Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2329575_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 102
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8194
Doknr.
170430
Dato
29-11-2019
Folketingets social- og indenrigsudvalg har d. 6. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 102 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 102:
”Vil
ministeren overveje en bedre aflønning og mulighed for supervision af de politisk
udpegede medlemmer, suppleanter, næstformænd og formænd i kommunernes Børn-
og Ungeudvalg i de kommuner, der har rigtig mange sager, idet det forlyder, at man i
Københavns Kommune i uge 46 i 2019 allerede har passeret 80 mødedage og typisk
med ca. 3 timers mødetid og 3 timers forberedelse pr. møde?”
Svar:
Børn og unge-udvalgene, og herunder de to medlemmer der er valgt af kommunalbe-
styrelsen blandt dens medlemmer, varetager en væsentlig opgave og er med til at træf-
fe ofte meget indgribende afgørelser over for børn og unge og deres forældre om f.eks.
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke.
Derfor har det også betydning for mig, at rammerne for medlemmernes arbejde er
rimelige. Det gælder også i forhold til, om de aktuelle muligheder for vederlag står i et
rimeligt forhold til arbejdsbyrden. Eksemplet fra Københavns Kommune, som omtales
i spørgsmålet, giver anledning til at overveje, om den balance er ramt rigtigt i forhold
til alle kommuner.
Jeg vil derfor gerne overveje, om kommunerne ud fra en vurdering af de konkrete for-
hold i den enkelte kommune kan gives en friere adgang til at beslutte størrelsen af
vederlaget til kommunalbestyrelsesmedlemmerne i børn og unge-udvalg inden for de
eksisterende økonomiske rammer for vederlæggelse af udvalgshverv.
I forhold til spørgsmålet om mulighed for supervision kan jeg oplyse, at der ikke er
fastsat regler om supervision til medlemmerne, men kommunalbestyrelsen har ansva-
ret for at stille den fornødne sekretariatsbistand til rådighed for udvalget og kan som
led i denne bistand vejlede om udvalgets opgaver og om reglerne på området. Den
vejledning og bistand, der ydes, skal dog være generel, således at der ikke kan opstå
tvivl om, at det er børn og unge-udvalget, der har ansvaret for at træffe afgørelse i
konkrete sager
også henset til at børn og unge-udvalget er en selvstændig forvalt-
ningsmyndighed.
Jeg kan også oplyse, at Ankestyrelsen udbyder kurser for medlemmer af børn og unge-
udvalgene, hvis udvalget har behov for mere viden om reglerne på børneområdet og
procedureregler f.eks. ved formandsafgørelser, ligesom ministeriets Vejledning om
indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier kan understøtte arbejdet i
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil overveje at ændre bekendtgørelse og lovgivning, så store kommuner som Københavns Kommune f.eks. bedre kan aflaste og kompensere formand og næstformænd i Børne- og Ungeudvalget, til indenrigs- og boligministeren
2329575_0002.png
udvalget. Vejledningen indeholder bl.a. vejledning om børn og unge-udvalgets sam-
mensætning, medlemmernes opgaver og en beskrivelse af de foranstaltninger, der kan
gennemføres tvangsmæssigt og sagsgangen i den forbindelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2