Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2334203_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 648
Doknr.
375825
Dato
11-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 212 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Vinther (RV).
Spørgsmål nr. 212:
”Vil
ministeren redegøre for udviklingen i tildelingen af BPA-ordninger fordelt på an-
tal tildelte ordninger, antal brugere af BPA-ordninger samt den samlede udgift til BPA
opgjort årligt for de seneste 10 år?”
Svar:
Det lægges i svaret til grund, at der med BPA-ordninger forstås ordninger med kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 og ordninger med borgersty-
ret personlig assistance (BPA) efter servicelovens § 96.
Danmarks Statistik indsamler oplysninger på cpr-niveau fra kommunerne om modta-
gere af de to nævnte former for støtte i regi af statistikken Handicap og udsatte (voks-
ne). Ved seneste offentliggørelse af registret fra december 2020 har 45 kommuner
godkendt alt data til statistikken i perioden 2015-2019.
Antal modtagere er opregnet fra de 45 kommuner til landsplan på baggrund af ind-
byggertal. Blandt andet derfor er opgørelserne forbundet med usikkerhed. Det be-
mærkes, at der knytter sig en særskilt usikkerhed til opgørelsen af ordningen med
kontant tilskud efter servicelovens § 95 på grund af betydelige forskelle i indberet-
ningspraksis.
Det er på baggrund af statistikken muligt at opgøre antal personer, der modtager de to
former for støtte i perioden 2015-2019. Statistikken indeholder ikke oplysninger om
kommunernes tildeling af ordninger.
Baseret på data om modtagerne i de enkelte år er det dog muligt at vurdere tilgangen
af modtagere, dvs. borgere
der er ”nye” i statistikken i et givet år. Tilgangen er opgjort
som borgere, der modtager støtte i et givet år, og som ikke modtog indsatsen året før.
Det er muligt at opgøre tilgangen i perioden 2016-2019.
Tabel 1 viser antal modtagere af kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter service-
lovens § 95 og borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96 i perioden
2015-2019.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i tildelingen af BPA-ordninger fordelt på antal tildelte ordninger m.v., til social- og indenrigsministeren
2334203_0002.png
Tabel 1
Modtagere af kontant tilskud (§ 95) og borgerstyret personlig assistance (§ 96) opregnet til landsplan,
2015-2019
2015
Kontant tilskud (§ 95)
Borgerstyret personlig
assistance (§ 96)
I alt
530
1.800
2.300
2016
540
1.860
2.370
2017
530
1.890
2.390
2018
510
1.830
2.330
2019
490
1.780
2.260
Anm.: Opgørelsen omfatter personer på 18 år eller derover, der indgår i befolkningsregisteret ultimo året. Baseret på indberetnin-
ger fra 45 kommuner til Danmarks Statistiks register Handicap og udsatte (voksne). Antal personer er opregnet til lands-
plan pba. indbyggertal og er bl.a. derfor behæftet med usikkerhed. Der er afrundet til nærmeste 10. Der knytter sig usikker-
hed til opgørelsen af antal modtagere af kontant tilskud efter § 95 på grund af betydelige forskelle i indberetningspraksis.
Enkelte personer er i året registreret med begge ordninger. Summen af ordningerne er derfor lidt større end antal modtage-
re i alt. Antal modtagere er opgjort som berørte i løbet af kalenderåret.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Tabel 2 viser tilgangen af modtagere af kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter
servicelovens § 95 og borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96 i perio-
den 2016-2019. Det bemærkes, at tilgangen af modtagere er beregnet, og at tilgangen
ikke er baseret på oplysninger fra kommunerne om tildelingen af de to ordninger. Det
bemærkes herudover, at det absolutte antal personer er lavt, og at der knytter sig usik-
kerhed til opregningen fra de 45 kommuner til landsplan.
Tabel 2
Tilgang af modtagere af kontant tilskud (§ 95) og borgerstyret personlig assistance (§ 96) opregnet til
landsplan, 2016-2019
2016
Kontant tilskud (§ 95)
Borgerstyret person-
lig assistance (§ 96)
I alt
60
130
180
2017
60
120
170
2018
50
70
110
2019
40
70
100
Anm.: Opgørelsen omfatter personer på 18 år eller derover, der indgår i befolkningsregisteret ultimo året. Baseret på indberetnin-
ger fra 45 kommuner til Danmarks Statistiks register Handicap og udsatte (voksne). Tilgang af modtagere er opgjort som
modtagere i året, der ikke modtog indsatsen året før. Antal personer er opregnet til landsplan pba. indbyggertal og er bl.a.
derfor behæftet med usikkerhed. Der er afrundet til nærmeste 10. Der knytter sig usikkerhed til opgørelsen af antal modta-
gere af kontant tilskud efter § 95 på grund af betydelige forskelle i indberetningspraksis. Enkelte personer er i året registre-
ret med begge ordninger. Summen af tilgangen til ordningerne er derfor lidt større end tilgangen af modtagere i alt.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Udgifter til kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 og bor-
gerstyret personlig assistance (BPA) efter servicelovens § 96 kan opgøres på baggrund
af kommunernes regnskaber.
Tabel 3 viser de samlede offentlige nettodriftsudgifter til de to indsatser og i alt i peri-
oden 2009-2019. Tolkningen af udgifterne over perioden skal tages med forbehold for
ændringer i kontoplanen og kommunernes registreringspraksis over perioden.
Det bemærkes, at udgifter til støtte efter servicelovens § 95 før 2014 omfattede udgifter
til støtte efter servicelovens § 94 b, der i dag er ophævet. Den daværende ordning efter
servicelovens § 94 b gav mulighed for at vælge en privat leverandør til at udføre
hjemmehjælp efter servicelovens § 83, men der var intet krav om et minimumsbehov
på 20 timer om ugen for hjælpen, som der er for støtte efter servicelovens § 95.
Det bemærkes herudover, at kontoplanen undergik en større ændring med virkning
fra 2018, hvor udgifter til ældreområdet blev adskilt fra udgifter til området fra voksne
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i tildelingen af BPA-ordninger fordelt på antal tildelte ordninger m.v., til social- og indenrigsministeren
2334203_0003.png
med særlige behov i den kommunale kontoplan. Ændringen medførte, at der i de
kommunale regnskaber sondres mellem udgifter til ældre og udgifter til voksne med
særlige behov fra 2018 og frem, hvilket ikke var tilfældet tidligere for alle typer af ind-
satser. De samlede udgifter til hhv. ældreområdet og voksne med særlige behov blev
før 2018 opgjort ved hjælp af en skønsmæssig fordeling.
I tabel 3 er der ikke benyttet en skønsmæssig fordeling. Det vil sige, at tabellen viser de
samlede udgifter til voksen- og ældreområdet til de to indsatser i perioden 2009-2017.
Tabel 3
Udgifter til kontant tilskud til ansættelse af hjælpere (§ 95) og borgerstyret personlig assistance (§ 96),
2009-2019
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
----------------------------------------------------Mio. kr. -----------------------------------------------
Kontant tilskud (§95)
BPA (§ 96)
I alt
405
369
333
327
366
386
412
430
409
361
1.800
2.160
332
1.885
2.217
1.368 1.529 1.589 1.652 1.692 1.700 1.758 1.805 1.808
1.774 1.899 1.921 1.979 2.058 2.086 2.170 2.235 2.216
Anm.: 2020-pl. Opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter (dranst 1) på baggrund af kommunernes regnskaber. Kon-
tant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 er i perioden 2009-2017 opgjort som funktion 5.32.32.002 og
i perioden 2018-2019 som funktion 5.38.39.001. Borgerstyret personlig assistance (BPA) efter servicelovens § 96 er i peri-
oden 2009-2017 opgjort som funktion 5.32.32.003 og i perioden 2018-2019 som funktion 5.38.39.002. Udgifterne er opgjort
ekskl. tjenestemandspensioner. Der er ikke korrigeret for meropgaver som følge af DUT. Opgørelsen af udgifterne i perio-
den 2009-2017 omfatter de samlede voksen- og ældreudgifter. Opgørelsen skal tages med forbehold for ændringer i kon-
toplanen og kommunernes registreringspraksis over perioden.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3