Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2343031_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 1340
Doknr.
387268
Dato
01-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 1. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 286 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 286
”Det
fremgår af Social- og Indenrigsministeriets notat om kommuners kompensation
af covid-19-relaterede merudgifter, jf. SUU alm del, spg. 333, at kommunerne kan (og
ikke skal) kompensere selvejende og private for deres covid-19-relaterede merudgif-
ter. Er ministeren enig i, at det i mange tilfælde kan betyde, at kommunen vælger kun
at kompensere de kommunale tilbud og i forlængelse heraf vil ministeren oplyse om
de selvejende og private velfærdsleverandørers rettigheder og muligheder, hvis kom-
munerne ikke vil udbetale kompensation for tilbuddets covid-19relaterede merudgif-
ter?”
Svar:
For så vidt angår den første del af spørgsmålet om, hvorvidt kommunerne skulle
vælge alene at kompensere kommunale tilbud, kan jeg henvise til min samtidige be-
svarelse af SOU alm. del spm. 285. Heraf fremgår det blandt andet, at regeringen har
en klar forventning om, at kommunerne er i dialog med de private institutioner, herun-
der tilbud og leverandører på social- og ældreområdet, omkring udgifter relateret til
COVID-19 og finder et passende niveau for kompensation.
For så vidt angår den anden del af spørgsmålet om øvrige rettigheder og muligheder
for de sociale tilbud, kan jeg oplyse, at det daværende Social- og Indenrigsministerium
den 10. december 2020 udsendte en uddybende orienteringsskrivelse om kommuner-
nes mulighed for at yde kompensation for sociale tilbuds merudgifter til COVID-19 til
blandt andet samtlige kommuner. Skrivelsen vedrører takstfinansierede tilbud og ydel-
ser efter serviceloven på social- og ældreområdet.
KL var inddraget i arbejdet med orienteringsskrivelsen. Derudover afholdt det davæ-
rende Social- og Indenrigsministerium møde med Selveje Danmark, Dansk Erhverv og
LOS forud for udsendelsen af orienteringen, hvor problemstillingen blev drøftet med
parterne.
Det fremgår af orienteringen, at kommunerne for så vidt angår takstfinansierede tilbud
og ydelser efter serviceloven på social- og ældreområdet enten kan
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: MFU spm. om de selvejende og private velfærdsleverandørers rettigheder og muligheder, hvis kommunerne ikke vil udbetale kompensation for tilbuddets covid-19relaterede merudgifter, til social- og ældreministeren
yde et tilskud til det sociale tilbud efter § 14, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 1017 af
19. august 2017 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social
service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (fi-
nansieringsbekendtgørelsen),
betale en forhøjet takst til det sociale tilbud, eller
indgå forhandling med det sociale tilbud om ændret betaling.
For så vidt angår ældreområdet og de ydelser, der leveres efter servicelovens § 83,
og som omfattes af reglerne om frit leverandørvalg, så er disse ikke omfattet af finan-
sieringsbekendtgørelsens regler om takstfastsættelse.
Det fremgår af servicelovens § 83, stk. 5, at hjælpen løbende skal tilpasses modtage-
rens aktuelle behov. Forpligtelsen gælder for både kommunale og private leverandø-
rer af hjælpen. Det er Social- og Ældreministeriets opfattelse, at ændringer i borge-
rens behov som følge af situationen omkring covid-19 omfattes af servicelovens § 83,
stk. 5.
Det er Social- og Ældreministeriets opfattelse, at det er en konsekvens af det lovgiv-
ningsmæssige krav om løbende tilpasning af hjælpen grundet covid-19-situationen, at
kommunen kan dække de covid-19 relaterede merudgifter, som den private leveran-
dør har i forbindelse med at levere den aftalte og tilpassede ydelse.
Det er en forudsætning, at den private leverandør i relevant omfang kan dokumentere,
at merudgifterne er nødvendige for at kunne levere den aftalte og tilpassede ydelse.
Hvis sådan dokumentation foreligger, kan kommunen kompensere leverandøren både
bagudrettet og fremadrettet.
Det følger af ovenstående, at såfremt der er behov for, at hjælpen
for at imøde-
komme modtagerens behov
tilpasses fx på pga. en situation med covid-19, vil der
være mulighed for, at kommunerne gennemgår deres aftaler med de private leveran-
dører og vurderer, hvornår der bør aftales en passende kompensation herfor med de
private leverandører.
Der henvises til notat af 17. december 2020 om kommunernes kompensation af covid-
19 relaterede merudgifter, som tidligere er vedlagt besvarelsen af bl.a. SUU alm del
spørgsmål 332.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag
Svar på SOU alm. del spm. 285
Orientering af 10. december 2020 om kommunernes mulighed for at yde kom-
pensation for sociale tilbuds merudgifter til COVID-19
Notat af 17. december 2020 om kommuners kompensation af covid-19 relate-
rede merudgifter
2