Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2343033_0001.png
Til samtlige kommuner, regioner og socialtilsyn samt rele-
vante myndigheder og organisationer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 11230
Doknr.
340401
Dato
10-12-2020
Orientering om kommunernes mulighed for at yde kompensation for soci-
ale tilbuds merudgifter til COVID-19
Social- og Indenrigsministeriet ønsker med denne orientering at præcisere og give et
samlet overblik over kommunernes muligheder for kompensation for sociale tilbuds
merudgifter til håndtering af COVID-19 på socialområdet.
Aftale om kommunernes økonomi for 2021
Som led i aftalen om kommunernes økonomi for 2021 er regeringen og KL enige om,
at kommunerne kompenseres med i alt 2,6 mia. kr. til håndtering af merudgifter rela-
teret til COVID-19 i 2020. Der er i aftalen ikke fastsat krav om størrelsen på kompen-
sationen til de enkelte kommunale og private tilbud, da det vil være op til en lokal vur-
dering på baggrund af lokale forhold.
Det forudsættes, at der er hjemmel til kompensationen (enten i aftalen mellem tilbud-
det og kommunen eller i lovgivningen), og at den enkelte kommune går i dialog med
de private tilbud omkring udgifter relateret til COVID-19 og i dialogen finder et niveau
for kompensation til de private, som er i balance med den fornødne dokumentation og
merudgiftsniveauet i kommunen i øvrigt.
Det er således forudsat, at kommunen går i dialog med de sociale tilbud omkring ud-
gifter relateret til COVID-19. De sociale tilbud har dog også mulighed for at rette hen-
vendelse til kommunen med henblik på en dialog om kompensation.
På socialområdet vil det sige, at kommunen enten kan
yde et tilskud til det sociale tilbud efter § 14, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 1017 af
19. august 2017 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social
service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (fi-
nansieringsbekendtgørelsen),
betale en forhøjet takst til det sociale tilbud, eller
indgå forhandling med det sociale tilbud om ændret betaling.
Disse muligheder uddybes nedenfor.
Kommunerne kan yde tilskud til sociale tilbud efter serviceloven
Det bemærkes, at der med ”sociale tilbud” i forbindelse
med denne kompensationsmu-
lighed menes takstfinansierede tilbud, der er oprettet efter §§ 32, 36, 66, 103, 104, 107,
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: MFU spm. om de selvejende og private velfærdsleverandørers rettigheder og muligheder, hvis kommunerne ikke vil udbetale kompensation for tilbuddets covid-19relaterede merudgifter, til social- og ældreministeren
2343033_0002.png
108, 109, 110 eller 192 i lov om social service, og som er omfattet af § 8 i bekendtgø-
relse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling
for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner.
Det følger af finansieringsbekendtgørelsens § 14, nr. 2, at den kommunale, regionale
eller private driftsherre
med henblik på at oprette eller opretholde tilbud
kan
indgå aftaler med en eller flere kommunalbestyrelser om delt finansieringsansvar. I
den forbindelse forstås aftaler, hvor en eller flere kommunalbestyrelser bidrager til fi-
nansieringen af et konkret tilbud, uden at kommunalbestyrelsen selv er driftsherre.
Social- og Indenrigsministeriet skal således fremhæve, at denne mulighed også gør sig
gældende i forhold til, at en eller flere kommunalbestyrelser kan yde tilskud eller an-
den form for driftstilskud til det kommunale, regionale eller private tilbud efter ser-
viceloven for at dække tilbuddets merudgifter til håndtering af COVID-19, hvis det
sker med henblik på at opretholde et tilbud.
Med denne løsning vil enten den visiterende kommune eller den stedlige kommune for
de sociale tilbud kunne kompensere sociale tilbud for merudgifter til COVID-19. For at
sikre, at der ikke sker dobbeltkompensation, bør kommunerne bede de sociale tilbud
om dokumentation for, at tilbuddet ikke allerede er blevet kompenseret af en anden
kommune. Kommunen skal i den forbindelse iagttage offentligretlige grundsætninger
om neutralitet, saglighed og lighed i forvaltningen samt om økonomisk forsvarlig for-
valtning. For det andet skal kommunen iagttage statsstøttereglerne, udbudsdirektivet,
som udmøntet i udbudsloven, og anden EU-lovgivning, og anden lovgivning, såsom de
kommunale og regionale bevillings-, regnskabs- og revisionsregler, markedsføringslo-
ven m.v.
De sociale tilbud har mulighed for at hæve taksterne
Det bemærkes, at der med ”sociale tilbud” i forbindelse
med denne og den følgende
kompensationsmulighed menes takstfinansierede tilbud, der er oprettet efter lov om
social service, og som er omfattet af § 8 i bekendtgørelse om finansiering af visse ydel-
ser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalfor-
sorgens institutioner.
Social- og Indenrigsministeriet offentliggjorde i juni 2020 et Q/A på ministeriets
hjemmeside om de sociale tilbuds håndtering af merudgifter til COVID-19.
Det fremgår blandt andet af ministeriets offentliggjorte Q/A, at der inden for gældende
regler er mulighed for at øge taksterne for sociale tilbud efter serviceloven som følge af
COVID-19-relaterede ekstraudgifter. Hvis tilbuddene således ikke kan afholde deres
COVID-19-relaterede ekstraudgifter inden for det almindelige driftsbudget, kan de
hæve deres takster, selv om det er midt i året, da budgetforudsætningerne har ændret
sig.
I givet fald skal takstændringerne ske på baggrund af et ændret budget, som skal god-
kendes af socialtilsynet. Det anførte har som konsekvens, at tilbuddene kan få merud-
gifterne dækket af kommunerne via hævede takster.
Det bemærkes, at denne mulighed for kompensation for de sociale tilbuds merudgifter
til COVID-19
er meldt ud i forbindelse med aftale om ”Et
stærkt civilsamfund både un-
der og efter COVID-19”
fra 7. april 2020.
Muligheden gør sig fortsat gældende.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: MFU spm. om de selvejende og private velfærdsleverandørers rettigheder og muligheder, hvis kommunerne ikke vil udbetale kompensation for tilbuddets covid-19relaterede merudgifter, til social- og ældreministeren
2343033_0003.png
De sociale tilbud kan genforhandle betalingen med den visiterende kommune
Hvis det sociale tilbud ikke hæver taksterne, har tilbuddet til enhver tid mulighed for
at forhandle eller genforhandle betalingen med den visiterende kommune efter almin-
delige aftaleretlige regler.
Hvis det sociale tilbud således genforhandler aftalen og betalingen med den visite-
rende kommune, vil underskuddet/merudgifterne blive finansieret af den visiterende
kommune.
Afsluttende bemærkninger
Det følger af ovenstående, at kommunen kan yde tilskud eller anden form for driftstil-
skud til det kommunale, regionale eller private tilbud efter serviceloven, de sociale til-
bud kan hæve deres takster efter gældende regler eller forhandle eller genforhandle
betalingen med den visiterende kommune efter almindelige aftaleretlige regler. På
denne måde vil tilbuddets merudgifter til håndtering af COVID-19 kunne blive dækket
af kommunerne.
Kommunerne skal være opmærksomme på, at hvis der hverken ydes et tilskud til det
sociale tilbud efter finansieringsbekendtgørelsens § 14, nr. 2, betales forhøjet takst til
det sociale tilbud, eller indgås forhandling om ændret betaling til det sociale tilbud, vil
det kunne få betydning for de sociale tilbuds mulighed for at fortsætte deres virksom-
hed.
Kommunen skal, uanset hvordan de sociale tilbuds merudgifter til COVID-19 søges
dækket, sikre sig tilstrækkelig dokumentation, herunder med henblik på at der ikke
sker dobbeltkompensation.
Det bemærkes endeligt, at de sociale tilbud kan gå i dialog med kommunerne om ud-
gifter til håndtering af COVID-19, der er afholdt i 2020. Det gælder også, hvis et tilbud
tidligere har oplevet at få afvist kompensation for udgifter til COVID-19 af en kom-
mune, inden denne orientering er udsendt.
Med venlig hilsen
Anita Hørby
Kontorchef
3