Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2361589_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 2171
Doknr.
399786
Dato
25-03-2021
Svar på spørgsmål fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) stillet den 1. marts 2021.
Spørgsmål nr. 381:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end
den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, og finder ministeren det
rimeligt, jf. eksemplet fra samrådet, hvor en borger ad flere omgange modtager brev
fra styrelsen om, at sagsbehandlingen er udskudt, hvilket sammenlagt gav en sagsbe-
handlingstid på 14 måneder, og kan ministeren oplyse, hvorfor der kan være så lange
sagsbehandlingstider?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 25. februar 2021, jf. SOU alm. del
samrådsspørgsmål M.”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Ankestyrel-
sen, der oplyser følgende:
”Henset til den sammenhæng spm. 381 stilles i, skal det indledningsvis bemærkes, at
Ankestyrelsen forstår spørgsmålet således, at det alene omhandler Ankestyrelsens
tilsynssager.
Ankestyrelsens målsætninger for sagsbehandlingen er aftalt med Social- og Inden-
rigsministeriet (nu Social- og Ældreministeriet) og fremgår af resultatplanen mellem
Ankestyrelsen og ministeriet.
Der er ikke i resultatplanen fastsat et mål for sagsbehandlingstiden i tilsynssager gene-
relt.
Af resultatplanen for 2021 fremgår det dog, at Ankestyrelsen i 2021 skal nedbringe
antallet af verserende sager på tilsynsområdet. Der gennemføres en særlig indsats for
pukkelafvikling, således at Ankestyrelsen ultimo 2021 højst har 400 verserende til-
synssager eksklusiv tilsynssager om kommuners og regioners afgørelser om aktindsigt.
Særligt om tilsynssager om aktindsigt er det fastsat i resultatplanen, at mindst 80 % af
sagerne skal behandles inden for 20 arbejdsdage, fra sagen modtages i Ankestyrelsen.
Sagsbehandlingstiden i den enkelte tilsynssag kan påvirkes af mange faktorer. Sagens
kompleksitet og karakter samt behovet for indhentelse af nødvendige oplysninger kan
f.eks. føre til, at sagsbehandlingstiden i den enkelte sag er længere end gennemsnittet.
Antallet af indkomne sager og behovet for at prioritere visse sager frem for andre på-
virker også sagsbehandlingstiden i den enkelte sag. Sagerne behandles således ikke
nødvendigvis i den rækkefølge, de er kommet til tilsynets kendskab, men efter om de
er af særligt hastende karakter, f.eks. på grund af deres samfundsmæssige betydning.”
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm. om, hvor mange sager der har en længere sagsbehandlingstid end den sagsbehandlingstid som Ankestyrelsen har sat som mål, til indenrigs- og boligministeren
2361589_0002.png
Jeg kan supplerende oplyse, at Ankestyrelsen organisatorisk henhører under Social-
og Ældreministeriets ressort, jf. kongelig resolution af 21. januar 2021.
Indenrigs- og Boligministeriet kan som overordet tilsynsmyndighed i det kommunale
og regionale tilsyn tage spørgsmål om lovligheden af Ankestyrelsens dispositioner eller
undladelser som led i udøvelsen af tilsynet op til behandling, når ministeriet finder
anledning hertil, herunder skønner at sagen er af principiel eller generel betydning
eller har alvorlig karakter, jf. § 53 a i lov om kommunernes styrelse.
Jeg kan på den baggrund ikke tage stilling til, om sagsbehandlingstiden i en konkret
sag i tilsynet i Ankestyrelsen er rimelig eller hensigtsmæssig.
Afslutningsvist vedlægger jeg til udvalgets orientering Ankestyrelsens resultatplan
2021.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Bilag:
Bilag 1
Ankestyrelsens resultatplan 2021
2