SUNDHEDSMINISTERIET
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 29-01-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 2101150
Dok. nr.: 1569486
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 18. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål 228 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares af
sundhedsministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel
(KF).
Spørgsmål 228:
”Mener
ministeren, at sagen om det tragiske dødsfald på et behandlingscenter som
følge af fejlbehæftet udlevering af metadon giver anledning til en revision af proces-
ser på behandlingstilbud og eventuelle opstramninger, og såfremt svaret er ja, hvad
mener ministeren i så fald er nødvendigt?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Sundhedsministeriet fra Sundhedsstyrelsen indhentet føl-
gende bidrag:
”Sundhedsstyrelsen
vil i løbet af 2021 revidere vejledningen til substitutionsbehand-
li ge ”Vejled i g til læger der eha dler opioidafhæ gige
patienter med substituti-
o s edi i ” so se est lev revideret i
7. I for i delse ed de e revisio , vil
Sundhedsstyrelsen indarbejde et afsnit omhandlende Naloxon, der siden 2019 har
været implementeret som tilbud i behandlingen til alle patienter, der er indskrevet i
behandli
ge
ed su stitutio s edi i .”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens bidrag og supplerende oplyse, at na-
loxon er en modgift, som anvendes til behandling af overdosis af heroin og andre
opioider såsom metadon, og at det tilbud, som nævnes i bidraget, er et tilbud til alle,
som er eller kommer i kommunal behandling for misbrug af heroin og andre opioider
(substitutionsbehandling), om et kursus i førstehjælp og i brug af naloxon samt udle-
vering af naloxon-kit.
Da der ved ordningens indførelse i 2019 var tale om en ny opgave for kommunerne,
blev det aftalt med KL, at Københavns Kommune i de første tre år skal fungere som
en central enhed med ansvar for en koordineret varetagelse af opgaverne forbundet
med opkvalificering af det personale, som skal forestå kurserne. Københavns Kom-
mune er i den forbindelse også opmærksom på private behandlingssteder, hvor der
efter aftale med en kommune foretages substitutionsbehandling. Den centrale enhed
skal bl.a. sikre opbygningen af en kommunal struktur og i den forbindelse sikre, at
den nyeste viden hele tiden er inddraget i opbygningen og uddannelsen af det kom-
munale personale. Efter de første tre år forventes den kommunale struktur at være
selvkørende og vedvarende.