2020-21
S 693 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 370
Doknr.
371197
Dato
18-01-2021
Medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF) har d. 11. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. S 693 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 693:
”Mener
ministeren, at det er i orden, at viceborgmesteren i Lyngby tager imod en Fer-
rari med en helt usædvanlig rabat kort efter en kommunal udstykning af en grund til
leasingfirmaet bag den billige Ferrari?”
Svar:
Jeg kan helt generelt oplyse, at medlemmer af en kommunalbestyrelse som udgangs-
punkt er undergivet de samme regler for modtagelse af gaver og andre fordele, som
gælder for offentligt ansatte. Modtagelse af gaver for personer, der virker i offentlig
tjeneste eller hverv, er reguleret af straffeloven og af almindelige forvaltningsretlige
principper.
Hvis personer i offentlig tjeneste eller hverv uberettiget modtager, fordrer eller lader
sig tilsige en gave eller anden fordel, kan de straffes efter straffelovens § 144 for mod-
tagelse af bestikkelse. Spørgsmål om mulige straffelovsovertrædelser henhører under
politiet og anklagemyndigheden.
Herudover følger det af almindelige forvaltningsretlige principper, at personer i offent-
lig tjeneste eller hverv som udgangspunkt bør undlade at modtage
gaver
eller andre
fordele, hvis gaven eller fordelen har sammenhæng med deres ansættelse i det offent-
lige. Formålet med principperne er at undgå risiko for, at der kan rejses tvivl om of-
fentligt ansattes upartiskhed i varetagelsen af deres arbejdsopgaver, eller at der opstår
mere generel mistillid til de hensyn, som ligger bag den offentlige forvaltnings afgørel-
ser og beslutninger.
Det almindelige tilsyn med kommuner og regioner, der varetages af Ankestyrelsen
med Social- og Indenrigsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed, er et retligt til-
syn. Tilsynet retter sig mod al virksomhed i kommunen, der udøves af kommunalbe-
styrelsen eller på kommunalbestyrelsens vegne. Tilsynet omfatter ikke den virksom-
hed, der udøves af det enkelte kommunalbestyrelsesmedlem.
Det kommunale tilsyn kan således ikke tage stilling til spørgsmål om enkelte kommu-
nalbestyrelsesmedlemmers overholdelse af forvaltningsretlige principper for modta-
gelse af gaver eller andre fordele, ligesom tilsynet ikke har kompetence til at udtale sig