Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2021 - 733
Doknr.
387747
Dato
11-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 237 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 237:
”Vil ministeren opdatere gældende lovgivning og vejledninger, så formuleringer som
”bl.a.”
ikke længere efterlader tvivl om, hvad der kan kræves af dokumentation i for-
bindelse med regnskabsaflæggelse for BPA-ordningen?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg henvise til min samtidige besvarelse af SOU alm. del
–
svar på
spørgsmål 236 i forhold til en gengivelse af kravene til regnskabsaflæggelse.
I henhold til lovgivningen har kommunerne pligt til at føre tilsyn med, hvordan de
kommunale opgaver løses. Tilsynet omfatter både indholdet af indsatsen og den måde,
opgaverne udføres på.
Dette gælder også administrationen af hjælperordningerne, hvor der ifølge lovgivnin-
gen i den enkelte hjælperordning skal udarbejdes et årligt regnskab, så kommunerne
kan påse, at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med formålet.
Men hver enkelt og konkret sag er forskellig, og derfor er det ikke hensigtsmæssigt
med en centralt fastsat liste over krav til regnskabsaflæggelse. Der kan være brug for at
tage højde for særlige behov, når det gælder den enkelte og konkrete sag.
På den baggrund mener jeg ikke, at der er brug for indholdsmæssige ændringer af gæl-
dende lovgivning og vejledninger af den karakter, om end jeg som nævnt i SOU alm.
del
–
svar på spørgsmål 236 vil udsende en orienteringsskrivelse til landets kommuner
om forhold omkring administrationen af ordningerne efter §§ 95 og 96.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1
–
SOU alm. del
–
svar på spm. 236