Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2348039_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1707
Doknr.
391074
Dato
08-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 323 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 323:
”Vil
ministeren redegøre for eksisterende viden omkring anbringelser ved tvang
overfor frivillige anbringelser set i forhold til barnets trivsel og fremtidsudsigter,
samt hvilke initiativer der i regeringens udspil
”Børnene
Først” tages for at
understøtte frivillige anbringelser frem for anbringelser ved tvang?”
Svar:
Social- og Ældreministeriet er ikke bekendt med særlig viden omkring
anbringelser uden samtykke over for anbringelser med samtykke i forhold til
barnets eller den unges trivsel og fremtidsudsigter.
Hvert andet år gennemføres der en landsdækkende undersøgelse af anbragte
børn og unges trivsel. Undersøgelserne har primært været foretaget af VIVE og
er gennemført som spørgeskemaundersøgelser blandt 11-, 13-, 15-, og 17-
årige anbragte børn og unge. Formålet med trivselsundersøgelsen er at følge
op på, hvordan anbragte børn og unge har det, fx i forhold til deres
anbringelsessted, venner, sundhed, skolegang og fritidsliv, men der ses ikke
på, hvorvidt de deltagende børn og unge er anbragt med eller uden samtykke.
Ud over trivselsundersøgelsen har VIVE i 2020 udgivet en analyse
”Tidligere
anbragte unge
– 18 år og på vej mod voksenlivet”.
Analysen baserer sig på en
spørgeskemaundersøgelse og belyser nogle af de centrale udfordringer,
som tidligere anbragte unge står overfor i overgangen til voksenlivet, herunder
deres trivsel. Der skelnes i undersøgelsen ikke mellem unge, der har været
anbragt med eller uden samtykke.
På baggrund af registerdata er det muligt at undersøge, hvordan tidligere
anbragte klarer sig på en række parametre i det tidlige voksenliv, fx
uddannelse, beskæftigelse mv. Det er også muligt at se på, om de har været
dømt for kriminalitet. Data giver ikke mulighed for at belyse selvrapporteret
trivsel som i de ovennævnte spørgeskemaundersøgelser.
Ser man således på, hvordan 25-29-årige tidligere anbragte klarer sig på disse
tre parametre, opdelt efter om de unge har været anbragt med eller uden
samtykke, ser man, at de to grupper generelt ligner hinanden. Dog er der tegn
på, at de unge, som har været anbragt
uden
samtykke, i gennemsnit klarer sig
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om anbringelser ved tvang overfor frivillige anbringelser set i forhold til barnets trivsel og fremtidsudsigter, til social- og ældreministeren
2348039_0002.png
lidt bedre i forhold til at gennemføre en uddannelse ud over grundskolen og i
forhold til at være i beskæftigelse, jf. figur 1 og 2.
Figur 1
Højest fuldført uddannelse blandt 25-29-
årige tidligere anbragte efter samtykke, 2019
Pct.
80
Pct.
80
Figur 2
Socioøkonomisk status blandt 25-29-årige
tidligere anbragte efter samtykke, 2019
Pct.
50
Pct.
50
60
60
40
30
40
30
20
10
0
Beskæf-
tigelse
Uddan-
nelse
Kontant-
hjælp
Førtids-
pension
Øvrige
40
40
20
20
20
10
0
0
Grundskole
Gymnasial
udd.
Erhvervsf. Videregående
udd.
udd.
Uden samtykke, § 58
0
Med samtykke, § 52
Med samtykke, § 52
Uden samtykke, § 58
Anm.: Omfatter alle i alderen 25-29 år ultimo 2019, som tidligere har været anbragt uden for hjemmet jf. §§ 52 eller
58 i serviceloven, og som indgår i befolkningsregistret ultimo året. Samtykkegrundlaget er opgjort på
tidspunktet for første iværksatte anbringelse. Personer, som ikke har oplysninger om anbringelsesgrundlag
(samtykke) eller som har været anbragt som følge af en strafferetlig afgørelse, er ikke med i opgørelsen.
Højest fuldført uddannelse er opgjort pr. 30. september 2019. Personer som ikke har oplysninger om
uddannelse indgår i ’Grundskole’.
Socioøkonomisk status er dannet ud fra væsentligste indkomstkilde i løbet
af 2019. Det bemærkes, at tidligere anbragte også omfatter børn og unge, som har været anbragt pga. et
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, hvilket kan være med til at forklare, at ca. 10 pct. modtager
førtidspension.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Ser man på, hvor mange af de tidligere anbragte unge i alderen 25-29 år, som
har fået en strafferetlig dom, gælder det 25 pct. af de unge, som har været
anbragt
med
samtykke, jf. figur 3. Blandt de unge, som har været anbragt
uden
samtykke, er det 22 pct., som har fået en strafferetlig dom, jf. figur 4.
Figur 3
Andelen af 25-29-årige tidligere anbragte
med
samtykke, som har fået en dom, 2019
Figur 4
Andelen af 25-29-årige tidligere anbragte
uden
samtykke, som har fået en dom, 2019
25 pct.
22 pct.
75 pct.
78 pct.
Fået en straffretlig dom
Ikke fået en dom
Fået en straffretlig dom
Ikke fået en dom
Anm.: Omfatter alle i alderen 25-29 år ultimo 2019, som tidligere har været anbragt uden for hjemmet jf. §§ 52 eller
58 i serviceloven, og som indgår i befolkningsregistret ultimo året. Samtykkegrundlaget er opgjort på
tidspunktet for første iværksatte anbringelse. Personer, som ikke har oplysninger om anbringelsesgrundlag
(samtykke) eller som har været anbragt som følge af en strafferetlig afgørelse, er ikke med i opgørelsen.
Domme er baseret på perioden 1995-2019, og omfatter udelukkende fældende strafferetlige afgørelser.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Det bemærkes, at det på baggrund af de observerede forskelle i
uddannelsesniveau, tilknytning til arbejdsmarkedet og kriminalitet, ikke kan
konkluderes, at det er samtykkegrundlaget, der er årsag til forskellene mellem
de to grupper af tidligere anbragte.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om anbringelser ved tvang overfor frivillige anbringelser set i forhold til barnets trivsel og fremtidsudsigter, til social- og ældreministeren
2348039_0003.png
Der er i Børnene Først ikke initiativer, som går særskilt på at understøtte
forældres samtykke til en anbringelse. Regeringens fokus med udspillet er et
øget fokus på barnets rettigheder og stemme. Det fremgår af udspilsteksten:
”Regeringen vil udforme en Barnets Lov, som anerkender børn i deres egen ret
og som selvstændige individer med egen stemme. Reglerne skal være til for
barnets skyld og ikke for forældrenes eller myndighedernes”.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3