Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2350559_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1155
Doknr.
392093
Dato
25-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 255 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 255:
Hvad er ministerens forklaring på, at enkelte udbydere af handicaphjælp f.eks.
Care-support og Handicapformidlingen kan opnå så lukrative businesscases, at
der kan genereres millionoverskud, når man ved, at både kommunernes
administrationsbidraget ofte er temmelig beskedne, og jobbet som
handicaphjælper generelt er lavtlønnet, selv hvis man arbejder på en
overenskomstmæssig løn?
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at offentlige velfærdskroner skal
anvendes efter formålet om at yde velfærd til borgerne. Det betyder konkret i
forhold til servicelovens hjælperordninger, at velfærdskronerne skal anvendes
til at skabe grundlag for fleksible ordninger, der tager udgangspunkt i
borgerens selvbestemmelse, så borgeren kan fastholde eller opbygge et
selvstændigt liv.
Det tilskud, som udbetales til borgere omfattet af servicelovens
hjælperordninger er delt i to, jf. nedenfor.
Det følger således af bekendtgørelse om udmåling af tilskud til ansættelse af
hjælpere og borgerstyret personlig assistance efter lov om social service
(udmålingsbekendtgørelsen), at kommunen skal udmåle et tilskud til dækning
af omkostningerne ved ansættelse af hjælpere m.v. Hvis ikke hele tilskuddet
anvendes til formålet, skal
”overskuddet”
tilbagebetales til kommunen ved den
årlige regnskabsaflæggelse eller kan modregnes i det kommende års tilskud til
den enkelte borger.
Derudover skal kommunen, jf. udmålingsbekendtgørelsen, udmåle et tilskud til
afholdelse af omkostninger til de særlige opgaver forbundet med at være
arbejdsgiver. Borgere, der modtager hjælp efter §§ 95 og 96, kan vælge at
indgå aftale med en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af
socialtilsynet, om, at tilskuddet overføres til foreningen eller den private
virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
Tilskuddet, som kommunen skal udmåle til dækning af foreningens eller den
private virksomheds omkostninger ved at varetage arbejdsgiverfunktionen i
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om kommentar til artiklen: Afsløring: Handicaphjælpere tjente 100.000 kr. på en måned, Ekstrabladet, den 15/2-21, til social- og ældreministeren
2350559_0002.png
ordningen, kan maksimalt udgøre de faktiske omkostninger, der er forbundet
med ordningen.
Det er alene tilskuddet udmålt til at dække foreningens eller den private
virksomheds omkostninger ved at varetage arbejdsgiverfunktionen i den
enkelte hjælperordning, der kan danne grundlag for fortjeneste hos foreningen
eller den private virksomhed, da eventuelle uforbrugte midler i forhold hertil
ikke skal tilbagebetales til kommunen.
Dette tilskud udmåles ud fra en konkret og individuel vurdering i forhold til,
hvordan den enkelte ordning er sat sammen. På baggrund af dette bør
tilskuddet modsvare udgifterne forbundet med at varetage
arbejdsgiveropgaverne.
Om socialtilsynets godkendelse af og tilsyn med foreninger og private
virksomheder, som varetager arbejdsgiverfunktionen i hjælperordninger efter
serviceloven, kan jeg i det hele henvise til min samtidige besvarelse af SOU
alm. del
svar på spm. 254. Jeg kan uddybende hertil oplyse, at foreninger og
private virksomheder, der er godkendt eller ønsker at blive godkendt, bl.a. som
grundlag for godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn, skal udarbejde et
årsbudget for deres aktiviteter. Årsbudgettet skal godkendes af socialtilsynet.
Foreninger og private virksomheder, der er godkendt, skal derudover indsende
revideret årsregnskab for deres aktiviteter til socialtilsynet til orientering.
Jeg henviser ligeledes til min samtidige besvarelse af SOU alm. del
spm. 254
hvoraf det fremgår, at jeg har indhentet en redegørelse fra Socialtilsyn Øst
vedrørende deres tilsyn med Handicapformidlingen.
Derudover arbejder ministeriet aktuelt på en orienteringsskrivelse, der skal
præcisere reglerne for kommunernes tilsyn med hjælperordningerne.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm. del
svar på spm. 254
2