Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2077
Doknr.
398691
Dato
11-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 19. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 364 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 364:
”Vil ministeren redegøre for, om en kommune bare kan vælge at
sløjfe en
borgerstyret personlig assistance som er bevilget efter Servicelovens § 95, stk.
3?”
Svar:
Hvis en kommune vurderer, at betingelserne for hjælp efter § 95, stk. 3, ikke
længere er opfyldt, skal kommunen sikre sig, at borgeren ikke efterlades med
et udækket hjælpebehov. Kommunen skal således overveje om, og i givet fald
hvilken, anden hjælp, borgeren kan bevilges. Dette kunne f.eks. være
hjemmehjælp efter § 83, afløsning eller aflastning efter § 84 eller botilbud efter
§ 108.
Hvis ordningen frakendes, skal kommunen følge bestemmelserne i
servicelovens varslingsordning efter § 3 a. Denne bestemmelse fastslår, at
kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp
efter bl.a. servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættels e af hjælpere skal
meddeles med et varsel på mindst 14 uger fra borgerens modtagelse af
afgørelsen. Borgeren antages at have modtaget afgørelsen, når afgørelsen er
kommet frem til borgeren enten i borgerens e-boks eller ved almindeligt brev.
Iværksættelse af kommunalbestyrelsens afgørelser efter bestemmelserne må i
de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsens afgørelse påklages til Ankestyrelsen,
først påbegyndes, når varslingsperioden er udløbet. Hermed sikres det, at
borgerne, når der klages til Ankestyrelsen, modtager den hidtidige hjælp i
uændret omfang i hele varslingsperioden, og at kommunalbestyrelsens
afgørelse om frakendelse eller nedsættelse af den hidtidige hjælp først skal
påbegyndes effektueret, når varslingsperioden på 14 uger er udløbet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1