Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2346734_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Dato: 04-03-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPZHS
Sagsnr.: 2103755
Dok. nr.: 1611791
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 4. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 299 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 299:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 3. december 2020 fra Center for Ludo-
mani om den bevillingsmæssige situation for behandling og forebyggelse af ludo-
mani, jf. SOU alm. del - bilag 102.”
Svar:
Center for Ludomani anmoder om, at der tages stilling til nedenstående:
At bevillingsperioden er for kort - forlænges fra to til fem år
At Ludomanipuljen skal indeksreguleres
At udmøntning af midler skal følge regnskabsåret (jan.
dec.)
Indsatsen mod ludomani følger af den politiske aftale om delvis spilliberalisering fra
februar 2010 (S, DF, V, LA, RV, SF og KF). Med aftalen fulgte, at der fra 2012 og frem
blev afsat 34,9 mio. kr. årligt til bekæmpelse af ludomani. Som følge af den politiske
aftale fra januar 2017 om liberalisering af bl.a. onlinebingo fra 2018, er der afsat
yderligere 2 mio. kr. årligt fra 2018 og frem. Aftalen havde bl.a. til formål, at styrke
indsatsen mod forebyggelse og behandling af ludomani, og samtidig sikre, at indsat-
sen er evidensbaseret. Parterne ønsker fortsat dokumentation for effekten af indsat-
sen for bekæmpelse af ludomani, og at følge den rivende udvikling på spilområdet,
med henblik på at være på forkant med evt. regulering for at forhindre, at flere spil-
lere udvikler spilproblemer. Derfor afsætter parterne med aftalen hvert 5. år 2,5 mio.
kr. årligt over 2 år (første gang i 2021-2022 og igen i 2026-2027 osv.) til Skatteministe-
riet, der skal gennemføre nye ludomaniundersøgelser vedr. prævalens og spiladfærd.
Dertil afsættes hvert 5. år 2 mio. kr. (første gang i 2020 og igen i 2025 osv.) til
Sundhedsministeriet, der skal gennemføre et nyt forskningsprojekt vedrørende både
behandlings- og forebyggelsesmetoder for ludomani med henblik på at sikre, at ind-
satsen i behandling og forebyggelse af ludomani fortsat er baseret på evidens.
Midlerne til forebyggelse og behandling af ludomani under Sundhedsministeriets res-
sort udmøntes som en pulje og er afsat på finansloven. Med udgangspunkt i Finanslo-
ven 2021, betyder det således, at der i både 2021 og 2022 vil være 36,0 mio. kr. afsat
til forebyggelse og behandling af ludomani. Tilskuddet gives som tilsagn inden for en
periode på op til 2 år. Puljen til forebyggelse og behandling af ludomani har i en år-
række været udmøntet for ét år af gangen. I forbindelse med puljen for 2019 og 2020
er der som noget nyt givet mulighed for toårige tilsagn, bl.a. af hensyn til større bud-
getsikkerhed for modtagere af puljen. Dertil bemærkes, at ludomanipuljen P/L regu-
leres, men det giver ikke nødvendigvis udslag i en ændret bevilling, da P/L-beløbet af-
hænger af bevillingens størrelse samt reguleringsprocenten.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/12-20 fra Center for Ludomani om den bevillingsmæssige situation for behandling og forebyggelse af ludomani, til sundhedsministeren
2346734_0002.png
Sundhedsministeriet annoncerer årligt puljen på www.sum.dk samt i landsdækkende
dagblade. Midlerne til forebyggelse og behandling af ludomani kan søges af private
behandlingsinstitutioner for ludomaner eller andre institutioner. I kriterierne for til-
deling af midler til hhv. forebyggelse og behandling af ludomani lægges der bl.a. vægt
på:
Forebyggelse:
Forebyggende informationsarbejde på nationalt og lokalt plan
Indsats målrettet risikogrupper
Forebyggende indsats mod tilbagefald
Behandling:
Behandlingsstedet har en velbeskrevet metodisk behandlingsmodel.
Der skal være ansat tværfagligt og faguddannet personale (sundhedsfagligt,
herunder psykologer, og socialfagligt).
Der skal foretages en årlig evaluering og status af behandlingen.
Der skal være åbenhed og offentlig indsigt i, hvor mange personer der behandles
på behandlingsstedet.
Der skal være et offentligt tilgængeligt regnskab.
Der bør sikres nem tilgængelighed til behandlingsmulighederne i hele landet.
Sundhedsstyrelsen giver en faglig vurdering af de indkomne ansøgninger på baggrund
af de ovenstående kriterier. Herefter udmønter ministeriet puljen på baggrund af
Sundhedsstyrelsens faglige vurdering. Der lægges op til, at flest mulige af de ansøg-
ninger Sundhedsstyrelsen anbefaler får tildelt midler fra puljen, hvilket indebærer, at
de fleste ansøgere ikke får bevilget hele det ansøgte beløb. Der tages samtidig hensyn
til, at midlerne fordeles på tværs af landet for at sikre den geografiske fordeling af be-
handlingssteder for ludomani.
Jeg har forståelse for ønsket om, at de bevilgede midler følger regnskabsåret (jan.
dec.), og jeg vil bestræbe mig på at tildelingen af midler sker tidligere, end hvad der
hidtil har været tilfældet. Dette vil dog ske under iagttagelse af øvrige politiske pro-
cesser og prioriteringer.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Zelle Huma Sheikh
Side 2