Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1154
Doknr.
389952
Dato
26-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 252 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 252:
Vil ministeren kommentere på, hvilken økonomi der er lagt til grund ved både bereg-
ning af kommunernes udgifter til BPA-området forud for 2009 samt de merudgifter, der
efter 2009 løbende er blevet kompenseret til BPA-området, herunder med en specifi-
kation af, hvordan det stemmer overens med de enkelte poster i udmålingsbekendtgø-
relsen?
Svar:
Kommunerne er efter
det udvidede totalbalanceprincip (DUT)
kompenseret for de
merudgifter, der fulgte af lovændringerne på området for borgerstyret personlig assi-
stance (BPA) i henholdsvis 2008 og 2009,
jf. SOU alm. del.
–
svar på spm. 155
(bilag
1). Med lovændringen i 2009 fulgte bekendtgørelse om udmåling af tilskud til BPA
med nærmere fastsættelse af regler herom.
De økonomiske beregninger af kommunernes merudgifter tager udgangspunkt i de
dengang gældende regler på området samt afdækninger af faktiske opgørelser og ud-
måling i kommunerne. Det tæller bl.a. Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes
administration af hjælperordninger efter servicelovens § 96 fra 2007
1
.
Afdækningen af daværende praksis og udmåling blandt kommunerne om bl.a. lønni-
veau, udmåling af tillæg samt antal hjælpere og timer er således lagt til grund for de
økonomiske beregninger af kommunale merudgifter, idet der tages udgangspunkt i
forskellen mellem kommunernes udmåling af tilskuddet ved tidligere gældende lovgiv-
ning og den nye beregningsramme for udmåling af tilskuddet indført med de pågæl-
dende lovændringer fra 2008 og 2009.
Samlet i forbindelse med lovændringerne indgår der i beregningerne af de kommunal-
økonomiske konsekvenser en række elementer i form af ændring i udmålingen af til-
skud og timer, herunder løn, tillæg såsom nattillæg og pension, udmåling til kurser,
udmåling til personalemøder, medarbejderudviklingssamtaler mv. samt løn under syg-
dom, herunder barnets 1. og 2. sygedag. Desuden indgik udmåling af tilskud ifm. over-
dragelse af arbejdsgiveransvar, samt krav om udmåling af tilskud ifm. afledte udgifter
ved at have hjælpere i hjemmet.
Siden 2009 har der været en række regelændringer. I 2010 blev det med den den-
gang gældende udmålingsbekendtgørelse nr. 1180 af 14. oktober 2010 bl.a. indført, at
1
Ankestyrelsen:
Ankestyrelsens undersøgelse af hjælperordninger efter servicelovens § 96,
okt. 2007
1