Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2335585_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 649
Doknr.
381386
Dato
12-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 214 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 214:
”Hvordan vil ministeren sikre, at kommunerne efterlever lovgivningen i forhold til
ledsageordningen, og vil ministeren oplyse, hvad hun agter at gøre, hvis lovgivningen
ikke bliver fulgt? Samrådet stilles som opfølgning på samråd den 14. januar 2021 om
ledsageordning til mennesker med udviklingshandicap, jf. samrådsspørgsmål E.”
Svar:
Som jeg redegjorde for på samrådet, gælder det i forhold til ledsagelse, at alle, der ud
fra en konkret og individuel vurdering har brug for det, kan få ledsagelse. Borgere,
som alene har brug for praktisk hjælp ved ledsagelsen, kan få ledsagetimer i en ledsa-
gerordning efter servicelovens § 97. Borgere, der derimod har et større og mere kom-
plekst hjælpebehov kan få socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85, herunder
socialpædagogisk ledsagelse.
Kommunerne skal efterleve lovgivningen, og i øvrigt behandle alle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til de muligheder, der findes for at give hjælp efter den
sociale lovgivning, så borgerens daglige hjælpebehov dækkes, herunder også i forhold
til ledsagelse. Borgerens daglige hjælpebehov vurderes ud fra en konkret, individuel og
samlet vurdering af borgerens situation og behov.
I det tilfælde, at en borger oplever, at kommunerne ikke følger lovgivningen i forbin-
delse med en afgørelse, vil jeg opfordre til at gøre brug af klageadgangen til Ankesty-
relsen. Denne klageadgang har til formål at understøtte retssikkerheden ved, at man
som borger kan få en ekstra vurdering af sin sag, hvis man er uenig i den afgørelse,
kommunen har truffet.
På baggrund af de problemstillinger, som en undersøgelse fra LEV har afdækkes i for-
hold til , om borgerne får de ledsagetimer, de er berettiget til efter en ledsagerordning,
er ministeriet i tæt dialog med KL om problematikken med manglende erstatningsled-
sagelse efter § 97. KL har taget kontakt til Ankestyrelsen for at få mere viden om ud-
fordringerne og Ankestyrelsens muligheder for øget vejledning af kommunerne. På
baggrund heraf vil KL gå i dialog med kommunerne, så kommunerne bliver informeret
om problematikken.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvordan vil ministeren sikre, at kommunerne efterlever lovgivningen i forhold til ledsageordningen, til social- og indenrigsministeren
Derudover har KL oplyst, at de har revideret de såkaldte ”bevillingsblanketter”, som
anvendes bredt i kommunerne ved ansøgning og bevilling af ledsagetimer efter § 97.
Blandt andet fremgår der nu et ekstra felt i blanketterne, der giver mulighed for at no-
tere, hvor mange timers ledsagelse borgerne er bevilget som en del af servicetilbuddet i
botilbuddet. Det giver både borgerne selv og deres pårørende bedre mulighed for at
følge med i, om borgerne rent faktisk får de 15 ledsagetimer i ledsagerordningen efter
§ 97, som de har krav på.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2