Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1707
Doknr.
391074
Dato
08-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 316 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 316:
”Regeringens udspil ”Børnene
Først” rummer flere forslag, der indebærer en 3-
års grænse. F.eks. forslaget om, at kommunen skal vurdere, om barnet skal
bortadopteres efter 3 års anbringelse (forslag 7), forslaget om, at der efter 3 års
anbringelse automatisk skal ske en vurdering af, om anbringelsen skal være
permanent (forslag 9), og barnets ret til efter 3 års anbringelse at anmode om
en permanent fjernelse (forslag 14). Ministeren bedes redegøre for:
- baggrunden for at sætte skillelinjen ved 3 år,
- hvilke konsekvenser det vil have for både forældre og kommune til at afslutte
(den eventuelt frivillige) anbringelse, før den runder de tre år,
- hvilke overvejelser ministeriet har om konsekvenserne for konfliktniveau ved
en sådan fast grænse,
- hvilke overvejelser der har været om konsekvenserne for barnets følelse af
ansvar ved en sådan fast grænse,
- hvor mange anbringelser
–
på henholdsvis institution og i plejefamilie
–
det
vurderes årligt at være omfattet af 3-års grænsen, hvis bestemmelserne var
gældende i dag,
- hvordan muligheden videreført anbringelser anvendes i dag, og hvorfor
ministeren ikke finder
denne tilstrækkelig?”
Svar:
Hensyn til kontinuitet i barnets opvækst er helt centralt for forslagene i
regeringens udspil ’Børnene Først’.
Langt de fleste børn, der er anbragt i mere
end tre år, er også anbragt, når de fylder 18 år. Det er allerede i dag muligt at
træffe afgørelse om videreført anbringelse efter servicelovens § 68 a, når et
barn eller en ung har været anbragt uden for hjemmet i mindst tre år, og
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Det blev indført med et bredt flertal i
Folketinget i forbindelse med Barnets Reform, og det er efter min opfattelse
fortsat grundlæggende fornuftigt, at grænsen er sat ved tre år.
Af VIVE’s rapport ’Kontinuitet i anbringelser’ fremgår det, at muligheden for
videreført anbringelse efter servicelovens § 68 a blot har været anvendt 121
gange i perioden 2009-2015. Størstedelen af afgørelserne beroede på sager,
hvor det anbragte barn var i alderen 3-10 år. Regeringen har derfor vurderet, at
der er behov for at styrke denne mulighed for en mere permanent anbringelse,
som det også foreslås i udspillet, for at sikre ro og kontinuitet for barnet.
1