Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2339049_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 1182
Doknr.
387668
Dato
22-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 260 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (Ø).
Spørgsmål nr. 260:
”Vil
ministeren udarbejde en samlet oversigt over, hvor mange forskellige måder
hvorpå man kan blive trukket eller begrænset i ydelser som kontanthjælp, børnecheck
m.v. og evt. få en økonomisk straf ved ikke at efterleve et forældrepålæg?”
Svar:
Reglerne om forældrepålæg er reguleret i lov om social service § 57 a. Det fremgår af
bestemmelsen, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at meddele foræl-
dremyndighedsindehaveren et forældrepålæg, jf. stk. 3, når der er risiko for, at et
barns eller en ungs udvikling er i fare, og det vurderes at bero på, at forældremyndig-
hedsindehaveren ikke lever op til sit forældreansvar.
Et forældrepålæg kan bl.a. være at:
sikre barnets eller den unges fremmøde i skolen ved personligt at følge barnet
eller den unge i skole,
deltage i forældremøder og konsultationer vedrørende barnets eller den un-
ges skolegang,
sikre barnets eller den unges deltagelse i konkrete fritidsaktiviteter ved at
følge barnet eller den unge til det pågældende sted,
sikre, at barnet eller den unge er hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt,
deltage i et af kommunen tilbudt forældreprogram eller
deltage i møder med relevante myndigheder om løsningen af barnets eller
den unges problemer.
Et forældrepålæg skal bidrage til at løse barnets eller den unges problemer, og skal
stå i rimeligt forhold til formålet.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældremyndighedsindehaveren om, at overhol-
delse af pålægget er en betingelse for at modtage børne- og ungeydelsen, jf. lov om
en børne- og ungeydelse, og for, at det pågældende barn eller den pågældende unge
medregnes ved beregningen af boligstøtten, jf. lov om individuel boligstøtte.
Hvis kommunen vurderer, at den, der er meddelt et forældrepålæg, ikke efterlever på-
lægget, og at den manglende efterlevelse ikke beror på undskyldelige omstændighe-
der, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om dette.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om ministeren vil udarbejde en samlet oversigt over, hvor mange forskellige måder hvorpå man kan blive trukket eller begrænset i ydelser som kontanthjælp, børnecheck m.v., til social- og ældreministeren
Det betyder, at den økonomiske reaktion på manglende efterlevelse af forældrepålæg-
get er, at retten til hhv. børne- ungeydelsen og at den pågældende unge medregnes
ved beregningen af boligstøtten, bortfalder.
Et forældrepålæg skal meddeles for en på forhånd fastlagt periode, der højst kan
være 12 måneder. Det er vigtigt af hensyn til forældremyndighedsindehavernes rets-
sikkerhed, at det af afgørelsen fremgår klart, hvor længe forældrepålægget gælder.
Kommunen kan beslutte, at pålægget skal forlænges med højst 6 måneder ad gan-
gen, hvis betingelserne for at træffe afgørelse om forældrepålæg stadig er opfyldt. In-
den forældrepålægget kan forlænges, skal der foretages en ny vurdering af, om de
handlepligter, der er indeholdt i forældrepålægget, stadig er egnede til at bidrage til en
løsning af barnets eller den unges problemer.
En afgørelse om forældrepålæg kan påklages til Ankestyrelsen indenfor 4 uger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2