Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2328395_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samråd om retssikkerhed
28. januar 2020 kl. 13
FT S-092
10 min. (1882 ord)
Besvarelse af samrådsspørgsmål F
Social- og Indenrigsudvalget
Samrådsspørgsmål F
”Hvordan
vil regeringen sikre bedre retssikkerhed for familierne i
sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner?
Og mener regeringen fortsat, at tvangsanbringelser og
bortadoptioner skal være et mål i sig selv, når retssikkerheden på
området ikke er i orden i dag, særligt set i lyset af de tre sager fra
Fanø som afdækket i DR1-dokumentaren
”Mistænkt for livet” og
det forhold, at der er fejl i hver fjerde sag, hvor børn adopteres
bort mod forældrenes vilje?”
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0002.png
Indledning
Tak for ordet og muligheden for at drøfte et emne, som
regeringen netop har lanceret udspil omkring: Udsatte børn og
unge. Det står helt centralt for mig og regeringen, at vi skal
have styrket dette område.
I samrådsspørgsmål F bliver jeg bedt om at forholde mig til
retssikkerheden i sager om underretninger, tvangsfjernelser og
tvangsadoptioner, samt til regeringens dagsorden omkring
anbringelser og adoptioner.
Det er emner, som vi før har vendt her i udvalget, og det er
også store emner, der fortjener vores fulde opmærksomhed.
Men regeringens udspil er endnu bredere. For vi har brug for
at sætte ind over hele linjen, hvis vi skal lykkes med at give
børnene en tryg og stabil opvækst. Den ambition går jeg ikke
på kompromis med.
Anbringelser er ikke et mål i sig selv
Flere anbringelser og adoptioner skal selvfølgelig ikke være et
mål i sig selv. Det vil jeg gerne slå helt fast. Så vi forhåbentlig
kan undgå den stråmand i vores videre drøftelse her i dag.
Regeringen kommer ikke til at sætte et måltal for, hvor mange
flere anbringelser eller adoptioner, vi vil opnå. Det vil være dybt
useriøst.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0003.png
Jeg mener derimod ikke, at det er useriøst at forholde sig til,
om der i dag bliver anbragt de børn, der har behov for det. Hvis
man spørger mig, er det vores pligt som politikere.
Dem, der mener, at det er forkert af regeringen at tale om, at
flere børn skal have et nyt hjem; de skylder at svare på, om de
mener, der bliver anbragt det rigtige antal børn i dag!
Jeg synes, tallene taler deres eget tydelige sprog.
Statistikkerne viser, at de fleste anbringelser i dag sker blandt
store børn. Vi anbringer næsten fem gange så mange 16-årige
som etårige, toårige, treårige eller fireårige.
Vi ved, at dem, der anbringes første gang som teenagere,
klarer sig dårligere end dem, der har været anbragt som små.
De får en kortere uddannelse, er oftere på kontanthjælp og
kæmper mere med kriminalitet og misbrug end tidligt anbragte.
Jeg mener, at de børn skulle have haft den rette hjælp langt
tidligere, for tidspunktet for anbringelse
har
en betydning. Vi
skal sætte ind med hjælpen tidligt, og det betyder også, at der
er børn, der skal anbringes tidligere, end de bliver i dag.
Så børn har en familie, der ikke kun er til låns, og en opvækst
præget af stabilitet. Så de ved, hvor de skal fejre deres næste
fødselsdag.
Det kræver, at vi ser børnene og deres behov tidligere og
bedre end i dag.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0004.png
Derfor er et af vores forslag, at det automatisk skal vurderes,
om søskende til anbragte børn også skal anbringes, når
anbringelsen skyldes omsorgssvigt fra forældrene.
De søskende er i udgangspunktet udsatte.
Over 5000 halv- og helsøskende til anbragte i dag bor stadig
hjemme hos familien og får
ikke
nogen social indsats efter
serviceloven.
De 5000 børn vil vi i regeringen ikke lade i stikken med
forældre, der før har vist, at de ikke kan tage vare på et barn.
Og derfor skal vi tidligt vurdere behovet for hjælp, så vi sætter
ind, før skaden er sket.
Børn har kun én barndom
og den kan ikke gøres om.
Procesfejlene skal rettes, men ingen børn bliver uretmæssigt
anbragt og adopteret
Når et barn anbringes uden for hjemmet eller bliver
bortadopteret skal retssikkerheden selvfølgelig være i orden
både for børnene og forældrene.
Nogle gange når man hører diskussionerne, kan man let få
den opfattelse, at retssikkerhed på anbringelsesområdet er
en by i Rusland. Det er altså ikke tilfældet!
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0005.png
Jeg vil derfor gerne
endnu en gang - mane i jorden, at
udfordringerne med retssikkerheden betyder, at der er børn,
der uretmæssigt bliver anbragt. Det har
Retssikkerhedsenhedens undersøgelse jo også vist, som vi
drøftede på møde her i udvalget for et par ugen siden.
I 2018 stadfæstede Ankestyrelsen 99 pct. af de afgørelser
om anbringelse uden samtykke, der blev påklaget. Ingen
afgørelser blev ændret til hjemgivelse, fordi
anbringelsesgrundlaget var til stede i alle sager.
Dvs. alle de børn, som kommunerne fandt grund til at
anbringe, dér var der en god grund til at anbringe.
Hvad angår adoptionssager, er det Ankestyrelsen og ikke
kommunerne, der træffer afgørelsen om adoption uden
samtykke. Der er altså altid flere sæt øjne på en sag. I
sidste ende kan sagerne blive behandlet af domsstolene.
Jeg kan oplyse, at ingen af de sager, der er afgjort ved
domstolsbehandling efter lovændringen i 2015, er endt med
en ophævelse af den administrative afgørelse om adoption
uden samtykke.
Der er derfor
ikke
tale om, at børn bortadopteres
uretmæssigt.
Men vi kan ikke komme udenom, at der desværre sker fejl i
sagsbehandlingen.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0006.png
Derfor skal vi have styrket sagsbehandlingen, så
kommunerne oplyser sagerne korrekt fra start.
Ellers risikerer vi, at der opstår mistillid til systemet. Og
mistillid til systemet er ikke til barnets bedste. I en retsstat
som den danske skal retssikkerheden naturligvis være i
orden!
At der sker fejl, må ikke blive en undskyldning for at lade
være med at hjælpe børn med forældre, der svigter. Så
svigter vi børnene dobbelt.
Og så er det helt afgørende, at vi får rettet op på den
manglende børneinddragelse i sagsbehandlingen.
Jeg synes, at det er sigende, at diskussionen om
retssikkerhed altid ender med at handle om forældrenes
rettigheder. Og det er måske derfor, at vi ikke er lykkedes
med at hjælpe udsatte børn og unge bedre i dag.
Når vi taler om retssikkerhed, siger tallene mig nemlig, at vi
ikke gør det godt nok over for børnene.
Fejlene handler alt for ofte om, at børnene ikke bliver
inddraget og hørt godt nok i deres egne sager. Og mine
alarmklokker ringer, når jeg læser tallene omkring
børneinddragelse i sagsbehandlingen. Fx var reglerne om
børnesamtale ikke overholdt i godt halvdelen af de
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0007.png
gennemgåede sager i Børnesagsbarometeret. Og omkring
40 pct. blandt udsatte børn og unge i 12-17 års alderen
svarer, at de ikke har fået oplyst deres rettigheder om at få
indflydelse i egen sag. Mere end hver fjerde oplever, at de
ikke har indflydelse på kommunens beslutninger.
Derfor vil vi i regeringen styrke børnenes rettigheder, så
barnet anerkendes i sin egen ret, og barnet skal vide, at det
har indflydelse på eget liv.
Vi vil give barnet selvstændig partsstatus allerede fra det
10. år. Børn skal have en ret til stabilitet og en ret til at sige
nej til samvær. Og vi vil med en rettighedskanon i
folkeskolen sørge for, at børn kender deres egne
rettigheder.
Med en ny Barnets Lov vil vi altså sætte barnets stemme
over forældrenes. Barnets rettigheder skal altid komme
først.
Børnene Først skal bidrage til stabilitet i opvæksten
Regeringen præsenterede i går vores udspil Børnene Først.
Vi vil ikke lade stå til, mens statistikkerne viser, at alt for
mange udsatte børn ender som udsatte voksne, fordi vi som
samfund ikke formår at sætte ind i tide.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0008.png
Flere skal have et nyt hjem
og de skal have det tidligere.
Vi skal gøre op med, at anbringelse ses som en sidste
udvej. For nogle børn kan det være den rigtige hjælp at
blive anbragt, og børnene skal ikke trækkes igennem
omsorgssvigt efter omsorgssvigt, før vi tør ty til en
anbringelse.
Flere skal også have en familie, der ikke kun er til låns.
Og
hvor børnene kan slå rod.
For nogle børn kan adoption være den bedste løsning fra
start af. Derfor skal det for de helt små spædbørn være
muligt at træffe beslutning om et adoptionsforløb, allerede
før barnet er født. Starten af livet skal ikke være præget af
omsorgssvigt, men skal kunne begynde i en familie, der står
klar med blivende tryghed og kærlighed.
Men det er ikke kun for spædbørnene, at adoption skal
være en mulighed. Muligheden for bortadoption skal
lempes, så børn ikke lades i stikken hos forældre, der ikke
kommer til at kunne yde dem den omsorg, de har brug for.
Hvis det er til barnets bedste, skal bortadoption være en
mulighed, så det er barnets ret til en tryg og stabil familie,
der kommer først.
Kontinuitet er nemlig så afgørende for en opvækst, især når
den allerede har lidt omsorgssvigt. Derfor foreslår vi også,
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0009.png
at det være muligt at gøre en anbringelse permanent, hvis
det er til det bedste for barnet og barnets ønske. Og er der
opstået en tilstrækkelig tæt relation til plejefamilien, skal
adoption være en mulighed. Så barnet har en familie, også
når der er 18 lys i fødselsdagskagen.
Diskussionen om retssikkerhed handler for lidt om børnene
Anbringelser og adoptioner uden samtykke er indgribende
indsatser, og derfor er der også høje krav til
sagsoplysningen og til retssikkerheden. Det skal der
naturligvis fortsat være.
Men retssikkerhed handler også om, at lovgivningen skal
være klar, og det skal være enkelt for fagpersoner at
navigere ud fra den. Derfor vil vi med en ny Barnets Lov
samle reglerne om støtte til udsatte børn og unge ét sted.
Samtidigt skal lovgivningen være fleksibel, så der er plads
til at tilpasse indsatsen til det enkelte barns ønsker og
behov. Det faglige skøn hos dygtige medarbejdere, der er
nærmest barnet, skal veje tungere.
Tiden og energien skal bruges der, hvor det gavner udsatte
børn og unge. Og unødvendigt bureaukrati er ikke til
barnets bedste.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0010.png
Børn skal have voksne i deres liv, som de kan regne med
Vi er nødt til at spørge os selv: Er vi et samfund, der sikrer,
at alle børn vokser op med stabile, trygge og kærlige
rammer?
Nej, er det korte svar, det gør vi ikke godt nok i dag.
Indsatsen over for de mest udsatte børn er ganske simpelt
ikke god nok, og for mange vokser op med omsorgssvigt.
Børn skal vide, at der er voksne, som vil dem af hjertet, og
som de kan regne med. Vi vil give alle børn, der er anbragt
på en institution, et tilbud om at få en venskabsfamilie, så
de også oplever, hvordan det er at være en del af en
almindelig familie. Og en samfundskampagne skal give flere
familier lysten til at gøre en forskel i et udsat barns liv.
Den forskel gør mange plejefamilier allerede i dag. Og vi
skal have forbedret vilkårene for dem, så de tilsvarer den
vigtige opgave, de løfter, når de åbner deres hjem og giver
et barn en ny familie. Både vilkår og støtten skal klæde
plejefamilierne ordentligt på, og derfor foreslår regeringen et
løft af plejefamilieområdet, hvor det organiseres i regionalt
dækkende ”plejefamilie-centre”.
Danskere med hjerterum til udsatte børn er nemlig helt
afgørende for, at vi kan sikre vores børn en barndom, der er
som en barndom skal være: præget af kærlige voksne, der
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 28/1-21 om hvordan regeringen vil sikre bedre retssikkerhed for familierne i sager om underretninger, tvangsfjernelser og tvangsadoptioner, til social- og ældreministeren
2328395_0011.png
er der for én, og den tryghed som er nødvendig for, at et
barn kan folde sig ud og udvikles som sine jævnaldrende.
Afslutning
Børnene Først løser ikke alle problemer. Men vi mener i
regeringen, at det er et ambitiøst skridt i den rigtige retning.
Hen imod dér, hvor vi er et samfund, der sikrer, at alle børn
får en tryg og kærlig opvækst.
Jeg glæder mig meget til at drøfte udspillet i de kommende
forhandlinger. Vi har med udspillet sagt tydeligt, at
regeringen vil sætte børnene først. Det kræver mod. Og jeg
håber, at spørgerne kommer til forhandlingerne med det
samme mod. Så vi ikke igen skal tale om måltal, men kan
tale om det vigtige; nemlig hvordan vi får løftet området til
gavn for udsatte børn og unge.
10