Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2021-391
Doknr.
381947
Dato
08-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 11. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 205 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 205:
”Vil
ministeren i forlængelse af bl.a. den seneste tragiske sag med et dødsfald på et
bosted i Fårevejle lige før nytår, og det forestående arbejde med en ny ti-årsplan for
psykiatrien, oplyse, hvordan kommuner, regioner og tilsynsmyndigheder sikrer at:
• der er tilstrækkelig med uddannet og faglig kompetent personale
til stede på de soci-
ale bosteder hele døgnet, og hvordan kommuner og regioner registrerer og offentliggør
personalesammensætningen
på deres botilbud,
• der er garanti for kompetenceudvikling i de faglige metoder, der arbejdes med, og der
sikres løbende supervision på de enkelte bosteder, herunder vidensdeling, sparring og
dokumentation samt sikring af klare retningslinjer, så man bl.a. er med til at forebygge
voldsomme episoder til skade for beboere og ansatte,
• sammensætningen af beboere på bostederne er så tilpas harmonisk,
at beboerne
trives, så man dermed nedsætter risikoen for udadreagerende -og selvskadende ad-
færd,
• der gives hjælp til beboere på botilbud, som oplever voldsomme
episoder med udad-
reagerende- og selvskadende medbeboere, og der foretages en risikovurdering af de
enkelte tilbud, så det sikres, at der ikke er risiko ved at arbejde alene?”
Svar:
Det er er et ledelsesmæssigt ansvar på det enkelte botilbud at sikre de ansattes sikker-
hed, herunder at der er de fornødne personalemæssige kompetencer og ressourcer, og
at ingen medarbejder arbejder alene, hvis det ikke er forsvarligt. Det indgår heri, at le-
delsen løbende skal sikre, at de personalemæssige kompetencer matcher den aktuelle
beboersammensætning, og om der er behov for kompetenceudvikling.
Om der er de rette kompetencer, indgår i socialtilsynets driftsorienterede tilsyn og so-
cialtilsynets kvalitetsbedømmelse af tilbuddene.
Socialtilsynets vurdering af kompetencerne i tilbuddene er et fagligt skøn, hvor social-
tilsynet blandt andet skal vurdere, i hvilket omfang tilbuddets medarbejdere har de
faglige, relationelle og personlige kompetencer, der er nødvendige i forhold til tilbud-
dets målsætninger og målgruppe, de metoder, som tilbuddet anvender, samt borger-
nes aktuelle behov.