Redegørelse over Socialtilsynets tilsyn med Havregården
Kort om Havregården Kostskole
Havregården er en kostskole med anbringelsespladser, jfr. servicelovens § 66, stk. 1, nr. 8,
godkendt til 46 pladser til børn og unge i alderen 11-18 år. Tilbuddet har eksisteret siden
1970 og er beliggende lidt uden for Gilleleje i Gribskov Kommune. Alle pladser anvendes til
anbragte unge.
Tilbuddets forstander var frem til 11. oktober 2020 Morten Ulrik Jørgensen, som også sidder i
byrådet for Gribskov Kommune og er engageret i en række andre virksomheder i
lokalområdet. Han driver sammen med sin kone bl.a. et ”ungdomsboliger med støtte”, som
ikke er omfattet af lov om sociatilsyn, og ”Landskabspleje”, som er en
enkeltmandsvirksomhed ejet af Morten Ulrik Jørgensen.
Socialtilsyn Hovedstaden fører et socialfagligt tilsyn med Havregården Kostskole, mens
tilsynet med tilbuddets organisation, ledelse og økonomi varetages af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK) i henhold til friskoleloven. Arbejdstilsynet fører tilsyn med
arbejdsmiljøet i tilbuddet.
Havregårdens bestyrelsen har på baggrund af de forhold, som socialtilsynet og til dels
arbejdstilsynet har afdækket, og på baggrund af dialogen med socialtilsynet besluttet at lukke
tilbuddet. Havregården ophører derfor den 31. december 2020. Der er efter det oplyste 19
elever tilbage på skolen (den 27. oktober 2020), efter at flere anbringende myndigheder har
fundet andre placeringer til børnene, og efter at Havregården selv har udskrevet nogle af de
elever, der ikke faldt inden for godkendelsesrammen.
En gruppe af tidligere elever fra Havregården Kostskole har stiftet en fond kaldet Fonden
Gamle Elevers Klub, som i 2016 stiftede en selvstændig fond,
Havrehusene,
hvis formål er
at drive et opholdssted og udslusningstilbud, primært for tidligere elever fra Havregården.
Havrehusene er beliggende i to parcelhuse på nabogrunde til Havregården. Havrehusene er
en selvstændig juridisk enhed og et selvstændigt tilbud i socialtilsynssammenhænge, men
Socialtilsyn Hovedstaden har afgjort, at Havregården og Havrehusene indgår i en
koncernlignende konstruktion med hinanden pga. samhandel, sammenfald i
bestyrelsesmedlemmer og sammenfald i øverste daglige ledelse.
Kritikken, der har været rejst af medierne og af socialtilsynet m.fl., vedrører primært
Havregården. Socialtilsynet vil også pga. sammenhængen mellem tilbuddene nu intensivere
tilsynet med Havrehusene.