Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2344859_0001.png
Notat
Samrådstale
Besvarelse af Social- og Indenrigsudvalgsspørgsmål L af 6. januar 2021 stillet efter
ønske fra Preben Bang Henriksen (V)
Samrådsspørgsmål
Vil ministeren forholde sig til den problemstilling, der er blevet omtalt i TV-Avisen på DR søn-
dag den 6. december 2020 og mandag den 7. december 2020 vedrørende afluring af personlige
data via installationer på bibliotekernes computere, og vil ministeren endvidere oplyse, hvilke til-
tag ministeren vil igangsætte med henblik på at undgå denne form for svindel med bl.a. NE-
MID?
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålet stillet af Preben Bang Henriksen fra
Venstre.
Jeg vil til en start forsikre jer om, at jeg tager sikkerheden i vores offentlige di-
gitale løsninger
meget
alvorligt.
Det er helt afgørende, at alle danskere trygt kan gøre brug af vores offentlige
digitale løsninger.
Derfor er sikkerheden i løsninger som NemID og NemKonto et vigtigt fokus
for regeringen.
Og lad mig med det samme slå fast, at både NemID og NemKonto helt gene-
relt er præget af en meget høj sikkerhed. Og vi holder løbende øje med, om
der er brug for at justere løsningerne for at beskytte danskerne endnu bedre.
Det ændrer ikke på, at det selvfølgelig er dybt beklageligt og ulykkeligt, når der
alligevel
sker svindel og kriminalitet.
Identitetstyveri, som vi har set i de sager, som TV-Avisen tog op, er en alvor-
lig forbrydelse, som påvirker de mennesker, som det rammer, dybt.
Det skal vi selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for at beskytte danskerne imod.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om, afluring af personlige data via installationer på bibliotekernes computere, til finansministeren
2344859_0002.png
Side 2 af 8
Men samtidig vil jeg
desværre - også minde om, at det er vanskeligt
for
ikke at sige umuligt
at gardere sig 100 pct. mod kriminelle handlinger. Det
gælder både i den fysiske og den digitale verden.
[Beskrivelse af sagen - identitetstyveri]
Jeg er blevet bedt om at forholde mig til kriminelles afluring af data på offent-
ligt tilgængelige computere og fortælle om, hvilke tiltag regeringen igangsætter
for at undgå svindel med blandt andet NemID.
I den forbindelse finder jeg det også naturligt at adressere den historie om sik-
kerheden i NemKonto og NemID, som DR bragte for nyligt.
De sager, som DR beskriver, handler om identitetstyveri, hvor it-kriminelle
gennem avancerede metoder ulovligt får adgang til en borgers NemID.
Identitetstyveri er, når personlige oplysninger bliver stjålet og misbrugt.
Personlige oplysninger kan fx være CPR-nummer, adgangskoder, sundhedsop-
lysninger eller NemID-oplysninger.
De oplysninger, som den kriminelle får fat i, kan misbruges til for eksempel at
optage lån i borgerens navn eller tømme borgerens bankkonto.
Der findes forskellige former for identitetstyveri, og ofte skal den kriminelle
stjæle mere end én oplysning fra borgeren.
Identitetstyveri og svindel med NemID blev drøftet på et samråd i Social - og
Indenrigsudvalget den 27. august 2020, hvor jeg forklarede, hvordan krimi-
nelle har gjort brug af såkaldte keyloggere til at foretage identitetstyveri og fra-
narre borgere deres NemID.
En keylogger kan være installeret i tastaturet, i computeren eller være en usb-
nøgle, som er tilsluttet computeren, og den bruges til at registrere alt, hvad der
tastes på et tastatur.
Hvis en borger bruger en computer, hvor der er installeret keyloggere, kan it-
kriminelle begå identitetstyveri ved at opsnappe de oplysninger, som borgeren
taster. Fx bruger-id, adgangskoder, kontonumre og lignende følsomme oplys-
ninger.
De it-kriminelle kan derefter bruge disse oplysninger til fx at teste, om oplys-
ningerne giver dem adgang til at logge ind med NemID.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om, afluring af personlige data via installationer på bibliotekernes computere, til finansministeren
2344859_0003.png
Side 3 af 8
For at svindle med NemID er det dog ikke tilstrækkeligt at aflure borgernes
bruger-id og adgangskode. De it-kriminelle skal også skaffe sig adgang til bor-
gerens NemID-nøglekort.
Når en kriminel har begået identitetstyveri og franarret en borger sit NemID,
kan den kriminelle ulovligt gøre en række forskellige ting. Den kriminelle kan
fx få adgang til borgerens netbank, bestille kreditkort i borgerens navn eller
optage kviklån.
Den kriminelle kan
også
få adgang til at ændre, hvilken bankkonto der er regi-
streret som borgerens NemKonto, så det er den kriminelle, der fx modtager
borgerens udbetalinger fra det offentlige.
Derfor er det særligt vigtigt at sætte ind over for identitetstyveri og minimere
risikoen for, at kriminelle svindler med andre borgeres NemID.
[Respons på DR’s kritikpunkter]
Inden jeg går nærmere ned i de konkrete tiltag, vi har igangsat, vil jeg gerne
sige et par ord om
DR’s dækning af sagen.
DR har fremført forskellige kritikpunkter af Digitaliseringsstyrelsens håndte-
ring af forskellige henvendelser vedrørende sikkerheden i NemID og Nem-
Konto.
Som det fremgår af de svar til udvalget, jeg har oversendt her til formiddag, re-
degøres her for, hvorfor artiklerne ifølge Digitaliseringsstyrelsen ikke giver et
fyldestgørende billede af, hvordan Digitaliseringsstyrelsen har forholdt sig til
henvendelserne.
Men jeg vil selvfølgelig sørge for, at der tilgår Folketinget en redegørelse
herom, så alle kan være betrygget.
[Tiltag foranledige af konkrete svindelsager]
Lad mig igen understrege, at NemID og NemKonto er gode og sikre løsnin-
ger. Siden 2016 er der årligt foretaget omkring 90 mio. udbetalinger via Nem-
Konto. Der er over 5,2 mio. unikke brugere af NemID-identiteter, og der har
været 6 mia. NemID-transaktioner, siden løsningen blev lanceret i 2010. Løs-
ninger bliver brugt meget, og er til stor gavn for borgerne.
Men it-kriminelle udvikler
desværre
hele tiden deres metoder.
Det er én af grundende til, at vores digitale løsninger bliver løbende vedlige-
holdt, opdateret og nogle gange udskiftet.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om, afluring af personlige data via installationer på bibliotekernes computere, til finansministeren
2344859_0004.png
Side 4 af 8
Digitaliseringsstyrelsen har løbende fokus på, hvordan sikkerheden i og om-
kring de digitale løsninger som NemID styrkes.
Det gælder både den tekniske opbygning af løsningerne, og
lige så vigtigt
hvordan vi kan informere og hjælpe danskerne med en sikker brug af løsnin-
gerne, så de kan beskytte sig mod svindel.
Sikkerheden i og omkring NemID afhænger nemlig både af de tekniske foran-
staltninger i selve løsningen, af sikkerheden på offentlige tilgængelige compu-
tere, fx på biblioteker, og af borgernes fornuftige adfærd.
På samrådet i august beskrev jeg omfanget af misbrug og konkrete tiltag for at
begrænse misbrug med NemID.
Her beskrev jeg, at Digitaliseringsstyrelsen allerede tilbage i 2017 implemente-
rede en teknisk ændring i NemID.
Ændringen afværger det scenarium, hvor kriminelle ved brug af borgerens Ne-
mID-bruger-id og
–adgangskode
kunne melde et nøglekort mistet. Når den
kriminelle gjorde det, blev et nyt nøglekort automatisk sendt til borgerens
adresse, hvor den kriminelle så kunne stjæle nøglekortet fra borgerens post-
kasse.
Ændringen betyder, at der ikke længere automatisk fremsendes et nyt nøgle-
kort, når et nøglekort bliver spærret. Nu skal borgerens aktivt bestille et nyt
nøglekort og i den forbindelse validere sig med sit danske pas eller kørekort.
Efterfølgende udviklede de kriminelle imidlertid en ny tilgang, hvor de syste-
matisk overvågede borgerens brug af nøgler fra NemID-nøglekortet. De kri-
minelle udnyttede visningen af antal resterende nøgler til at gætte, hvornår et
nyt nøglekort ville blive sendt til borgeren. Herefter stjal de kriminelle borge-
rens nye nøglekort fra postkassen.
Som beskrevet på samrådet i august 2020 blev visningen af, hvor mange nøg-
ler der er tilbage på nøglekortet, fjernet for at mindske risikoen for denne type
svindel.
I begge disse scenarier er der tale om ganske avanceret kriminalitet, hvor der
er sket en række alvorlige kriminelle handlinger, der både omfatter digital aflu-
ring af borgernes oplysninger
og
fysisk tyveri fra borgernes postkasser. Digita-
liseringsstyrelsen har i begge tilfælde sat hurtigt og effektivt ind for at forhin-
dre svindlen.
Det er derfor også - i alle tilfælde, hvor en borger er udsat for kriminelle hand-
linger, vigtigt, at politiet inddrages, så sagen kan efterforskes med henblik på
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om, afluring af personlige data via installationer på bibliotekernes computere, til finansministeren
2344859_0005.png
Side 5 af 8
retsforfølgelse af de skyldige. I sidste uge så vi et eksempel på, hvordan to
mænd er idømt fængselsstraffe for svindel med NemID.
[Øvrige tiltag for at styrke sikkerheden]
Derudover er der også på flere andre tidspunkter gennemført ændringer i Ne-
mID, som har højnet sikkerheden.
I 2018 blev NemID-nøgleappen introduceret. Den gør det nemmere for bor-
geren at se, hvilken transaktion vedkommende er i gang med at foretage
fx
at logge ind på sundhed.dk eller at gennemføre en konkret betaling.
Med nøgleappen kan man heller ikke blive lokket eller presset til at udlevere
sine NemID-oplysninger til svindlere på samme måde som med nøglekortet,
da der ikke er
”nøgler”, altså talkoder,
som man kan komme til at oplyse.
Som jeg beskrev på samrådet i sommer, vurderer Digitaliseringsstyrelsen lø-
bende, hvilke nye tiltag der skal iværksættes for at beskytte danskerne mod di-
gital kriminalitet. Denne vurdering sker blandt andet på baggrund af afrappor-
terede risici fra fx leverandøren af it-løsningerne.
På baggrund af de oplysninger, som Digitaliseringsstyrelsen indsamler, bliver
det vurderet, om der er behov for justering af NemID-løsningen eller for kam-
pagner, der skal oplyse om sikker brug af NemID.
Sikker og fornuftig adfærd er en central del af al it-sikkerhed. Hvis borgerne fx
bruger de samme adgangskoder på tværs af de digitale løsninger, er der større
risiko for, at it-kriminelle kan opsnappe deres adgangskoder.
Derfor gennemfører Digitaliseringsstyrelsen løbende forskellige indsatser i
form af fx kampagner og vejledning til borgere.
Målet med disse er at skabe en større bevidsthed om sikker digital adfærd. Di-
gitaliseringsstyrelsen vejleder bl.a. borgerne i, hvor vigtigt det er at have et
unikt bruger-id og en stærk adgangskode til NemID.
Digitaliseringsstyrelsen har sammen med KL og Danske Regioner flere gange
iværksat landsdækkende kampagner om it-sikkerhed. De to sidste år under
overskriften
”Et
klik kan ændre alt”,
og der vil også i år blive gennemført en lig-
nende kampagne med fokus på identitetstyveri.
På hjemmesiden sikkerdigital.dk kan borgere, virksomheder og myndigheder
også få råd og vejledning om, hvad man skal være opmærksom på, når man
har mistanke om identitetstyveri. Og ikke mindst vejledning i at spotte de digi-
tale fælder, så man bedre kan undgå at blive udsat for svindel.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om, afluring af personlige data via installationer på bibliotekernes computere, til finansministeren
2344859_0006.png
Side 6 af 8
Siden samrådet i sommer har Digitaliseringsstyrelsen opdateret en række sider
på NemID.nu og Borger.dk, så det er tydeligere, hvordan man som borger kan
bruge sit NemID sikkert og have de nye svindelmetoder for øje.
[Tiltag på kommunernes område]
Derudover har Digitaliseringsstyrelsen en tæt dialog med KL om tiltag, som
kan styrke sikkerheden på offentligt tilgængelige computere.
Digitaliseringsstyrelsen har senest den 16. februar 2021 afholdt møde med KL,
hvor sikkerheden blev drøftet.
Allerede i 2017 satte KL og kommunerne ind med tiltag for at højne sikkerhe-
den på de offentlige computere.
KL har også i sommeren 2020 fulgt op på kommunernes sikring af offentligt
tilgængelige computere.
Jeg beskrev på samrådet den 27. august, at sikkerheden på offentlige tilgænge-
lige computere skulle skærpes.
Som udvalget blev orienteret om efter samrådet, har KL fulgt op på konkrete
anbefalinger fra Rigspolitiet og har sat ind med en række målrettede initiativer.
Det drejer sig om blandt andet konkrete tekniske anbefalinger og medarbej-
dervendte vejledninger.
Som daværende fungerende finansminister Morten Bødskov også beskrev i
svaret på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 177 af 22. december
2020 ser KL blandt andet på, hvilke digitale løsninger der kan benyttes for at
sikre offentlige computere mod it-kriminalitet.
Det er dog ingen garanti for, at de it-kriminelle ikke finder på nye og mere
avancerede metoder.
Derfor skal vi fortsætte med at følge udviklingen inden for identitetstyveri og
digital svindel tæt
og vi skal løbende vurdere, hvordan løsninger som Ne-
mID fortsat kan være sikre at benytte for borgerne.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg igen understrege, at regeringen tager borgeres digitale sikkerhed
meget alvorligt. Vi ser løbende på, hvordan man bedst kan sikre de offentlige
it-løsninger, så kriminelle ikke kan misbruge dem.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om, afluring af personlige data via installationer på bibliotekernes computere, til finansministeren
2344859_0007.png
Side 7 af 8
Derfor er der også sat flere tiltag i gang, som vil bidrage til at styrke sikkerhe-
den i de offentlige løsninger.
Senere i år lancerer vi det nye MitID, der skal afløse NemID, og her er der
indført en række nye tiltag, der skal beskytte danskerne mod svindel. Det vil
gøre MitID til en endnu mere sikker løsning.
Med finansloven for 2021 har vi desuden afsat en bevilling til udviklingen af et
nyt NemKonto-system. Det arbejde sættes i gang i år.
Vi skal blandt andet se på, hvordan vi
i højere grad end i dag
kan bruge
data, så det bliver nemmere at reagere på svindelmønstre. Med bedre datadata-
udnyttelse kan vi gennemføre datadrevne analyser, så vi kan identificere svin-
delmønstre og sætte ind over for dem.
Sidst, men ikke mindst arbejder regeringen også på en ny national strategi for
cyber- og informationssikkerhed. Med den nye strategi vil regeringen bl.a.
sætte fokus på, hvordan man kan hjælpe borgere og virksomheder og vejlede
dem ved mistanke om it-sikkerhedshændelser som fx identitetstyveri.
Som jeg sagde indledningsvis, så har vi gjort meget og der er også en høj grad
af sikkerhed i vores it-løsninger.
Men jeg syntes ikke, at vi i Danmark er gode nok til at hjælpe borgere, der
kommer i klemme, hvis man på trods af alle sikkerhedsindsatser alligevel er så
uheldig at blive ramt af svindel.
Og derfor syntes jeg også, at det er vigtigt, at vi tager yderligere skridt.
Helt konkret betyder det blandt andet, at regeringen vil oprette en ”hotline”,
der 365 dage om året skal hjælpe og vejlede borgere og virksomheder vedr. di-
gitale trusler og sikker digital adfærd.
Eller sagt på en anden måde
hvis man som borger bliver udsat for identitets-
tyveri, er det et utroligt stort indgreb i sit liv
de fleste ved ikke, hvordan man
præcist skal agere i sådan en situation og har brug for hurtigt hjælp og vejled-
ning.
Jeg opfatter det her som en dagsorden, vi i fællesskab har et ansvar for at
prøve at løfte.
Med patientvejledere inden for sundhedsvæsnet kan man, hvis man er udsat
for en alvorlig sygdom, få hjælp til at finde rundt i systemerne i et tidspunkt,
hvor man har nok at se til og tænke på.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om, afluring af personlige data via installationer på bibliotekernes computere, til finansministeren
2344859_0008.png
Side 8 af 8
Vi skal gøre noget lignende, hvis man bliver udsat for it-kriminalitet, hvor ens
identitet bliver stjålet.
Der skal være én indgang, hvor man kan henvende sig, og få vejledning til
henvendelse hos andre myndigheder.
På den måde skal borgere ikke stå alene med problemet.
Det er også vigtigt, at denne ordning kører 365 dage om året. Ofte ses det, at
fredag eftermiddag er et populært tidspunkt at lave den slags handlinger over
for borgere. Og borgere skal ikke vente med at få hjælp til efter weekenden.
Borgere skal hurtigt og effektivt kunne få hjælp, hvis de kommer i klemme
Og så er det regeringens klare holdning, at borgere ikke skal hæfte ved andres
misbrug af fx deres NemID, hvis borgeren ikke har handlet uagtsomt.
Eller sagt på en anden måde
vi er optaget af, at der skal gælde det samme
udgangspunkt, hvis man får stjålet sine oplysninger eller kort, mens man hand-
ler i brugsen, som hvis det sker digitalt.
Udgangspunktet i dag er allerede, at man får dækket sine tab, men vi vil i sam-
arbejde med andre ministerier se på, om der er nogle huller, vi skal have hånd-
teret, så man som borger, uden at have handlet uagtsomt, bliver udsat for svin-
del, kan få bedre hjælp og støtte end i dag og også være sikker på, at man ikke
kommer til at hænge på regningen.
Det håber jeg, at der vil være opbakning til i folketinget på tværs af partier.
Det vil vi tage initiativ til, og jeg vil også gerne have en tæt dialog med folke-
tingets partier og jeg håber vi i fællesskab kan finde nogle gode løsninger til
gavn for borgerne.
Tak for ordet.