Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2335813_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Samråd om retssikkerhed på
handicapområdet
SOU alm. del
samrådsspørgsmål H-K
Den 11. februar 2021 kl. 13-15
SOU
Ca. 15 min.
Besvare samrådsspørgsmål H-K
-
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samrådsspørgsmål H-K stillet efter ønske fra Karina Adsbøl
(DF), Kristian Hegaard (RV), Charlotte Broman Mølbæk (SF)
og Henrik Vinther (RV)
Samrådsspørgsmål H
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke ændringer regeringen har
planer om at foretage som følge af, at en undersøgelse fra
Danske Handicaporganisationer viser, at flere end syv ud af ti
personer med handikap, der har svaret på undersøgelsen, siger,
at de ikke har fået at vide, hvilken hjælp de havde krav på, 57 pct.
blev slet ikke eller i mindre grad involveret, og 44 pct. oplevede, at
økonomiske overvejelser fremfor fagkundskaben styrede, idet der
henvises til artiklen
”Handicap
koster: Vi må betale mere selv” fra
Politiken den 3. januar 2021?”
Samrådsspørgsmål I
”Vil
ministeren redegøre for, om det er ministerens opfattelse, at
de høje omgørelsesprocenter på det specialiserede socialområde
i Ankestyrelsen falder af sig selv, eller der er behov for politiske
tiltag til at styrke retssikkerheden og i givet fald hvilke?”
Samrådsspørgsmål J
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeren finder det rimeligt, at
mennesker med handicap selv skal betale for at få den hjælp, de
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
har behov for, herunder de udfordringer dette medfører i forhold til
øget ulighed?”
Samrådsspørgsmål K
”62
pct. oplever at hjælpen er blevet dårligere, efter at den er
overgået til kommunen. 50 pct. er slet ikke blevet vejledt i hvilke
muligheder, de har for at få hjælp, og 40 pct. mener, at deres
hjælp er blevet ringere de seneste 5 år. Vil ministeren redegøre
for, om ministeren finder dette tilfredsstillende, og hvad regeringen
vil gøre for at skabe mere tilfredsstillende forhold for mennesker
med handicap i Danmark?”
Det talte ord gælder
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for samrådsspørgsmålene og
anledningen til at diskutere retssikkerheden på handicapområdet
og Danske Handicaporganisationers undersøgelse af deres
medlemmers oplevelse af den hjælp, de får.
Da spørgsmålene hænger tæt sammen, vil jeg besvare dem
samlet.
Jeg har sagt det før, og nu siger jeg det igen: I et
velfærdssamfund som vores skal det ikke være en kamp at få
hjælp. Og inden folk nu iler til tasterne på Twitter og andre steder
for at skrive,
at ”ord gør det ikke alene, der skal også handling til”,
så lad mig slå fast, at det er jeg bestemt meget bevidst om.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Jeg forstår godt utålmodigheden! Både fra mine kollegaer her i
Folketinget
men også fra dem det handler om: Mennesker med
handicap og deres pårørende.
Men jeg må også appellere til, at vi er ærlige over for hinanden i
dette lokale.
Er vi egentlig overrasket over DH’s undersøgelse, som er
anledning til samrådet? Vidste vi ikke godt, at mange oplever ikke
at få vejledning eller fornemmer, at økonomien fylder over
fagligheden?
Det tror jeg, at vi gjorde. Så der er ingen grund til at påstå, at
nogle af os ikke kender problemerne eller ikke tager dem alvorligt.
Jeg vil også appellere til, at vi tager ansvaret på os bredt politisk.
Vi har under den tidligere regering laver en bred satspuljeaftale
med mange initiativer på retssikkerhedsområdet.
I den seneste finanslov har vi også taget tiltag
godt båret frem i
forhandlingerne af SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Alternativet.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Jeg tror, at de mange tiltag betyder noget. Det antager jeg i øvrigt
at alle partier, der har båret dem igennem, gør. Men de tager tid,
og der er ingen snuptagsløsninger.
Ellers var det jo gjort for længst, fordi uanset partifarve kan ingen
leve med den kritik af området, som helt berettiget finder sted.
Vi ved godt alle sammen, at der ikke er snuptagsløsninger, fordi vi
har siddet i forhandlingslokalerne og prøvet at finde løsninger
sammen
ikke én gang, men mange gange.
Jeg håber derfor også på en anerkendelse af, at den her regering
sammen med støttepartierne
faktisk har lagt en ny kurs på det
her område. Og allerede har taget en lang række vigtige skridt for
at forbedre hjælpen til mennesker med handicap.
Som DH’s undersøgelse også viser,
har vi et vigtigt arbejde foran
os med at sørge for, at mennesker med handicap ikke skal
kæmpe mod systemet for at få den hjælp, de har brug for.
Ligesom vi skal have gjort noget ved den mistillid, som desværre
eksisterer på handicapområdet.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Det er nemlig én af de fornemmeste opgaver for vores fælles
velfærdssamfund at sørge for, at borgerne får den hjælp, som de
har ret til og behov for, så deres hverdag kan hænge sammen, og
de kan leve en tryg tilværelse uden frygt for, hvad fremtiden
bringer.
Et handicap skal ikke spænde ben for, at det enkelte menneske
kan leve det liv, man ønsker. Der skal fællesskabet træde til.
Derfor er DH-undersøgelsen meget trist læsning. Fordi den viser,
at mange af de medlemmer, der deltager i undersøgelsen,
oplever, at de får utilstrækkelig hjælp fra deres kommune.
For nej, det skal selvfølgelig ikke være sådan:
at man oplever, at man ikke bliver inddraget og hørt i sin
sag,
at man ikke får den fornødne vejledning om de
hjælpemuligheder, der er, og
at økonomiske hensyn vægter tungere end faglige.
Og nej man skal selvfølgelig heller ikke selv betale for
nødvendig hjælp.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
[Kommunal opgave at yde hjælp]
Vi skal alle kunne leve i tryghed om, at fællesskabet holder en
hånd under os, hvis tilværelsen pludselig skulle spænde ben for
os på den ene eller den anden måde.
På handicapområdet skal det gerne være sådan, at én ulykke rent
faktisk kommer alene.
Men vi må også passe på ikke at miste nuancerne i de her
diskussioner. For der er heldigvis også meget, der går godt på
handicapområdet. Og det siger jeg ikke for at forklejne
problemerne. Men vi hører meget sjældent om de gode forløb
eller om alle dem, der er glade for den hjælp, de får.
Jeg mener sådan set, at vi alle må gøre vores til ikke at bidrage til
at øge mistilliden på området. Men også huske at se på, hvor det
går godt.
Vi må ikke her fra Christiansborg bidrage til at grave grøfterne
dybere, for det gavner bestemt ikke relationen mellem den enkelte
borger og sagsbehandler.
Det håber jeg, at I er enige med mig i.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
[Vigtig opgave at få rettet op]
Men som sagt, jeg ønsker på ingen måde at forklejne
problemerne
blot at vi hele tiden har nuancerne med!
Vi har i regeringen fra første færd set det som en meget vigtig
opgave at få rettet op på forholdene på handicapområdet og på
socialområdet generelt.
Vi har ikke i sinde at sidde passivt hen som den tidligere regering
og blot vente på, om ikke omgørelsesprocenterne i Ankestyrelsen
skulle falde af sig selv over tid.
Antallet af forkerte afgørelser er fortsat for højt på
danmarkskortene. Og når DH-undersøgelsen beretter om
oplevelsen af at få utilstrækkelig hjælp, manglende inddragelse og
dårlig vejledning, så peger den jo på nogle ting, som vi som
fællesskab skal lykkes bedre med.
For når borgerne oplever, at de ikke får tilstrækkelig hjælp, og når
systemet bliver en modspiller i stedet for en medspiller, så lider
retssikkerheden et knæk.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
[Strukturelle tiltag]
Det er helt afgørende, at vi får genskabt tilliden og styrket
retssikkerheden, så borgerne modtager den rette indsats fra start.
Vi i regeringen tror hverken på snuptagsløsninger eller på
lappeløsninger, hvor vi straffer kommunerne eller skruer lidt på
lovgivningen. Det er forsøgt for længe.
Nogen peger på, at løsningen bare er at flytte handicapområdet
væk fra kommunerne. Jeg tror, man skal være varsom med at tro,
at det vil løse alting. For hvis man bare flytter opgaven, flytter
problemerne jo med. Jeg mener grundlæggende heller ikke, at vi
skal centralisere mere, end hvad der er nødvendigt. Danmark er
blevet så rigeligt centraliseret i forvejen.
Og på nuværende tidspunkt har vi ganske enkelt heller ikke viden
nok om tilbud og målgrupper til at stå på et tilstrækkeligt grundlag
for at kunne vurdere, om en opgaveflytning er klogt.
Det vil derfor efter min opfattelse tendere til det uansvarlige, hvis
vi uden videre løfter handicapområdet væk fra kommunerne. Men
det er en diskussion, vi får lejlighed til at tage med hinanden igen
inden længe, når vi skal behandle borgerforslaget om netop dette
emne.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Når det så er sagt, så anerkender vi i regeringen fuldstændig
behovet for at gå mere grundlæggende til værks.
Hvis vi skal opnå de ændringer, der er behov for, så skal vi skrue
på de helt store håndtag og også turde lave nogle mere
strukturelle ændringer.
Den enkelte sagsbehandler sætter sig jo til skrivebordet hver
morgen med et oprigtigt ønske om at hjælpe borgerne og gøre en
forskel, men de strukturelle rammer gør det ofte svært.
Først og fremmest ser vi det som helt afgørende at få rettet op på
økonomien i kommunerne.
Den pressede økonomi er nemlig, som jeg ser det, den
strukturelle hovedårsag til, at vi står i den nuværende situation, og
det er et synspunkt, som også Betina Post
den tidligere formand
for Dansk Socialrådgiverforening - har fremført. Og
som DH’s
undersøgelse også anskueliggør, fordi en del af borgerne oplever,
at økonomiske hensyn er mere tungtvejende end faglige.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
For retssikkerheden er som oftest det første offer, hvis der er
budgetmæssige udfordringer i kommunerne som en klog mand
har sagt det.
I regeringen har vi derfor sat et stort velfærdsløft i gang i
kommunerne på mere end tre mia. kr. i de seneste to
økonomiaftaler. Og kommunerne har budgetteret med at bruge 1
mia. kr. ekstra på voksenhandicapområdet i 2020 i forhold til
2019. Samtidig har vi landet et mere retfærdigt udligningssystem,
så der kan blive råd til bedre velfærd i hele landet.
Et løft af velfærdsøkonomien er nødvendigt, fordi velfærden i
kommunerne
som jeg nævnte før
i mange år er blevet udsultet
først pga. finanskrise og efterfølgende under den borgerlige
regering, der var mere optaget af skattelettelser og nedskæringer i
de kommunale budgetter.
Vi vil med den kommende velfærdslov sørge for, at
velfærdsøkonomien følger med, efterhånden som vi bliver flere
ældre og børn. Så der er råd til en ordentlig velfærd.
For det andet er Evalueringen af det specialiserede socialområde
også helt central i arbejdet med at sikre, at borgerne får den rette
indsats fra start.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
For første gang i rigtig mange år, har regeringen nu
sammen
med støttepartierne
igangsat en stor evaluering af området. Vi
har lyttet til interessenterne på området, og vi får nu indsamlet et
godt fundament af viden om tilbud og målgrupper på
socialområdet.
I evalueringen ser vi bl.a. på, om der i kommunernes visitation er
de rette kompetencer til stede til at vurdere borgernes behov og
tilbyde den rette specialiserede hjælp af god kvalitet. Dét er helt
afgørende for tilliden og retssikkerheden.
[Konkrete retssikkerhedsinitiativer]
Evalueringen af det specialiserede socialområde vil være med til
at løfte indsatsen for mennesker med handicap helt strukturelt.
Det er et vigtigt tiltag, som jeg tror vi er mange, der har rigtig høje
forventninger til. Men det er også et tiltag som mennesker med
handicap ikke kan mærke her og nu.
Regeringen har derfor også i finansloven for 2021 sammen med
de øvrige partier bag finanslovsaftalen afsat midler til flere
borgerrådgivere.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Det er vigtigt i forhold til at styrke retssikkerheden generelt, men
også for borgere med handicap.
En borgerrådgiver kan være den, der får en tilspidset situation til
at løsne op, f.eks. ved at yde uvildig vejledning til borgeren og
bistå med at pege på hjælpemulighederne og
forventningsafstemme i forhold til, hvilken hjælp der kan ydes.
Vi har også fået gjort op med sparekonsulenter i kommunerne, så
borgerne ikke risikerer at få reduceret deres hjælp fordi en
konsulent, der tjener penge på at finde besparelser for kommunen
har udtalt sig.
Det synes jeg er værd at glæde sig over.
For
”no cure no pay”-tankegangen
må aldrig vinde frem i det
offentlige system på velfærdsområdet.
[Retssikkerhed som tema i KØA 22 og øvrige nye tiltag]
Men vi skal og kan gøre mere.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Man skal som borger have tillid til det system, som er sat i verden
for at hjælpe én, og man skal altid opleve at blive mødt med
høflighed, respekt og ordentlighed. Og man skal selvfølgelig føle
sig inddraget i de beslutninger, der tages.
Samtidig skal vi have forbedret sagsbehandlingen i kommunerne,
så den alt for høje omgørelsesprocent i Ankestyrelsen bliver bragt
ned.
Regeringen vil derfor sætte retssikkerheden på handicapområdet
på dagsordenen i de kommende forhandlinger med KL om
kommuneøkonomiaftalen for 2022.
KL har på det seneste ved flere lejligheder tilkendegivet vilje til
konstruktivt at gå ind i arbejdet med styrkelse af retssikkerheden.
Den tilgang er for mig at se helt afgørende for, at vi får løst
problemerne, og jeg ser derfor også frem til, at vi får de her
problemstillinger på bordet ved kommuneøkonomiforhandlingerne.
Som jeg nævnte tidligere, mener jeg, at det er helt afgørende, at vi
taler sammen og skaber fælles fodfæste frem for, at vi graver
grøfterne dybere.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Vi skal ikke stå i hvert vores ringhjørne hjørne og pege fingre. Det
gør ikke noget bedre for nogen. Vi skal i stedet sætte os ved
samme bord og forpligte hinanden på at gøre det bedre for
borgerne.
Derfor vil jeg som noget nyt også tage initiativ til et partnerskab
med KL, Danske Handicaporganisationer og Dansk
Socialrådgiverforening om tillid og retssikkerhed på
handicapområdet.
I partnerskabet kan vi få sat problemstillingerne på dagsordenen,
og vi kan fortsætte det gode arbejde som DH og KL har igangsat
med fælles fokus på borgerinddragelse.
For som jeg også nævnte før, er det væsentligt, at vi får genskabt
tilliden mellem borger og system.
[Afrunding]
Hvis jeg så skal samle lidt op her til sidst, så er mit og regeringens
væsentligste budskab, at det ikke skal være en kamp at få hjælp.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra det åbne samråd den 11/2-21 om kommunernes hjælp til personer med handicap, til social- og ældreministeren
Og det skal ikke være sådan, at man oplever ikke at blive
inddraget i sin sag eller får mangelfuld vejledning om den hjælp,
der kan være relevant.
Vi skal have rettet op på området nu. Og vi er godt i gang.
Det gør vi først og fremmest med strukturelle greb, hvor vi sikrer
de økonomiske rammer for et velfærdsløft i kommunerne, og hvor
vi i Evalueringen af det specialiserede socialområde går grundigt
til værks.
Og vi gør det med konkrete og målrettede initiativer til at skabe
øget tillid, hvor nogle allerede er sat i gang, mens andre følger.
Og så vil vi tage retssikkerhed op som tema i de kommende
forhandlinger med KL om kommuneøkonomiaftalen for 2022.
Regeringen har altså i gangsat en række tiltag, så vi kan få rettet
op på området, få øget tilliden og stoppe grøftegravningen. Og vi
har tænkt os at fortsætte!
Tak for ordet.
14