Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2336317_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 1088
Doknr.
378099
Dato
16-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 27. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 249 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 249:
”Hvad
kan ministeren oplyse om kommunernes manglende efterlevelse af love, regler
og ankepraksis på specielt det sociale område, og hvilke initiativer vil regeringen tage
med henblik på at få kommunerne til at leve op til love, regler og ankepraksis?”
Svar:
På det sociale område er der både en klage- og tilsynsstruktur. Borgerne har i de enkel-
te konkrete sager i langt de fleste tilfælde mulighed for at påklage kommunens afgørel-
se til Ankestyrelsen. For så vidt angår denne del, kan jeg oplyse, at Ankestyrelsens
omgørelsesprocenter fordelt på kommuner offentliggøres årligt i det såkaldte Dan-
markskort, som er tilgængeligt på Social- og Ældreministeriets hjemmeside. Ankesty-
relsens omgørelsesprocent viser andelen af realitetsbehandlede klagesager i Ankesty-
relsen, som ændres, ophæves eller hjemvises. Omgørelsesprocenterne viser således
noget om rigtigheden af kommunens afgørelser i de afgørelser, der påklages.
Denne klagemulighed suppleres af det kommunale og regionale tilsyn, som varetages
af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Boligministeriet som overordnet tilsynsmyndig-
hed. Det kommunale tilsyn fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgiv-
ning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Tilsynet kan ikke tage stilling til
forhold, som kan behandles eller er blevet behandlet af en særlig klage- eller tilsyns-
myndighed. Det gælder f.eks. kommunale afgørelser, der kan påklages til Ankestyrel-
sen. Tilsynet kan dog i de tilfælde tage stilling til, om en kommunes generelle beslut-
ninger og retningslinjer på området er i overensstemmelse med lovgivningen.
Jeg kan oplyse, at tilsynet også behandler sager på socialområdet, hvilket vi for nylig
har set med Ankestyrelsens tilsynssag om kommunernes anvendelse af private konsu-
lenter på socialområdet.
Jeg er meget opmærksom på udfordringerne med retssikkerheden særligt på handi-
capområdet, og vi er i gang med det lange seje træk, der skal til for at komme proble-
merne grundlæggende til livs. Det gør vi bl.a. med Ankestyrelsens mange aktiviteter,
der understøtter kommunerne, herunder taskforce-forløbene sammen med Socialsty-
relsen, med handleplanen til styrkelse af sagsbehandlingen på handicapområdet, som
er en del af satspuljeaftalen for 2018-21 og med de 135 mio. kr., der er afsat på finans-
loven til de næste fire år at etablere og forankre borgerrådgiverfunktionen. En vigtig
komponent er også kommunernes økonomi på velfærdsområdet. Økonomi må aldrig
være en undskyldning for ikke at overholde lovgivningen, men velfærden i kommu-
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om, hvilke initiativer vil regeringen tage med henblik på at få kommunerne til at leve op til love, regler og ankepraksis, til social- og ældreministeren
nerne er i mange år blevet udsultet
først pga. finanskrise og efterfølgende under den
borgerlige regering, der var mere optaget af skattelettelser og nedskæringer i de kom-
munale budgetter. Regeringen arbejder derfor målrettet på at forbedre kommunernes
økonomi på velfærdsområdet, og vi har sikret et økonomisk løft i to på hinanden føl-
gende kommuneøkonomiaftaler. Med den kommende velfærdslov sikrer vi ydermere,
at økonomien automatisk følger med, når vi bliver flere børn og ældre i de kommende
år.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2