Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2339470_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1066
Doknr.
378099
Dato
23-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 258 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 258:
”Hvad
er ministerens holdning til, at en kommune ikke iværksætter en helhedsoriente-
ret indsats på tværs af forvaltninger i tilfælde, hvor egen læge har lavet indberetning til
kommunen med efterlysning heraf for adskillige år siden, og hvad er ministerens hold-
ning til, at også efter Ankestyrelsen følger sagen frem til den unge fylder 18 år, lever
kommunen ikke op til kravet om fokus på overgangen til voksenlivet, helhedsorienteret
indsats og korrekt udfyldt handleplan?”
Svar:
Spørgsmålet fremstår som skildring af forløbet i en konkret sag, som ikke er ministeri-
et bekendt. Jeg kan som minister ikke kommentere på den eventuelle konkrete sag,
der ligger til grund for spørgsmålet. Spørgsmålet giver mig derimod anledning til at
komme med nogle generelle bemærkninger.
I forhold til kommunernes forpligtelse til at overholde forvaltningsloven og de forvalt-
ningsretlige principper, herunder reglerne om sagsoplysning og rettidig sagsbehand-
ling, kan jeg henvise til mit samtidige svar på SOU alm. del spm. 257.
Jeg kan herudover oplyse, at det fremgår af § 1, stk. 3, i lov om social service (ser-
viceloven) at kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge hjælpen efter serviceloven på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og for-
udsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Endvidere følger det af § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (retssikkerhedsloven), at kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter
den sociale lovgivning, ligesom det fremgår af bestemmelsen, at kommunalbestyrel-
sen skal være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed
eller efter anden lovgivning.
I forhold til børn og unge med behov for særlig støtte fremgår det desuden af service-
lovens § 19, stk. 3, at kommunalbestyrelsen skal se den særlige indsats over for børn
og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med et andet særligt be-
hov for støtte i tæt sammenhæng med de tilbud, der iværksættes over for de samme
børn og unge efter anden lovgivning. Det fremgår også af servicelovens § 46, stk. 2,
at støtten skal være tidlig og helhedsorienteret, samt at støtten skal i hvert enkelt til-
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om, hvornår det er rimeligt, at der ikke foreligger en helhedsorienteret indsats og en korrekt udfyldt handleplan i sager, hvor unge har en veldokumenteret indgribende og varig lidelse, til social- og ældreministeren
fælde tilrettelægges på baggrund af en konkret vurdering af det enkelte barns eller
den enkelte unges og familiens forhold.
Kommunalbestyrelsen har altså en forpligtelse til at foretage en helhedsvurdering af
den enkeltes behov, til at behandle ansøgninger om hjælp bredt, og til at sikre, at den
indsats, der iværksættes, er sammenhængende og helhedsorienteret.
Kommunalbestyrelsen har desuden en forpligtelse til at udarbejde en handleplan in-
den der træffes afgørelse om støtte efter servicelovens §§ 52, 76 og 76 a. For unge
mellem 16 og 23 år kan kommunen vælge, at denne handleplan erstattes af en hel-
hedsorienteret plan.
Handleplanen skal, med afsæt i resultaterne af den børnefaglige undersøgelse og de
udfordringer, der er identificeret, beskrive formålet med indsatsen og hvilken indsats,
der er nødvendig for at opnå dette, og indeholde konkrete mål i forhold til den unges
trivsel og udvikling. For unge, der er fyldt 16 år, skal handleplanen desuden indeholde
konkrete mål for den unges overgang til voksenlivet, herunder i forhold til uddannelse
og beskæftigelse.
Ankestyrelsen har mulighed for at tage stilling til spørgsmålet om kommunens efterle-
velse af disse forpligtelser i forbindelse med en klage over en afgørelse i sagen. End-
videre er det et spørgsmål, som Folketingets Ombudsmand vil kunne tage stilling til.
I forhold til forberedelsen af overgangen til voksenlivet for unge med handicap kan jeg
oplyse, at Folketinget i december 2020 vedtog en ændring af serviceloven, som på-
lægger kommunerne at igangsætte forberedelsen af overgangen til voksenlivet for
unge med betydelig og varig funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse, når den
unge fylder 16 år. Den nye lovbestemmelse, § 19 a i serviceloven, har samtidig tyde-
liggjort kommunalbestyrelsens eksisterende forpligtelse til at sikre, at forberedelsen
skal være tværgående og helhedsorienteret og skal ske med inddragelse af den unge
og dennes forældre. Den nye lovbestemmelse trådte i kraft den 1. januar 2021.
Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvorvidt Ankestyrelsen i den konkrete sag har truffet
afgørelse om at hjemvise sagen til fornyet behandling hos kommunen. Hvis dette er
tilfældet, er det vigtigt, at kommunen ser grundigt på, hvorfor Ankestyrelsen har truffet
afgørelsen om hjemvisning og følger eventuelle handleanvisninger fra Ankestyrelsen.
Kommunen skal følge Ankestyrelsens handleanvisninger i den konkrete sag, men
kommunen bør også lære af hver eneste sag, der hjemvises, så flere borgere får den
rigtige afgørelse første gang. Hvis Ankestyrelsen derimod har truffet afgørelse om at
ændre kommunens afgørelse om hjælp efter serviceloven, betyder det, at Ankestyrel-
sen har ophævet kommunens afgørelse og sat sin egen afgørelse i stedet. Kommu-
nen er forpligtet til at følge Ankestyrelsens afgørelse og f.eks. yde den hjælp, som
Ankestyrelsen har truffet afgørelse om.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om, hvornår det er rimeligt, at der ikke foreligger en helhedsorienteret indsats og en korrekt udfyldt handleplan i sager, hvor unge har en veldokumenteret indgribende og varig lidelse, til social- og ældreministeren
Afslutningsvist skal jeg gøre det klart, at det er min forventning, at kommunerne over-
holder lovgivningen, herunder forpligtelserne til at iværksætte en tidlig og helhedsori-
enteret støtte baseret på en konkret og individuel vurdering af barnets eller den unges
og familiens forhold, og at sikre en tværgående og helhedsorienteret forberedelse af
overgangen fra barn til voksen for unge med handicap.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3