Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2331826_0001.png
8. februar 2021
J.nr.
Til Folketinget
Social- og Indenrigsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 230 af 18. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Morten Bødskov
/ Lone Bekker Henrichsen
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvordan vil ministeren sikre, at offentlige ledere tænker borgere og det omkringliggende samfund ind som aktive partnere i opgaveløsningen, til skatteministeren
2331826_0002.png
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre, at offentlige ledere tænker borgere og det omkringliggende
samfund ind som aktive partnere i opgaveløsningen? Der henvises til Ledelseskommissio-
nens rapport ”Sæt borgerne først, Ledelse i den offentlige sektor med fokus på udvikling
af driften”, 2018.
Svar
Den offentlige sektor er til for borgerne, virksomhederne og samfundet. Regeringen arbej-
der derfor målrettet med fortsat at understøtte en lydhør offentlig sektor, der sætter borge-
ren i centrum. Med den kommende nærhedsreform vil regeringen give offentlige ledere
større frihed, tillid og handlerum til at udvikle fremtidens velfærdsløsninger i samspil med
medarbejdere, borgere, lokalpolitikere og myndigheder.
Ledere kan allerede i dag tilgå viden om borgeres vurdering af velfærden. I den tværoffent-
lige aftale om ledelse og kompetencer, der blev indgået mellem den daværende regering,
KL og Danske Regioner i februar 2019, indgår der bl.a. et initiativ om nationale brugertil-
fredshedsundersøgelser, hvor der indsamles viden om borgernes vurderinger af den offent-
lige service. Brugertilfredshedsundersøgelserne er tænkt som et ledelsesredskab for politi-
kere og ledere, der kan anvendes til at forbedre opgaveløsningen.
Side 2 af 2