-
vere end
statens gen-
nemsnit
-
2021
-
Min. 1,9 pro-
centpoint la-
vere end
statens gen-
nemsnit
-
2022
-
Min. 1,9 pro-
centpoint la-
vere end
statens gen-
nemsnit
-
2023
-
Min. 1,9 pro-
centpoint la-
vere end
statens gen-
nemsnit
-
Mål
-
-
Resultat
1,5
0,2
Anm.: Andelen af sager, hvori der afgives kritik, henvisning eller anbefalinger, opgøres som den procentvise andel af samlet
antal sager, der behandles af ombudsmanden; I 2015 fik Ankestyrelsen kritik, henstilling eller anbefalinger fra ombuds-
manden i fire sager, svarende til 0,5 pct. af sagerne hos ombudsmanden. I 2017 overtog Ankestyrelsen det kommunale
og regionale tilsyn, hvorfor benchmarket fra 2017 også omfatter tilsynets kritikprocent.
Kilde: Årsberetninger fra Folketingets Ombudsmand.
Mål 1.8
Ordning for systematisk borgerinddragelse
Ankestyrelsen ønsker at øge sin åbenhed mod omverdenen ved at arbejde dialogorien-
teret og have en mere proaktiv tilgang, når vi kommunikerer med vores omverden. Vi
skal kommunikere forståeligt, og vi skal være tilgængelige for både borgere, 1. instan-
ser og andre interessenter. Vi skal arbejde systematisk med borgerinddragelse.
Mål 1.8
Mål om ordning for systematisk borgerinddragelse
Ankestyrelsen undersøger i 2021 muligheder for systematisk borgerinddragelse og dialog på
både børneområdet og det sociale område. Ankestyrelsen indhenter i den forbindelse erfaringer
fra samarbejdsparter og interessenter, som arbejder med borgerinddragelse på de pågældende
områder.
Med udgangen af 4. kvartal 2021 har Ankestyrelsen undersøgt muligheden for systematisk
borgerinddragelse. På baggrund af undersøgelsen beslutter Ankestyrelsen, hvordan der skal
arbejdes videre med borgerinddragelse i et katalog, som skal danne udgangspunkt for et mål i
resultatplanen for 2022.
Mål 1.9
Helhedsorienteret sagsbehandling
Ankestyrelsen ønsker at arbejde med en helhedsorienteret tilgang til sagsbehandlingen
til gavn for borgeren. Ankestyrelsens organisering og kultur skal sikre, at vi i sagsbe-
handling, dialog og kommunikation med borgere arbejder og koordinerer på tværs af
kontorer og fagområder.
Mål 1.9
Mål vedr. helhedsorienteret sagsbehandling
Inden udgangen af 3. kvartal udarbejder Ankestyrelsen et notat, som afdækker muligheder for samt be-
skriver konkrete forslag til, hvordan vi kan udvikle såvel sagsbehandlingen som dialog med borgere, så
de ved kontakt med Ankestyrelsen oplever et koordineret forløb. Forslagene kan dække alle dele af en
sags behandling, herunder eksempelvis kvitteringsbreve, telefonbetjening, inddragelse/deling af oplys-
ninger mellem flere sager om samme borger og samleafgørelser.
Ankestyrelsen implementerer fra 2022 de forslag, der på baggrund af notatet er udvalgt til implemente-
ring.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0008.png
Mål 1.10
Borgernes adgang til digitale løsninger
Som led i arbejdet med mere åbenhed vil Ankestyrelsen i 2021 afdække de juridiske og
økonomiske rammer for at dele det materiale, der indgår i vores behandling af en sag,
med borgerne. På baggrund af afdækningen besluttes det, om det er muligt at imple-
mentere en digital løsning, der giver borgere adgang til egen sag. I tilfælde af, at det
både ud fra en juridisk og økonomisk vinkel er hensigtsmæssigt at implementere en
sådan løsning, igangsættes en afdækning af markedet for sådanne løsninger.
Initiativets mål er at give borgeren mulighed for en større indsigt i egen sag, skabe
gennemsigtighed i forhold til afgørelsesgrundlaget og dermed bidrage til en øget til-
fredshed og tillid hos borgerne. I afdækningen inddrager Ankestyrelsen erfaringer hos
andre myndigheder.
Mål 1.10
Mål vedr. borgernes adgang til sagens oplysninger
digitale løsninger
Ankestyrelsen foretager i 2021 en afdækning af digitale løsninger, der giver borgerne adgang til
sagens oplysninger.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0009.png
2. Økonomiske mål og administrative mål
Mål 2.1
Bedre budgettering
Målet opgøres som forskellen mellem budgetteret og realiseret resultat. Målet består af
to delmål. Forskellen mellem det budgetterede resultat i grundbudgettet og det reali-
serede resultat for året samt forskellen mellem det budgetterede resultat i udgiftsop-
følgning 2 og det realiserede resultat for året. Mindst ét af delmålene skal være opfyldt
for, at målet som helhed vurderes opfyldt.
Mål 2.1
Bedre budgettering
Målet opgøres som afvigelsen mellem budgetteret og realiseret resultat. Det bemærkes, at institutionen skal opfylde
mindst ét af nedenstående delmål for, at målet som helhed vurderes opfyldt.
Tabel a
Delmål 1: Maksimal afvigelse mellem budgetteret resultat i grundbudgettet og realiseret resultat
Mio. kr.
2020
2021
2022
2023
2024
Mål
Resultat
+/- 5,0
-
+/- 5,0
-
+/- 5,0
-
+/- 5,0
-
+/- 5,0
-
Tabel b
Delmål 2: Maksimal afvigelse mellem budgetteret resultat i udgiftsopfølgning 2 og realiseret resultat.
Mio. kr.
2020
2021
2022
2023
2024
Mål
Resultat
+/- 2,5
-
+/- 2,5
-
+/- 2,5
-
+/- 2,5
-
+/- 2,5
-
Anm.: Departementet har udfærdiget en vejledning til den konkrete målopgørelse, som udsendes til institutionerne.
Kilde: Grundbudget, finansloven, udgiftsopfølgning 2, udgiftsopfølgning 4.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0010.png
Mål 2.2
Sygefravær
Sygefravær påvirker institutionens effektivitet og omkostningsniveau. Sygefravær er
ligeledes en indikator for medarbejdernes trivsel og bør altid være et generelt fokus-
punkt.
Mål 2.2
Mål om sygefravær
I 2021 skal Ankestyrelsen nedbringe det gennemsnitlige sygefravær til maksimalt samme niveau som statens gennem-
snit
eller
have nedbragt det gennemsnitlige sygefravær med minimum 5 pct. i forhold til Ankestyrelsens gennemsnit for
2020.
Tabel a
Sygefravær
2020
2021
2022
2023
2024
Mål
Resultat
Statens gennem- Statens gennem- Statens gennem- Statens gennem- Statens gennem-
snit/- 5 pct.
snit/- 5 pct.
snit/- 5 pct.
snit/- 5 pct.
snit/- 5 pct.
-
-
-
-
-
Anm.: Sygefraværsdage pr. ansat opgøres som det samlede sygefravær inklusiv langtidssygefravær. Sygefravær opgøres efter
årets 3. kvartal som et rullende årsgennemsnit af de seneste fire kvartaler for både institutionen og statens gennemsnit.
Statens gennemsnit beregnes pba. et gennemsnit af sygefraværet for samtlige institutioner i Statens Benchmarkdata-
base.
Kilde: Statens Benchmarkdatabase pba. tal fra ISOLA.
Mål 2.3
GDPR
Social- og Indenrigsministeriets institutioner skal i deres behandling af personoplys-
ninger have det nødvendige og tilstrækkelige behandlings- og beskyttelsesniveau.
Mål 2.3
GDPR
Ankestyrelsen skal inden udgangen af 1. kvartal 2021 oversende en status for arbejdet med GDPR på særligt kritiske
områder til departementet.
På baggrund af den tilsendte status aftaler Ankestyrelsen og departementet en opfølgning, som Ankestyrelsen
arbejder ud fra i resten af 2021 med henblik på en kortfattet, skriftlig afrapportering til departementet inden
udgangen af november 2021.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361590_0011.png
Påtegning og opgørelse
Resultatplanen træder i kraft den 1. januar 2021 og er i udgangspunktet gældende til
kalenderårets afslutning.
Der afrapporteres kvartalsvist på samtlige mål i resultatplanen efter en nærmere angi-
vet skabelon. Afrapporteringen sker senest 14 kalenderdage efter afslutning af hvert
kvartal. Det påhviler i øvrigt direktøren at rapportere eventuelle væsentlige afvigelser i
sagsbehandlingen, budgetterne eller de strategiske mål m.v.
Opfyldelsen af resultatmålene er som udgangspunkt afgørende for udmålingen af di-
rektørens engangsvederlag. Herudover foretager departementschefen en diskretionær
vurdering af institutionens samlede resultater. Departementschefen kan uanset opfyl-
delsesgrad i særlige tilfælde beslutte, at engangsvederlaget helt bortfalder efter en
samlet vurdering af institutionens økonomiske og driftsmæssige forhold.
For alle resultatmål gælder, at målopfyldelsesgraden er binær dvs. enten 0 eller 100
pct. Endvidere opgøres de enkelte resultatmål ens i den samlede målopfyldelse. Her-
ved forstås, at det enkelte resultatmåls vægt beregnes som 100 divideret med antallet
af resultatmål. Der er 13 mål i resultatplanen for 2021.
I forbindelse med afrapportering af resultatet for 2021 opgøres, om de enkelte mål
blev opfyldt. Et mål betragtes som opfyldt såfremt alle delelementer blev realiseret
fuldt ud. Opfyldte mål indgår i den samlede score med 100/13. Ikke opfyldte mål tæl-
ler med scoren 0. Den samlede målopfyldelsesgrad for resultatåret bliver da summen
af scoren for alle resultatmål.
I årsrapporten foretages afrapportering på samtlige resultatmål for hele regnskabsåret
2021.
Resultatplanen genforhandles eller justeres ikke i løbet af året, idet eventuelle væsent-
lige ændringer af det grundlag, hvorpå resultatplanen er indgået, kan medtages i de-
partementschefens diskretionære vurdering af opnåede resultater.
København den
16.
december 2020
__________________________________________
Departementschef Sophus Garfiel
Social- og Indenrigsministeriet
København den 16. december 2020
__________________________________________
Direktør Ingeborg Gade
Ankestyrelsen
11