Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2349659_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2038
Doknr.
393801
Dato
09-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 363 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 363:
”Vil ministeren kommentere på, at omgørelsesprocenten for ankesager vedr.
servicelovens regler i 3. kvartal 2020 var på hele 70 pct. for Nordfyns
kommune?”
Svar:
Social- og Ældreministeriet har forstået spørgsmålet således, at det omhandler
afgørelser efter de regler i serviceloven, som er en del af Ankestyrelsens
ankestatistik, der ligger offentligt tilgængelig på Ankestyrelsens hjemmeside,
og som anvendes som grundlag for Social- og Ældreministeriets danmarkskort.
Spørgsmålet er således forstået på den måde, at der spørges til afgørelser
efter serviceloven, hvor kommunerne er førsteinstans, mens afgørelser, hvor
f.eks. et børn- og ungeudvalg er førsteinstans, herunder sager om anbringelse
af børn uden samtykke, ikke er omfattede.
Jeg kan indledningsvist oplyse, at den af spørgeren anførte omgørelsesprocent
er korrekt. Jeg skal dog gøre opmærksom på, at Ankestyrelsen i 3. kvartal
2020 i alt traf afgørelse i 10 sager, hvor en klage over en afgørelse truffet af
Nordfyns Kommune var optaget til realitetsbehandling. Ud af disse 10 sager
traf Ankestyrelsen i 3 sager afgørelse om stadfæstelse, i 4 sager afgørelse om
hjemvisning og i 3 sager afgørelse om ændring eller ophævelse.
Vi skal altid stræbe efter, at hver eneste borger får den rigtige afgørelse første
gang. Men når vi ser på statistikker, er det vigtigt at holde sig konteksten for
øje. Det er derfor i det tilfælde, som spørgeren henviser til, relevant, at
Ankestyrelsen kun har truffet afgørelse i 10 sager, og at resultatet i en enkelt
sag derfor har stor betydning for den samlede omgørelsesprocent. Samtidig er
det værd at tage med, at omgørelsesprocenten for Nordfyns kommune i
kvartalet inden, dvs. 2. kvartal 2020, var 36 pct. og i kvartalet efter, dvs. 4.
kvartal 2020, var 38 pct.
Der skal imidlertid ikke være tvivl om, at min ambition er, at borgeren får den
rigtige afgørelse første gang. Og jeg vil på ingen måde være med til at feje
problemerne ind under gulvtæppet eller lade være med at tale om
udfordringerne.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om ministeren vil kommentere på, at omgørelsesprocenten for ankesager vedr. servicelovens regler i 3. kvartal 2020 var på hele 70 pct. for Nordfyns kommune, til social- og ældreministeren
2349659_0002.png
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2