Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1707
Doknr.
391074
Dato
08-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 322 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 322:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen mener, at der er
”fundamental
Forskel” på at hjælpe familier med socialt udsatte børn og familier med børn
med funktionsnedsættelse, som det fremgår af udspillet ”Børnene Først” og vil
ministeren endvidere redegøre for, hvordan regeringen forestiller sig, at dette
skal afgrænses i praksis, herunder hvad der skal ske i sager, hvor børn og
familier både har sociale problemer og en funktionsnedsættelse, om det her vil
være en diagnose, der er afgørende for indplacering i lovgivning, samt hvad
den grundlæggende forskel skal være i de støtteforanstaltninger, der gives til
familierne?
Svar:
Regeringen ønsker at skabe de bedst mulige rammer for alle børn og unge, der
har brug for særlig hjælp og støtte, uanset om støttebehovet har udspring i
sociale problemer eller i en funktionsnedsættelse hos barnet eller forældrene.
Regeringen ønsker ikke at ændre på den grundlæggende forudsætning om, at
afgørelser om hjælp og støtte i alle sager skal tage afsæt i en konkret og
individuel vurdering af det enkelte barns og den enkelte familiens behov. Viden
om baggrunden for støttebehovet er i denne forbindelse væsentlig for
vurderingen og kan have betydning for, hvilke indsatser, der skal iværksættes.
Eksempelvis er kendskabet til baggrunden for barnets eller familiens
udfordringer en forudsætning for, at kommunen kan vurdere om der er behov
for handicapkompenserende indsatser. Baggrunden for udfordringerne kan
også have betydning for tilrettelæggelsen af andre indsatser, herunder både
forebyggende og mere indgribende indsatser over for barnet eller familien.
Opdelingen af lovgivningen, som der lægges op til i Børnene Først, vil ikke
nødvendigvis medføre, at der bliver store forskelle i hvilke typer af indsatser,
der iværksættes efter de to regelsæt. Lige som i dag vil børn og familier
således have adgang til en bred vifte af indsatser, som kan dække de
forskellige behov, som barnet eller familien har
–
uanset baggrunden for
støttebehovet.
Men tilrettelæggelsen af indsatserne kan være forskellige, afhængigt af om
indsatsen skal imødekomme udfordringer, der følger af sociale problemer som
1