Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2350558_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1155
Doknr.
392093
Dato
25-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 254 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 254:
”I forlængelse af en række kedelige sager blandt
private firmaer med tilbud om
handicaphjælp, ex. Handicapformidlingen, omtalt i Ekstra Bladet den 26. januar
2021, vil ministeren oplyse, hvordan kommunerne sikrer sig den tilstrækkelige
etik og faglighed hos udbyderne af handicaphjælp, før de godkender dem, og
mener ministeren, at kommunerne fører et tilstrækkeligt tilsyn med udbydere af
hjælp, så brugerne af hjælpen har mulighed for at undgå mere dubiøse
udbydere?”
Svar:
Generelt om hjælperordninger efter serviceloven kan jeg oplyse, at
kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 95 kan yde hjælp i form af et
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til borgere, som har behov for mere
end 20 timers personlig og praktisk hjælp og afløsning/aflastning om ugen.
Herved får borgeren mulighed for selv at ansætte hjælpere og kan dermed
vælge, hvem de vil have til at udføre hjælpen.
Efter servicelovens § 96 skal kommunalbestyrelsen tilbyde borgerstyret
personlig assistance (BPA). Hjælpen ydes i form af et tilskud til ansættelse af
hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse.
Borgere, der modtager hjælp efter §§ 95 og 96, kan vælge at indgå aftale med
en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, om, at
tilskuddet overføres til foreningen eller den private virksomhed, der herefter er
arbejdsgiver for hjælperne. Borgerens valg af forening eller privat virksomhed
til at varetage arbejdsgiveropgaven har kommunen ikke indflydelse på. Dog
kan kommunen kun udbetale tilskuddet til en forening eller privat virksomhed,
hvis denne er godkendt af socialtilsynet.
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med foreninger og
private virksomheder, som varetager arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter
servicelovens §§ 95 og 96, og en borger kan kun indgå aftale med en forening
eller privat virksomhed, hvis foreningen eller virksomheden er godkendt af
socialtilsynet.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om kommentar til artiklen: Afsløring: Handicaphjælpere tjente 100.000 kr. på en måned, Ekstrabladet, den 15/2-21, til social- og ældreministeren
2350558_0002.png
Socialtilsynets godkendelse og driftsorienterede tilsyn har til formål at sikre, at
tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance generelt
anvendes efter formålet og til at øge borgernes tryghed ved indgåelse af aftaler
om overførsel af tilskud.
Én af betingelserne, for at en forening eller privat virksomhed kan godkendes
af socialtilsynet, er, at foreningen eller den private virksomhed skal have en
kompetent ledelse og benytte sig af ekstern faglig supervision eller anden form
for sparring for ledelse og medarbejdere.
Socialtilsynets tilsyn omfatter ikke kvaliteten i den enkelte hjælperordning men
alene foreningens eller den private virksomheds varetagelse af opgaven som
arbejdsgiver.
De fem socialtilsyn fører en fælles oversigt over godkendte foreninger og
private virksomheder med de formål, at kommunen, før den påbegynder
udbetalingen af tilskud, kan sikre sig, at de pågældende foreninger eller private
virksomheder er godkendte af socialtilsynet og opfylder kriterierne herfor, og at
borgerne har et overblik over godkendte arbejdsgivere.
Ved siden af socialtilsynets tilsyn fører kommunen det personrettede tilsyn i
den enkelte ordning, jf. servicelovens § 148. I det personrettede tilsyn ligger, at
kommunen løbende skal følge op i forhold til borgeren og sikre sig, at hjælpen
fortsat opfylder sit formål. Tilsynet omfatter både indholdet af indsatsen og den
måde, opgaverne udføres på. Der er ingen proceskrav til det personrettede
tilsyn i lovgivningen, men det fremgår af vejledning om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance, at det er op til
kommunalbestyrelsen at tage stilling til, hvordan tilsynet konkret skal
planlægges og udføres i kommunen, og at kommunalbestyrelsen regelmæssigt
og mindst én gang om året bør sikre sig, at BPA-ordningen fungerer efter
hensigten.
De seneste sager, som spørgsmålet henviser til, viser dog, at der kan være
behov for at se på, om tilsynet med disse foreninger og private virksomheder er
tilstrækkeligt.
Jeg har derfor anmodet Socialtilsyn Øst om en redegørelse vedrørende deres
tilsyn med Handicapformidlingen, som jeg modtog den 26. januar 2021.
Redegørelsen vil bl.a. indgå i vurderingen af, om der er behov for
lovgivningsmæssige initiativer eller andre relevante tiltag bl.a. i forbindelse med
det arbejde, som jeg har igangsat internt i Social- og Ældreministeriet med at
se på reglerne om servicelovens hjælperordninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2