Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 2171
Doknr.
399786
Dato
25-03-2021
Svar på spørgsmål fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) stillet den 1. marts 2021.
Spørgsmål nr. 379:
”Vil ministeren redegøre for Ankestyrelsens opgaver og arbejde med det kommunale
og regionale tilsyn, hvori det bl.a. tydeliggøres, hvordan Ankestyrelsen udvælger om-
råder, hvor der kan være behov for kommunalt eller regionalt tilsyn, hvordan der kon-
kret føres tilsyn, og hvilke muligheder Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed har for at
sikre, at kommuner og regioner overholder lovgivningen?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 25. februar 2021, jf. SOU alm. del
–
samrådsspørgsmål M.”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at tilsynet med kommuner og regioner varetages af Ankesty-
relsen med Indenrigs- og Boligministeriet som øverste tilsynsmyndighed.
Reglerne om det kommunale og regionale tilsyn er fastsat i kapitel VI og VII i lov om
kommunernes styrelse.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet kan jeg på baggrund af en udtalelse fra Anke-
styrelsen oplyse følgende:
”Grundlaget
for Ankestyrelsens tilsyn og styrelsens reaktionsmuligheder
Ankestyrelsen fører efter § 48 i lov om kommunernes styrelse tilsyn med, at kommu-
nerne og regionerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myn-
digheder. Tilsynet er et retligt tilsyn og kan således ikke tage stilling til, om kommu-
ners og regioners dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige, eller til spørgsmål
om skønsudøvelse, så længe skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i lov-
givningen.
Tilsynet omfatter heller ikke tilfælde, hvor særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan
tage eller har taget stilling til den pågældende sag.
Ankestyrelsens typiske reaktion over for kommuner og regioner er en såkaldt vejle-
dende udtalelse, hvor Ankestyrelsen slår fast, om en kommunalbestyrelse eller et regi-
onsråd har tilsidesat lovgivningen. I en vejledende udtalelse står der også, hvordan
Ankestyrelsen eventuelt vil følge op på sagen. Det kan f.eks. være i form af, at Ankesty-
relsen beder kommunalbestyrelsen eller regionsrådet om at oplyse, hvad Ankestyrel-
sens udtalelse giver anledning til. Det var tilfældet i Ankestyrelsens udtalelse af 24.
juni 2020, hvor Ankestyrelsen efter en gennemgang af 30 kommuners brug af private
konsulenter på det sociale område udtalte, at kommuner ikke lovligt kan aflønne kon-