Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2361580_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 2171
Doknr.
399786
Dato
25-03-2021
Svar på spørgsmål fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) stillet den 1. marts 2021.
Spørgsmål nr. 379:
”Vil ministeren redegøre for Ankestyrelsens opgaver og arbejde med det kommunale
og regionale tilsyn, hvori det bl.a. tydeliggøres, hvordan Ankestyrelsen udvælger om-
råder, hvor der kan være behov for kommunalt eller regionalt tilsyn, hvordan der kon-
kret føres tilsyn, og hvilke muligheder Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed har for at
sikre, at kommuner og regioner overholder lovgivningen?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 25. februar 2021, jf. SOU alm. del
samrådsspørgsmål M.”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at tilsynet med kommuner og regioner varetages af Ankesty-
relsen med Indenrigs- og Boligministeriet som øverste tilsynsmyndighed.
Reglerne om det kommunale og regionale tilsyn er fastsat i kapitel VI og VII i lov om
kommunernes styrelse.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet kan jeg på baggrund af en udtalelse fra Anke-
styrelsen oplyse følgende:
”Grundlaget
for Ankestyrelsens tilsyn og styrelsens reaktionsmuligheder
Ankestyrelsen fører efter § 48 i lov om kommunernes styrelse tilsyn med, at kommu-
nerne og regionerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myn-
digheder. Tilsynet er et retligt tilsyn og kan således ikke tage stilling til, om kommu-
ners og regioners dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige, eller til spørgsmål
om skønsudøvelse, så længe skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i lov-
givningen.
Tilsynet omfatter heller ikke tilfælde, hvor særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan
tage eller har taget stilling til den pågældende sag.
Ankestyrelsens typiske reaktion over for kommuner og regioner er en såkaldt vejle-
dende udtalelse, hvor Ankestyrelsen slår fast, om en kommunalbestyrelse eller et regi-
onsråd har tilsidesat lovgivningen. I en vejledende udtalelse står der også, hvordan
Ankestyrelsen eventuelt vil følge op på sagen. Det kan f.eks. være i form af, at Ankesty-
relsen beder kommunalbestyrelsen eller regionsrådet om at oplyse, hvad Ankestyrel-
sens udtalelse giver anledning til. Det var tilfældet i Ankestyrelsens udtalelse af 24.
juni 2020, hvor Ankestyrelsen efter en gennemgang af 30 kommuners brug af private
konsulenter på det sociale område udtalte, at kommuner ikke lovligt kan aflønne kon-
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om redegørelse for Ankestyrelsens opgaver og arbejde med det kommunale og regionale tilsyn, til indenrigs- og boligministeren
2361580_0002.png
sulenter for ydelser, der indebærer sagsforberedelse i afgørelsessager efter ”no-cure-
no-pay”-princippet.
Ankestyrelsen kan også udtale sig vejledende om en påtænkt kommunal disposition,
inden kommunen træffer en beslutning.
Ankestyrelsen kan endvidere følge op på eventuelle generelle spørgsmål i kommuner
og regioner i form af generelle breve eller informationer til alle kommuner og/eller
regioner, og tilsynet kan dermed forebygge, at der sker (yderligere) ulovligheder i
kommunerne og regionerne.
Størstedelen af Ankestyrelsens udtalelser i tilsynssager offentliggøres, sådan at alle
kommuner og regioner har mulighed for at se udtalelserne og indrette sig efter dem.
Udtalelserne offentliggøres også i Ankestyrelsens tilsynsdatabase, hvor de nemt kan
fremsøges.
Ankestyrelsen har herudover siden 1. april 2017 udsendt nyhedsbreve på tilsynsområ-
det til flere end 2.000 abonnenter. I nyhedsbrevene foretages en redaktionel bear-
bejdning af offentliggjorte tilsynsudtalelser med det formål at styrke formidlingen af
de juridiske konklusioner. Derved når informationer om tilsynssager ud til en bred
kreds, herunder samtlige kommuner og regioner.
Hvis en udtalelse ikke efterleves af en kommune eller region, kan Ankestyrelsen an-
vende de sanktioner, der er fastsat i styrelsesloven. Ankestyrelsen kan bl.a. sætte
kommunens eller regionens beslutning ud af kraft, hvis den klart strider mod loven.
Medlemmerne af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kan endvidere få tvangsbø-
der, hvis de klart undlader at gøre, hvad kommunen eller regionen efter lovgivningen
har pligt til. Ankestyrelsen kan også anlægge sag om erstatning mod de medlemmer af
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen, der har ansvar for et tab, eller tilbyde en
erstatningsretlig bod mod at frafalde erstatningssagen.
Ankestyrelsens anvendelse af fogedfunktionen
Hvis en bindende afgørelse, som er truffet af en rekurs- eller sektorlovsmyndighed,
ikke efterleves af en kommune, kan Ankestyrelsen gennemtvinge afgørelsen over for
kommunen
om nødvendigt ved at pålægge kommunalbestyrelsesmedlemmerne
tvangsbøder (den såkaldte fogedfunktion).
Ved lov nr. 176 af 21. februar 2017, der trådte i kraft den 1. april 2017, blev tilsynet med
kommunerne organisatorisk flyttet fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen. Overførs-
len af tilsynet fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen skulle bl.a. understøtte en øget
opmærksomhed på anvendelsen af fogedfunktionen med henblik på at sikre overhol-
delse af Ankestyrelsens afgørelser.
Ankestyrelsen har en fast procedure, hvor Ankestyrelsen systematisk følger op, når
Ankestyrelsen bliver opmærksom på, at en kommune endnu ikke har efterlevet en
afgørelse fra Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har desuden indført en særlig procedure, når Ankestyrelsen på området
for særlig støtte til børn og unge giver en kommune pålæg efter servicelovens § 65 om
f.eks. at udarbejde en børnefaglig undersøgelse eller andet. Der sker en systematisk
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om redegørelse for Ankestyrelsens opgaver og arbejde med det kommunale og regionale tilsyn, til indenrigs- og boligministeren
2361580_0003.png
opfølgning af, om kommunen efterlever pålægget. Der fastsættes en frist for kommu-
nen til at efterleve pålægget, og kommunen skal orientere Ankestyrelsen om efterlevel-
sen.
Ankestyrelsen har i perioden 1. april 2017
31. december 2019 behandlet i alt 102
fogedsager på de områder, hvor Ankestyrelsen behandler klagesager.
Ankestyrelsens sagsudvælgelse på social- og beskæftigelsesområdet
Ved lov nr. 176 af 21. februar 2017, der trådte i kraft den 1. april 2017, blev § 48 a i
kommunestyrelsesloven ændret. Formålet med lovændringen var at give Ankestyrel-
sen bedre mulighed for at målrette sit tilsyn mod de sager, som ud fra de overordnede
formål med det kommunale tilsyn har størst betydning for kommuner og regioner.
Social- og indenrigsministeren fremsendte den 12. august 2020 Ankestyrelsens og
Social- og Indenrigsministeriets evaluering af betydningen af Ankestyrelsens mere
fleksible rammer for sagsudvælgelsen som led i det kommunale og regionale tilsyn til
Social- og Indenrigsudvalget, jf. FT 2019-20, SOU, alm del
bilag 334. Ankestyrelsens
sagsudvælgelse som led i det kommunale og regionale tilsyn er særligt beskrevet i eva-
lueringens kapitel 2.4, hvortil der henvises.
Det fremgår af evalueringen, at Ankestyrelsen efter lovændringen pr. 1. april 2017 har
iværksat et løbende og systematisk samarbejde mellem tilsynet og Ankestyrelsens
klagesagskontorer, bl.a. i form af interne netværk for medarbejdere og chefer. Jf.
nærmere herom nedenfor i besvarelsen af spørgsmål 383.
De tilsynssager, som Ankestyrelsen har rejst på socialområdet og beskæftigelsesområ-
det fra 1. april 2017, er ofte indledt på baggrund af viden fra Ankestyrelsens klagesags-
kontorer.
Ankestyrelsen behandlede i 2017 193 tilsynssager på det sociale område og i årene
2018 og 2019 henholdsvis 78 og 86 tilsynssager på det sociale område. Ankestyrelsen
behandlede yderligere en række henvendelser om mulige tilsynssager på de kommu-
nale klagesagsområder, svarende til ca. 140 sager i perioden 1. april 2017 til 31. de-
cember 2019.
For konkrete eksempler henvises til evalueringen kapitel 4.2.1.5.”
Jeg henviser til, hvad Ankestyrelsen har oplyst, og vedlægger til udvalgets orientering
kopi af Ankestyrelsens evaluering af tilsynet.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Bilag:
Bilag 1
Ankestyrelsens evaluering af tilsynet
3