Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2352388_0001.png
Folketingets Social- og Ældresudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2078
Doknr.
393833
Dato
11-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 19. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 365 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 365:
”Mener
ministeren, at overvågning med stopurs tidtagning i 14 nætter, som det
beskrives i artiklen på DR’s
hjemmeside den19. februar 2021 ”Gymnasieelev
blev overvåget i fjorten nætter: Minister vil undersøge observationer af
handicappede” er en acceptabel metode til at udmåle hjælp til en borger med
muskelsvind, og vurderer ministeren, at en praksis som den beskrevne er
lovmedholdig, og at Ankestyrelsen er den rette myndighed til at undersøge
spørgsmålet i betragtning af, at Ankestyrelsen åbenbart har godkendt stopurs
tidtagningen som tilstrækkelig dokumentation for kommunens afgørelse?
https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelev-blev-overvaaget-i-fjorten-
naetter-minister-vil-undersoege-observationer”
Svar:
Nogle af de beskrivelser af observationer, som man har kunnet læse om i
pressen på det seneste, herunder også i den artikel, som der er refereret til i
spørgsmålet, forekommer grænseoverskridende og urimelige. Det må således
aldrig være et stopur, der afgør, hvilken hjælp et menneske med handicap får.
Kommunen skal naturligvis sørge for at afklare borgerens hjælpebehov ud fra
en konkret og individuel vurdering, men kommunen skal samtidig helt
indiskutabelt behandle det enkelte menneske ordentligt. Derfor skal
observationer også foregå med en grundlæggende respekt for den enkeltes
værdighed og ret til privatliv.
Dette betyder, at observationer kun må anvendes, når det er nødvendigt, og at
de ikke må vare længere end højst nødvendigt for at opnå formålet. Dermed
kan observationer være i overensstemmelse med lovgivningen, men det må
bero på en konkret og individuel vurdering i den enkelte sag, hvorvidt dette er
tilfældet.
Hvis det findes nødvendigt at gennemføre en observation hos en borger, skal
den foregå med en grundlæggende respekt for den enkeltes værdighed og ret
til privatliv. Observationen skal tilrettelægges i dialog med borgeren, så både
borger og kommune er bekendt med årsagen til observationen og dens formål.
Det skal endvidere overvejes, om kommunen kan tilvejebringe samme
oplysninger på en mindre indgribende måde end ved observation.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm., om overvågning med stopurs tidtagning, som det beskrives i artiklen på DRs hjemmeside d.19/2-21 Gymnasieelev blev overvåget i fjorten nætter: Minister vil undersøge observationer af handicappede er en acceptabel metode til at udmåle hjælp til en borger med muskelsvind, til social- og ældreministeren
2352388_0002.png
Jeg kan ikke kommentere på Ankestyrelsens afgørelser i konkrete sager.
Imidlertid gælder det ifølge oplysninger fra Ankestyrelsen generelt ved
efterprøvelsen af en kommunes afgørelse, at Ankestyrelsen påser, om sagen
er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes afgørelse. Derimod forholder
Ankestyrelsen sig som alt overvejende hovedregel ikke til den fremgangsmåde,
som er anvendt ved sagsoplysningen. Ankestyrelsen vil i sin vurdering af en
sag derimod altid overveje, hvilken betydning de enkelte oplysninger kan
tillægges i vurderingen af sagen.
På denne baggrund er det min opfattelse, at der ikke er noget til hinder for, at
Ankestyrelsen, som i øvrigt gennemfører en lang række undersøgelser af
kommunernes praksis på forskellige områder, undersøger omfanget af brugen
af observationer som led i sagsoplysningen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2